[ویکی شیعه] دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نهادی تبلیغی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علمیه قم است که بعد از انقلاب اسلامی ایران، ابتدا با نام «دایره تبلیغات امام» و سپس «دفتر تبلیغات امام» شروع به کار کرد و سرانجام به «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تغییر نام داد. در سال ۱۳۶۱ امکانات دارالتبلیغ اسلامی متعلق به آیت الله شریعتمداری به این دفتر واگذار شد. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بوستان کتاب، مرکز ملی پاسخ گویی به سؤال های دینی از مراکز وابسته به این مرکز است. دفتر تبلیغات شعبه ها و نمایندگی هایی در تهران، خراسان، اصفهان، خوزستان و ایرانشهر دارد. این مرکز ۲۱ نشریه منتشر می کند. رئیس و هیئت امنای این مرکز توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوند. آیت الله سید علی خامنه ای این مرکز را نماد روشنفکری حوزه معرفی کرده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط گروهی متشکل از حسین موسوی تبریزی، مرتضی فهیم کرمانی، محمد ری شهری، محمدرضا فاکر، غلامحسین حقانی و محمد جعفری گیلانی با آیت الله علی مشکینی مطرح و توسط وی به امام خمینی ارایه شد و در تاریخ (۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ ه.ش) به دستور امام خمینی تأسیسشد. این دفتر در آغاز با نام «دایره تبلیغات امام» سپس «دفتر تبلیغات امام» و سرانجام «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت کرد. مکان این مرکز در قم متعلق به دارالتبلیغ اسلامی بود که به دنبال کودتای نوژه و خلع مرجعیت از آیت الله شریعتمداری توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۶۱، دادستان وقت طی نامه ای دارالتبلیغ را با تنفیذ آیت الله خمینی به دفتر تبلیغات واگذار کرد.در سال ۱۳۶۴ با درخواست عبایی و با تایید امام خمینی بخشی از اموال مصادر شده رژیم سابق به دفتر تبلیغات واگذار شد.
این مرکز در دهه شصت و دوران رهبری امام خمینی توسط محمد عبایی خراسانی، سید حسین موسوی تبریزی و جعفری گیلانی اداره شد. عبایی در سال ۱۳۶۴ از سوی امام خمینی به عنوان نماینده وی در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم انتخاب شده بودو تا سال ۱۳۷۳ ریاست دفتر تبلیغات را در دست داشت. در سال ۱۳۷۳ ساختار مدیریتی دفتر تبلیغات عوض شد و هیئت مدیره تشکیل شد. در اساسنامه کنونی، هیئت امنا، بالاترین مرجع سیاست گذاری در دفتر تبلیغات اسلامی است، هیئت مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی ولی فقیه منصوب می شود و در آخرین حکم مقام رهبری، در ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ محمدجعفری گیلانی، محمدی عراقی، احمدواعظی، سیدعباس صالحی، عبدالرضاایزدپناه، حمیدپارسانیا، احمدعابدی، علی رضا امینی، عبدالحسین خسروپناه و معاونت تبلیغ مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان اعضای هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی منصوب شدند. آیت الله خامنه ای این مرکز را نماد روشنفکری حوزه می داند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط گروهی متشکل از حسین موسوی تبریزی، مرتضی فهیم کرمانی، محمد ری شهری، محمدرضا فاکر، غلامحسین حقانی و محمد جعفری گیلانی با آیت الله علی مشکینی مطرح و توسط وی به امام خمینی ارایه شد و در تاریخ (۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ ه.ش) به دستور امام خمینی تأسیسشد. این دفتر در آغاز با نام «دایره تبلیغات امام» سپس «دفتر تبلیغات امام» و سرانجام «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت کرد. مکان این مرکز در قم متعلق به دارالتبلیغ اسلامی بود که به دنبال کودتای نوژه و خلع مرجعیت از آیت الله شریعتمداری توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۶۱، دادستان وقت طی نامه ای دارالتبلیغ را با تنفیذ آیت الله خمینی به دفتر تبلیغات واگذار کرد.در سال ۱۳۶۴ با درخواست عبایی و با تایید امام خمینی بخشی از اموال مصادر شده رژیم سابق به دفتر تبلیغات واگذار شد.
این مرکز در دهه شصت و دوران رهبری امام خمینی توسط محمد عبایی خراسانی، سید حسین موسوی تبریزی و جعفری گیلانی اداره شد. عبایی در سال ۱۳۶۴ از سوی امام خمینی به عنوان نماینده وی در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم انتخاب شده بودو تا سال ۱۳۷۳ ریاست دفتر تبلیغات را در دست داشت. در سال ۱۳۷۳ ساختار مدیریتی دفتر تبلیغات عوض شد و هیئت مدیره تشکیل شد. در اساسنامه کنونی، هیئت امنا، بالاترین مرجع سیاست گذاری در دفتر تبلیغات اسلامی است، هیئت مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی ولی فقیه منصوب می شود و در آخرین حکم مقام رهبری، در ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ محمدجعفری گیلانی، محمدی عراقی، احمدواعظی، سیدعباس صالحی، عبدالرضاایزدپناه، حمیدپارسانیا، احمدعابدی، علی رضا امینی، عبدالحسین خسروپناه و معاونت تبلیغ مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان اعضای هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی منصوب شدند. آیت الله خامنه ای این مرکز را نماد روشنفکری حوزه می داند.
wikishia: دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم