[ویکی فقه] دفاع قرآن از قرآن. خداوند متعال آیاتی از قرآن را برای بیان حقانیت قرآن و دفاع از این صحیفه نورانی آسمانی بیان فرموده است.
خداوند متعال در بیان حقانیت قرآن و دفاع از این صحیفه نورانی آسمانی، معرف مختلفی بیان می فرماید:«و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین ؛ اگر از آنچه بر بنده خودمان (محمد) نازل کرده ایم در شک هستید، سوره ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا (بر این کار) دعوت کنید اگر راست می گویید. اگر (این کار را) نکردید و هرگز نخواهید کرد، از آتشی بترسید که هیزم آن مردم (گنه کار) و سنگ ها است که برای کافران آماده شده است.»توضیح: منظور از سنگ ها در آیه فوق که می فرماید: «وقودها الناس و الحجارة» بت هایی است که می پرستیدند، به دلیل گفتار خداوند متعال:«انکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم ؛ شما و خدایانی که جز الله می پرستید هیزم جهنم هستند.»
فقط تورات خودمان
یهود صریحا می گفتند، ما فقط به کتاب آسمانی خودمان، تورات ایمان داریم و به قرآن ایمان نمی آوریم در صورتی که بعضی از کارهایشان دلیل بر عدم ایمان به تورات نیز بود.«و اذا قیل لهم آمنوا بما انزل الله قالوا نؤمن بما انزل علینا و یکفرون بما وراءه و هو الحق مصدقا لما معهم قل فلم تقتلون انبیاء الله من قبل ان کنتم مؤمنین ؛ و هنگامی که به آنان (یهود) گفته شود: به آنچه خداوند نازل فرموده است ایمان بیاورید، می گویند ما به چیزی ایمان می آوریم که بر خود ما نازل شده است و به غیر آن کافر می شوند و حال آنکه حق است و آنچه را که با ایشان است (یعنی تورات را) تصدیق می کند. بگو پس چرا پیامبران خدا را پیش از این می کشتید، اگر مؤمن (به تورات) بودید.»توضیح: خداوند در کتاب آسمانی تورات، کشتن پیامبران را حرام کرده بود و به یهود امر فرموده بود که از پیامبران پیروی و اطاعت کنند و آنان را تصدیق نمایند. آیه فوق دلالت دارد بر اینکه ایمان در صورتی صحیح است که به همه کتاب های آسمانی باشد نه تنها به بعضی از کتب آسمانی.
دشمن جبرئیل
یهود به پیامبر می گفتند اگر میکائیل به نزد تو می آمد و پیام خدا را می آورد، ما به تو ایمان می آوردیم زیرا او فرشته رحمت است ولی جبرئیل فرشته عذاب است و او دشمن ماست. خداوند متعال در جواب آنان این آیه را نازل فرمود:«قل من کان عدوا لجبریل فانه نزله علی قلبک باذن الله مصدقا لما بین یدیه و هدی و بشری للمؤمنین ؛ بگو کسی که دشمن جبرئیل باشد (نباید دشمنی او سبب روگردانی از قرآن باشد) زیرا او به فرمان خدا آن (قرآن) را بر قلب تو نازل کرده است. قرآنی که کتب آسمانی پیش از خود را تصدیق می کند و هدایت و بشارت برای مؤمنان است.»توضیح: چرا خداوند متعال در آیه فوق هدایت را مخصوص مؤمنان قرار داد در صورتی که قرآن برای مؤمنان و غیر مؤمنان هدایت است و راهنما؟جواب: علت این تخصیص آنست که مؤمنان تنها به وسیله قرآن هدایت می شوند و به آنچه در قرآن است عمل می کنند.
عدم تناقض در قرآن
...
خداوند متعال در بیان حقانیت قرآن و دفاع از این صحیفه نورانی آسمانی، معرف مختلفی بیان می فرماید:«و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین ؛ اگر از آنچه بر بنده خودمان (محمد) نازل کرده ایم در شک هستید، سوره ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا (بر این کار) دعوت کنید اگر راست می گویید. اگر (این کار را) نکردید و هرگز نخواهید کرد، از آتشی بترسید که هیزم آن مردم (گنه کار) و سنگ ها است که برای کافران آماده شده است.»توضیح: منظور از سنگ ها در آیه فوق که می فرماید: «وقودها الناس و الحجارة» بت هایی است که می پرستیدند، به دلیل گفتار خداوند متعال:«انکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم ؛ شما و خدایانی که جز الله می پرستید هیزم جهنم هستند.»
فقط تورات خودمان
یهود صریحا می گفتند، ما فقط به کتاب آسمانی خودمان، تورات ایمان داریم و به قرآن ایمان نمی آوریم در صورتی که بعضی از کارهایشان دلیل بر عدم ایمان به تورات نیز بود.«و اذا قیل لهم آمنوا بما انزل الله قالوا نؤمن بما انزل علینا و یکفرون بما وراءه و هو الحق مصدقا لما معهم قل فلم تقتلون انبیاء الله من قبل ان کنتم مؤمنین ؛ و هنگامی که به آنان (یهود) گفته شود: به آنچه خداوند نازل فرموده است ایمان بیاورید، می گویند ما به چیزی ایمان می آوریم که بر خود ما نازل شده است و به غیر آن کافر می شوند و حال آنکه حق است و آنچه را که با ایشان است (یعنی تورات را) تصدیق می کند. بگو پس چرا پیامبران خدا را پیش از این می کشتید، اگر مؤمن (به تورات) بودید.»توضیح: خداوند در کتاب آسمانی تورات، کشتن پیامبران را حرام کرده بود و به یهود امر فرموده بود که از پیامبران پیروی و اطاعت کنند و آنان را تصدیق نمایند. آیه فوق دلالت دارد بر اینکه ایمان در صورتی صحیح است که به همه کتاب های آسمانی باشد نه تنها به بعضی از کتب آسمانی.
دشمن جبرئیل
یهود به پیامبر می گفتند اگر میکائیل به نزد تو می آمد و پیام خدا را می آورد، ما به تو ایمان می آوردیم زیرا او فرشته رحمت است ولی جبرئیل فرشته عذاب است و او دشمن ماست. خداوند متعال در جواب آنان این آیه را نازل فرمود:«قل من کان عدوا لجبریل فانه نزله علی قلبک باذن الله مصدقا لما بین یدیه و هدی و بشری للمؤمنین ؛ بگو کسی که دشمن جبرئیل باشد (نباید دشمنی او سبب روگردانی از قرآن باشد) زیرا او به فرمان خدا آن (قرآن) را بر قلب تو نازل کرده است. قرآنی که کتب آسمانی پیش از خود را تصدیق می کند و هدایت و بشارت برای مؤمنان است.»توضیح: چرا خداوند متعال در آیه فوق هدایت را مخصوص مؤمنان قرار داد در صورتی که قرآن برای مؤمنان و غیر مؤمنان هدایت است و راهنما؟جواب: علت این تخصیص آنست که مؤمنان تنها به وسیله قرآن هدایت می شوند و به آنچه در قرآن است عمل می کنند.
عدم تناقض در قرآن
...
wikifeqh: دفاع_قرآن_از_قرآن