[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی است
دفتر تبلیغات اسلامی اولین نهاد فرهنگی و تبلیغاتی انقلاب است که به فرمان حضرت امام خمینی در بهار ۱۳۵۸ تأسیس شد. این نهاد فرهنگی ـ مذهبی ابتدا با عنوان «دایره ی تبلیغات امام» فعالیت می کرد و سپس به «دفتر تبلیغات امام» تغییر نام داد و مدتی بعد با عنوان حقوقی «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه ی قم» به فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری، پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، انتشاراتی، مطبوعاتی و رایانه ای خود ادامه داد. (www.qomct.com)
در مرداد ۱۳۵۸ امام در حکمی به آیت الله محمد مؤمن، او را موظف به رسیدگی به امور دفتر تبلیغات نمودند (صحیفه ی امام، ج۹، ۲۷۰) و سپس محمد عبایی خراسانی، مسئولیت این دفتر را بر عهده گرفت. او در جریان تأسیس شورای عالی تبلیغات اسلامی شرکت داشت و نمایندگی آن دفتر را عهده دار بود (همان، ج۱۱۰، ۱۴)، در ۱۳۶۳ ش، دارالتبلیغ اسلامی که توسط آیت الله شریعتمداری تأسیس شده بود با پیشنهاد ادستان وقت انقلاب اسلامی و با دستور امام به این دفتر داده شد و آن محل به عنوان مقر دفتر تبلیغات تعیین گردید. (همان، ج۱۹، ۱۹۱)
در ۱۳۶۴ بنا به درخواست جمعی از بزرگان حوزه ی علمیه ی قم مبنی بر انتصاب نماینده از طرف امام در این دفتر، امام آیت الله محمد عبایی خراسانی را نماینده ی خود در این دفتر منصوب و تأکید کردند که تاکنون دفتر مذکور خدمات بسیاری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های محترم علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود، (همان، ۲۶۳) پس از آن این دفتر به عنوان نهادی منتسب به امام، فعالیت های خود را گسترش داد و به تدوین اساسنامه ای مبادرت ورزید. اهداف و وظایف این دفتر عبارت است از:
این دفتر هیئت مدیره ای دارد که با نظر و حکم مقام معظم رهبری مدظله العالی منصوب می شود و عالی ترین مرجع تصمیم گیری این دفتر و در حقیقت بالاترین دستگاه سیاست گذاری و نظارت عالی بر فعالیت های دفتر است. هیئت مدیره، در شکل گیری ساختار سازمانی، تدوین اساسنامه، شرح وظایف و گسترش فعالیت های فرهنگی، آموزشی و هویت دهی به تلاش های دفتر، بالاترین سهم را دارد.
شورای برنامه ریزی و ارزیابی، دومین رکن این دفتر است. این شورا که به امر مقام معظم رهبری مدظله العالی راه اندازی شده است در سه حوزه ی
تهیه، تدوین و پیشنهاد هدف های کمی و کیفی بلندمدت و میان مدت و تدوین سیاست های اجرایی سالانه بر اساس آن برای پیشنهاد به هیئت مدیره؛ تدوین طرح ها و برنامه های کلان و خرد با توجه به سیاست ها، اهداف و ظرفیت های بالفعل و بالقوه ی طراحی، اجرا و اداره ی سیستم اطلاعاتی مدیریت برای بازجوها و جریان یافتن اطلاعات عملکردها؛ تهیه و ارائه ی گزارش های تحلیلی و ترکیبی و ارزیابی جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی، تدوین و اصلاح تشکیلات، ساختار و الگوها و معیارها با همکاری معاونت ها و مدیریت مربوطه و نظارت دقیق بر پیاده سازی تشکیلات و ارائه ی گزارش های لازم به هیئت مدیره. (www.qomct.com)
مدیریت امور استان ها، دیگر رکن این دفتر است که در اواخر سال ۱۳۶۶ با اهداف زیر تشکیل گردید:
