دانش
/dAneS/
مترادف دانش: اندیشه، بینش، حکمت، خرد، دانایی، شناخت، علم، فرهنگ، فضل، معرفت
متضاد دانش: جهل
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: علم، معرفت، آگاهی، شعور، خرد، دانایی، اندیشه، فرهنگ، مجموعه ی اطلاعات یا آگاهی ها درباره ی یک پدیده که از طریق آموختن، تجربه یا مطالعه به دست می آید، مجموعه اطلاعات یا آگاهی هایی که از طریق آموختن، تجربه، یا مطالعه به دست می آید
برچسب ها: اسم، اسم با د، اسم پسر، اسم فارسی
لغت نامه دهخدا
دانش و خواسته است نرگس و گل
که بیکجای نشکفند بهم.
شهید بلخی.
دانش اندر دل چراغ روشن است وز همه بد بر تن تو جوشن است.
رودکی.
دانش بخانه اندر و در بسته نه رخنه یابم و نه کلیدستم.
ابوشکور.
بکار آور آن دانشی کت خدیوبداده ست و منگر بفرمان دیو.
ابوشکور.
سپاه اندک و رای و دانش فزون به از لشکر گشن بی رهنمون.
ابوشکور.
و از همه ملوک اطراف بزرگترست بپادشاهی... و دوست داری دانش. ( حدود العالم )...شمارش ندانست کردن کسی
وگر چند بودیش دانش بسی.
فردوسی.
چو جاماسپ آن تخت را بنگریدبدید از در دانش او را کلید.
فردوسی.
چو دیدار یابی بشاخ سخن بدانی که دانش نیاید به بن.
فردوسی.
سخن هرچه گویم همه گفته اندبر باغ دانش همه رفته اند.
فردوسی.
توانا بود هر که دانا بودز دانش دل پیر برنا بود.
فردوسی.
تو بر مایه دانش خود مایست که بالای هر دانشی دانشیست.
فردوسی.
ازین برشده تیزچنگ اژدهابمردی و دانش که یابد رها.
فردوسی.
وگر شاهی آسان تر از بندگیست بدین دانش تو بباید گریست.
فردوسی.
اندر میزد با خرد و دانش واندر نبرد با هنر بازو.
فرخی.
دلی که رامش جوید نیابد او دانش سری که بالش جوید نیابد او افسر.
عنصری.
خرد بیخ او بود و دانش تنه بدو اندرون راستی را بنه.
؟ ( از حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ).
هر بنده که خدای او را خردی روشن عطا داد... و با آن خرد دانش یار شود بتواند دانست که نیکوکاری چیست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 98 ). آنچه فراز آمد ترا بمقدار دانش خود بازنمودم. ( تاریخ بیهقی ).بیشتر بخوانید ...فرهنگ فارسی
دانستن، عمل دانستن، دانندگی، دانایی، فضل
( اسم ) علم معرفت .
از نامهای ترسایان
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. (اسم ) [قدیمی] عقل، خرد.
دانشنامه عمومی
دانش[ ۱] یا معرفت ( به انگلیسی: Knowledge ) آشنایی، آگاهی، یا درک فرد یا چیزی مانند حقایق، اطلاعات، شرح یا مهارت ها است که از طریق تجربه یا آموزش از طریق ادراک، کشف یا یادگیری به دست می آید. علم دانش شناسی، با سه عنصر داده، اطلاعات و دانش سر و کار دارد. به عبارت دیگر، دانش شناسی به بحث و بررسی پیرامون دانش و عناصر سازنده آن، یعنی داده و اطلاعات می پردازد. [ ۲]
در یونان باستان، سقراط، سپس افلاطون و پس از او، ارسطو، به مخالفت با آرای پیشینیان پرداخته و اصول و قواعدی را به منظور مقابله با مغالطات، درست اندیشیدن و سنجش استدلال ها تدوین کردند. [ ۳]
