هواپیمای داگلاس سی - ۱۲۴ گلوبمستر ۲ ( به انگلیسی: Douglas C - 124 Globemaster II ) با نام مستعار «الد شکی» ( Old Shaky ) ، یک هواپیمای حمل و نقل سنگین بارهای هوایی است که توسط شرکت هواپیماسازی داگلاس در لانگ بیچ، کالیفرنیا ساخته شد. سی - ۱۲۴ هواپیمای اصلی پیشکاران حمل و نقل هوایی نظامی نیروی هوایی ایالات متحده ( MATS ) در بین سال های دههٔ ۱۹۵۰ و ابتدای دههٔ ۱۹۶۰ میلادی بود. پیش از این که سی - ۱۴۱ استارلیفتر به کار گرفته شود. این هواپیما در خدمت خدمات حمل و نقل هوایی نظامی نیروی هوایی ایالات متحده بود، پس از آن با از هم پاشیدن این واحد برای فرماندهی ترابری نظامی نیروی هوایی ایالات متحده ( MAC ) ، واحدهایی از اندوختهٔ نیروی هوایی و تا سال ۱۹۷۴ برای گارد ملی هوایی ایالات متحده خدمت کرد.
هواپیمای سی - ۱۲۴ در بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ به دست شرکت هواپیمایی داگلاس از روی طراحی جنگ جهانی دوم هواپیمای داگلاس سی - ۷۴ گلوبمستر و بر پایه درس های آموخته شده در محاصرهٔ برلین توسعه یافت. نیروی رانشی هواپیما توسط چهار موتور پیستونی آر - ۴۳۶۰ پرت اند ویتنی برآورده می شد که هرکدام ۳٬۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می کردند. ویژگی طراحی سی - ۱۲۴ داشتن دو درِ بزرگ لولایی و یک سطح شیب دار هیدرولیکی در دماغه و همچنین یک آسانسور باری زیر بخش پشتی هواپیما بود. سی - ۱۲۴ می توانست ۳۱٬۱۰۰ کیلوگرم ( ۶۸٬۵۰۰ پوند ) بار جابه جا نماید، دهانهٔ بخش بار آن ۲۳ متر و دارای دو بالابر جاداده شده در بالا بود که هرکدام می توانستند ۳٬۸۰۰ کیلوگرم بار را بلند کنند.
این هواپیما می توانست تانک ها، جنگ افزارها، کامیون ها و دیگر تجهیزات سنگین را جابه جا نماید و در نقش جابه جاکنندهٔ مسافر می توانست ۲۰۰ سرباز آکنده از تجهیزات را روی دو عرشهٔ خود داشته باشد یا ۱۲۷ برانکارد بیماران را به همراه پرستارانشان جابه جا کند. سی - ۱۴۱ تنها هواپیمایی در زمان خود بود که می توانست تجهیزات سنگین مانند تانک ها و بولدوزرها را بدون از هم باز کردن آن ها جابه جا کند. نخستین پرواز سی - ۱۲۴ در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۹ انجام شد و سی - ۱۲۴اِی در ماه مه ۱۹۵۰ واگذار شد، سی - ۱۴۱سی مدل پسین بود که موتورهای قدرتمندتر داشت و یک رادار آب و هوایی مدل اِی پی اس - ۴۲ ( APS - 41 ) به شکل یک سازه انگشتانه مانند روی دماغهٔ آن جاداده شده بود. گرم کننده های سوختنی جاداده شده در نوک بال ها برای گرم کردن کابین به آن افزوده شد و سطح بال و دم هواپیما را از یخ زدن بازمی داشت. هواپیماهای سی - ۱۴۱ مدل ای پس از آن با این تجهیزات بهبود یافتند. همچنین سی - ۱۲۴ نخستین هواپیمایی بود که واحد توان کمکی ( APU ) روی آن جا داده شد. یک سی - ۱۲۴سی، به شماره سریال ۱۰۶۹–۵۲ با نام جی سی - ۱۲۴سی برای آزمایش موتور توربوپراپ ایکس تی ۵۷ پرت اند ویتنی با قدرت ۱۵٬۰۰۰ اسب بخار که در دماغه جاداده می شد استفاده شد.





این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواپیمای سی - ۱۲۴ در بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ به دست شرکت هواپیمایی داگلاس از روی طراحی جنگ جهانی دوم هواپیمای داگلاس سی - ۷۴ گلوبمستر و بر پایه درس های آموخته شده در محاصرهٔ برلین توسعه یافت. نیروی رانشی هواپیما توسط چهار موتور پیستونی آر - ۴۳۶۰ پرت اند ویتنی برآورده می شد که هرکدام ۳٬۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می کردند. ویژگی طراحی سی - ۱۲۴ داشتن دو درِ بزرگ لولایی و یک سطح شیب دار هیدرولیکی در دماغه و همچنین یک آسانسور باری زیر بخش پشتی هواپیما بود. سی - ۱۲۴ می توانست ۳۱٬۱۰۰ کیلوگرم ( ۶۸٬۵۰۰ پوند ) بار جابه جا نماید، دهانهٔ بخش بار آن ۲۳ متر و دارای دو بالابر جاداده شده در بالا بود که هرکدام می توانستند ۳٬۸۰۰ کیلوگرم بار را بلند کنند.
این هواپیما می توانست تانک ها، جنگ افزارها، کامیون ها و دیگر تجهیزات سنگین را جابه جا نماید و در نقش جابه جاکنندهٔ مسافر می توانست ۲۰۰ سرباز آکنده از تجهیزات را روی دو عرشهٔ خود داشته باشد یا ۱۲۷ برانکارد بیماران را به همراه پرستارانشان جابه جا کند. سی - ۱۴۱ تنها هواپیمایی در زمان خود بود که می توانست تجهیزات سنگین مانند تانک ها و بولدوزرها را بدون از هم باز کردن آن ها جابه جا کند. نخستین پرواز سی - ۱۲۴ در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۹ انجام شد و سی - ۱۲۴اِی در ماه مه ۱۹۵۰ واگذار شد، سی - ۱۴۱سی مدل پسین بود که موتورهای قدرتمندتر داشت و یک رادار آب و هوایی مدل اِی پی اس - ۴۲ ( APS - 41 ) به شکل یک سازه انگشتانه مانند روی دماغهٔ آن جاداده شده بود. گرم کننده های سوختنی جاداده شده در نوک بال ها برای گرم کردن کابین به آن افزوده شد و سطح بال و دم هواپیما را از یخ زدن بازمی داشت. هواپیماهای سی - ۱۴۱ مدل ای پس از آن با این تجهیزات بهبود یافتند. همچنین سی - ۱۲۴ نخستین هواپیمایی بود که واحد توان کمکی ( APU ) روی آن جا داده شد. یک سی - ۱۲۴سی، به شماره سریال ۱۰۶۹–۵۲ با نام جی سی - ۱۲۴سی برای آزمایش موتور توربوپراپ ایکس تی ۵۷ پرت اند ویتنی با قدرت ۱۵٬۰۰۰ اسب بخار که در دماغه جاداده می شد استفاده شد.






wiki: داگلاس سی ۱۲۴ گلوبمستر ۲