دفتر تبلیغات اسلامی اولین نهاد فرهنگی و تبلیغاتی انقلاب است که به فرمان حضرت امام خمینی در بهار ۱۳۵۸ تأسیس شد. این نهاد فرهنگی ـ مذهبی ابتدا با عنوان «دایره ی تبلیغات امام» فعالیت می کرد و سپس به «دفتر تبلیغات امام» تغییر نام داد و مدتی بعد با عنوان حقوقی «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه ی قم» به فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری، پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، انتشاراتی، مطبوعاتی و رایانه ای خود ادامه داد. (www.qomct.com)
در مرداد ۱۳۵۸ امام در حکمی به آیت الله محمد مؤمن، او را موظف به رسیدگی به امور دفتر تبلیغات نمودند (صحیفه ی امام، ج۹، ۲۷۰) و سپس محمد عبایی خراسانی، مسئولیت این دفتر را بر عهده گرفت. او در جریان تأسیس شورای عالی تبلیغات اسلامی شرکت داشت و نمایندگی آن دفتر را عهده دار بود (همان، ج۱۱۰، ۱۴)، در ۱۳۶۳ ش، دارالتبلیغ اسلامی که توسط آیت الله شریعتمداری تأسیس شده بود با پیشنهاد ادستان وقت انقلاب اسلامی و با دستور امام به این دفتر داده شد و آن محل به عنوان مقر دفتر تبلیغات تعیین گردید. (همان، ج۱۹، ۱۹۱)
در ۱۳۶۴ بنا به درخواست جمعی از بزرگان حوزه ی علمیه ی قم مبنی بر انتصاب نماینده از طرف امام در این دفتر، امام آیت الله محمد عبایی خراسانی را نماینده ی خود در این دفتر منصوب و تأکید کردند که تاکنون دفتر مذکور خدمات بسیاری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های محترم علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود، (همان، ۲۶۳) پس از آن این دفتر به عنوان نهادی منتسب به امام، فعالیت های خود را گسترش داد و به تدوین اساسنامه ای مبادرت ورزید. اهداف و وظایف این دفتر عبارت است از:
این دفتر هیئت مدیره ای دارد که با نظر و حکم مقام معظم رهبری مدظله العالی منصوب می شود و عالی ترین مرجع تصمیم گیری این دفتر و در حقیقت بالاترین دستگاه سیاست گذاری و نظارت عالی بر فعالیت های دفتر است. هیئت مدیره، در شکل گیری ساختار سازمانی، تدوین اساسنامه، شرح وظایف و گسترش فعالیت های فرهنگی، آموزشی و هویت دهی به تلاش های دفتر، بالاترین سهم را دارد.
شورای برنامه ریزی و ارزیابی، دومین رکن این دفتر است. این شورا که به امر مقام معظم رهبری مدظله العالی راه اندازی شده است در سه حوزه ی
تهیه، تدوین و پیشنهاد هدف های کمی و کیفی بلندمدت و میان مدت و تدوین سیاست های اجرایی سالانه بر اساس آن برای پیشنهاد به هیئت مدیره؛ تدوین طرح ها و برنامه های کلان و خرد با توجه به سیاست ها، اهداف و ظرفیت های بالفعل و بالقوه ی طراحی، اجرا و اداره ی سیستم اطلاعاتی مدیریت برای بازجوها و جریان یافتن اطلاعات عملکردها؛ تهیه و ارائه ی گزارش های تحلیلی و ترکیبی و ارزیابی جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی، تدوین و اصلاح تشکیلات، ساختار و الگوها و معیارها با همکاری معاونت ها و مدیریت مربوطه و نظارت دقیق بر پیاده سازی تشکیلات و ارائه ی گزارش های لازم به هیئت مدیره. (www.qomct.com)
مدیریت امور استان ها، دیگر رکن این دفتر است که در اواخر سال ۱۳۶۶ با اهداف زیر تشکیل گردید:
wikiahlb: دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه ی_علمیه ی_قم