در قرن پانزدهم میلادی، پژوهشگران در سراسر اروپا و خاورمیانه، قفسه های غبار گرفتهٔ ساختمان های قدیمی را جستجو کردند و دست نوشته های یونانی و رومی را پیدا کردند. در نتیجه، نوشته های باقی مانده از نویسندگان کلاسیک از جمله افلاطون، سیسرو، سوفوکل و پلوتارک به دوران رنسانس رسید. مطالعهٔ این آثار، دانش نو نام گرفت. [ ۴] در آن زمان، ضمن احیای علاقه به نوشته های کلاسیک، به ارزش های فردی نیز توجه شد. این گرایش، انسان گرایی نام گرفت؛ زیرا طرفداران آن، به جای موضوعات روحانی، بیش از هر چیز، مسایل انسانی را در نظر گرفتند. انسان گرایی نیز مثل رنسانس، از ایتالیا ظهور کرد. [ ۵]
در رنسانس، گالیله، فیزیک ( علم طبیعت ) را از الهیات ( علم فراطبیعت ) مستقل دانست. از آن پس، تکیه گاه فیزیک، صرفاً خرد انسان بود. گالیله می گفت :
حقیقتِ طبیعت، همواره در برابر چشمان ماست. اما، برای فهم این حقیقت باید با زبان ریاضی آشنا بود. زبان این حقیقت، شکل های هندسی، یعنی دایره، بیضی و مثلث … است. [ ۶]
پس از آن، جریان فکری اصالت عقل، تحت تأثیر افکار افلاطون، توسط ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی، رنه دکارت که پدر فلسفه جدید لقب گرفته، به وجود آمد. [ ۳] دکارت، خرَد بشری را به جای کتاب مقدس، سنت پاپ، کلیسا و فرمانروا قرار داد. دکارت، با این کار خویش، سوژه بزرگی آفرید. [ ۷] یکی دیگر از اندیشمندان این جریان فکری، لایبنیتز ( ۱۶۴۶–۱۷۱۶ ) فیلسوف، ریاضیدان و فیزیک دان آلمانی است. او نخستین کسی بود که میان حقایق ضروری ( منطقی ) و حقایق حادث ( واقعی ) تمایز روشنی قائل شد. بعد از جدا شدن راسل و جی. ای. مور از ایده آلیست ها و با پیگیری ویتگنشتاین که شاگرد راسل بود، اثبات گرایی شکل گرفت و تا دهه ۱۹۲۰ میلادی در اتریش، این جریان فکری ادامه داشت. طبق نظرات ایشان، فقط معرفتی، معنادار و مطابق با واقع است که تحقیق پذیر تجربی باشند. به قول آگوست کنت، پدر پوزییتویسم، چون گزارههای متافیزیکی قابل تجربه حسی نیستند، فلذا غیر علمی بوده و مربوط به تاریخ هستند. این جریان فکری، توسط اعضای حلقه وین تأسیس شد و فلسفه ای را که به وجود آوردند که پوزیتیویستم منطقی نام نهاده شد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر یونان باستان، سقراط، سپس افلاطون و پس از او، ارسطو، به مخالفت با آرای پیشینیان پرداخته و اصول و قواعدی را به منظور مقابله با مغالطات، درست اندیشیدن و سنجش استدلال ها تدوین کردند. [ ۳]
در قرن پانزدهم میلادی، پژوهشگران در سراسر اروپا و خاورمیانه، قفسه های غبار گرفتهٔ ساختمان های قدیمی را جستجو کردند و دست نوشته های یونانی و رومی را پیدا کردند. در نتیجه، نوشته های باقی مانده از نویسندگان کلاسیک از جمله افلاطون، سیسرو، سوفوکل و پلوتارک به دوران رنسانس رسید. مطالعهٔ این آثار، دانش نو نام گرفت. [ ۴] در آن زمان، ضمن احیای علاقه به نوشته های کلاسیک، به ارزش های فردی نیز توجه شد. این گرایش، انسان گرایی نام گرفت؛ زیرا طرفداران آن، به جای موضوعات روحانی، بیش از هر چیز، مسایل انسانی را در نظر گرفتند. انسان گرایی نیز مثل رنسانس، از ایتالیا ظهور کرد. [ ۵]
در رنسانس، گالیله، فیزیک ( علم طبیعت ) را از الهیات ( علم فراطبیعت ) مستقل دانست. از آن پس، تکیه گاه فیزیک، صرفاً خرد انسان بود. گالیله می گفت :
حقیقتِ طبیعت، همواره در برابر چشمان ماست. اما، برای فهم این حقیقت باید با زبان ریاضی آشنا بود. زبان این حقیقت، شکل های هندسی، یعنی دایره، بیضی و مثلث … است. [ ۶]
پس از آن، جریان فکری اصالت عقل، تحت تأثیر افکار افلاطون، توسط ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی، رنه دکارت که پدر فلسفه جدید لقب گرفته، به وجود آمد. [ ۳] دکارت، خرَد بشری را به جای کتاب مقدس، سنت پاپ، کلیسا و فرمانروا قرار داد. دکارت، با این کار خویش، سوژه بزرگی آفرید. [ ۷] یکی دیگر از اندیشمندان این جریان فکری، لایبنیتز ( ۱۶۴۶–۱۷۱۶ ) فیلسوف، ریاضیدان و فیزیک دان آلمانی است. او نخستین کسی بود که میان حقایق ضروری ( منطقی ) و حقایق حادث ( واقعی ) تمایز روشنی قائل شد. بعد از جدا شدن راسل و جی. ای. مور از ایده آلیست ها و با پیگیری ویتگنشتاین که شاگرد راسل بود، اثبات گرایی شکل گرفت و تا دهه ۱۹۲۰ میلادی در اتریش، این جریان فکری ادامه داشت. طبق نظرات ایشان، فقط معرفتی، معنادار و مطابق با واقع است که تحقیق پذیر تجربی باشند. به قول آگوست کنت، پدر پوزییتویسم، چون گزارههای متافیزیکی قابل تجربه حسی نیستند، فلذا غیر علمی بوده و مربوط به تاریخ هستند. این جریان فکری، توسط اعضای حلقه وین تأسیس شد و فلسفه ای را که به وجود آوردند که پوزیتیویستم منطقی نام نهاده شد. [ ۳]
wiki: دانش
دانشنامه آزاد فارسی
دانش (نشریه). طبق منابع موجود، اولین روزنامه ی تخصصی زنان، به مدیریت خانم دکترکحال و سردبیری ع. صفوت در تهران. کحال دختر میرزا محمد حکیم باشی جدیدالاسلام همدانی بود. از زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست جز این که طبابت (چشم پزشکی) را در همدان نزد مبلغان مسیحی آموخته و به نظر برخی نام کوچکش معصومه بوده است. این نشریه از 10 رمضان ۱۳۲۸ق به صورت هفتگی منتشر می شد.
در صفحه ی اول روزنامه اهداف آن این گونه ذکر شده بود: "روزنامه ای است اخلاقی، علم خانه داری، بچه داری، شوهرداری، مفید به حال دختران و نسوان و به کلی از پلتیک و سیاست مملکتی سخنی نمی راند." در شماره های بعدی مسلک نشریه "تربیت نسوان و دوشیزگان و تصفیه اخلاق زنان" معرفی شده است. در سرمقاله ی شماره ی اول، به حقوق و برتری مادری، اخلاقمند شدن مادران و امکان تحصیل علوم جدید از طریق روزنامه ها توسط زنان بزرگسال" اشاره شده و در آخر اضافه شده است: "خانم هایی که سواد خواندن ندارند، بر آقایان محترم فرض است که این جریده را برای آنها هر هفته بخوانند تا آنها نیز از این فیض محروم نمانند، بلکه همین معنی سبب شود که تحصیل سواد نیز بفرمایند." این روزنامه،با وجود این که اولین تجربه ی زنان در روزنامه نگاری بوده، تا حدود زیادی در برآورده ساختن اهدافی که در ابتدای انتشار، به آنها اشاره شده بود، موفق عمل کرد و در شناساندن زنان به اجتماع، گام های مؤثری برداشت که از این جهت قابل توجه است.
دانش پس از 30 شماره با اعلام یک وقفه ی دو ماهه در رجب ۱۳۲۹، بار دیگر منتشر نشد. مجله در 8 صفحه ی قطع رحلی و با چاپ سنگی منتشر می شده است. این نشریه علاوه بر تهران و شهرستان ها در کشورهای دیگر نیز توزیع شده. جز چهار شماره ی نخست که در آنها نام ع. صفوت به عنوان سردبیر نشریه ذکر شده در هیچ کدام شماره های دیگر اسمی از همکاران احتمالی کحال نیامده است. پاورقی های دانش ترجمه ی داستان های غربی بوده که از هویت مترجمان این مطالب هم نشانی نیست.
منابع
زنان مودب، بنفشه حجازی؛ انتشارات قصیده سرا و آشیان: 1396 کانون بانوان، مریم فتحی؛ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران: 1383 کارنمای زنان کارای ایران، پوران فرخزاد؛ قطره: 1381
در صفحه ی اول روزنامه اهداف آن این گونه ذکر شده بود: "روزنامه ای است اخلاقی، علم خانه داری، بچه داری، شوهرداری، مفید به حال دختران و نسوان و به کلی از پلتیک و سیاست مملکتی سخنی نمی راند." در شماره های بعدی مسلک نشریه "تربیت نسوان و دوشیزگان و تصفیه اخلاق زنان" معرفی شده است. در سرمقاله ی شماره ی اول، به حقوق و برتری مادری، اخلاقمند شدن مادران و امکان تحصیل علوم جدید از طریق روزنامه ها توسط زنان بزرگسال" اشاره شده و در آخر اضافه شده است: "خانم هایی که سواد خواندن ندارند، بر آقایان محترم فرض است که این جریده را برای آنها هر هفته بخوانند تا آنها نیز از این فیض محروم نمانند، بلکه همین معنی سبب شود که تحصیل سواد نیز بفرمایند." این روزنامه،با وجود این که اولین تجربه ی زنان در روزنامه نگاری بوده، تا حدود زیادی در برآورده ساختن اهدافی که در ابتدای انتشار، به آنها اشاره شده بود، موفق عمل کرد و در شناساندن زنان به اجتماع، گام های مؤثری برداشت که از این جهت قابل توجه است.
دانش پس از 30 شماره با اعلام یک وقفه ی دو ماهه در رجب ۱۳۲۹، بار دیگر منتشر نشد. مجله در 8 صفحه ی قطع رحلی و با چاپ سنگی منتشر می شده است. این نشریه علاوه بر تهران و شهرستان ها در کشورهای دیگر نیز توزیع شده. جز چهار شماره ی نخست که در آنها نام ع. صفوت به عنوان سردبیر نشریه ذکر شده در هیچ کدام شماره های دیگر اسمی از همکاران احتمالی کحال نیامده است. پاورقی های دانش ترجمه ی داستان های غربی بوده که از هویت مترجمان این مطالب هم نشانی نیست.
منابع
زنان مودب، بنفشه حجازی؛ انتشارات قصیده سرا و آشیان: 1396 کانون بانوان، مریم فتحی؛ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران: 1383 کارنمای زنان کارای ایران، پوران فرخزاد؛ قطره: 1381
wikijoo: دانش_(نشریه)
مترادف ها
سامان، اگاهی، اطلاع، معرفت، علم، بصیرت، فضیلت، عرفان، دانش، دانایی، وقوف
فراگیری، اطلاع، معرفت، فضیلت، عرفان، دانش، یادگیری، فضل وکمال
ذکاوت، قضاوت، هوش، اطلاعات، معلومات، دانش، تعمد
حرف، خط، ادبیات، نامه، مراسله، نویسه، موجر، دانش، کاغذ، عریضه، مرسوله، حرف الفباء، حرف چاپی، اثار ادبی، اجازه دهنده
مستمری، تحقیق، فضیلت، دانش، فضل وکمال، کمک هزینه دانشجویی
معرفت، خرد، حکمت، فضیلت، عقل، دانش، دانایی، فرزانگی
معرفت، علم، دانش
معرفت، نگاه، نوعی استعاره، دانش، قدرت بینایی
دانش، افسانه هاو روایات قومی، فرهنگ نژادی، فاصله بین چشم و منقار
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
دانش دو گونه است.
۱_دانشهای کهن.
۲_دانشهای نوین.
دانش های کهن دانشهایی هستند که از گذشته بوده اند وهستند ویا بوده و اکنون میباشند وتاریخ نمودار و پیدایش آنها دست نیست.
دانش های نوین دانشهایی میباشند که به روند نمودار یافته ورو نمایی شده اند و دانشوران فراز و فرود وروند آنها را در تاریخ دانشوری دیده اند ویاشنیده اند ویا خوانده اند .
... [مشاهده متن کامل]
۱_دانشهای کهن.
۲_دانشهای نوین.
دانش های کهن دانشهایی هستند که از گذشته بوده اند وهستند ویا بوده و اکنون میباشند وتاریخ نمودار و پیدایش آنها دست نیست.
دانش های نوین دانشهایی میباشند که به روند نمودار یافته ورو نمایی شده اند و دانشوران فراز و فرود وروند آنها را در تاریخ دانشوری دیده اند ویاشنیده اند ویا خوانده اند .
... [مشاهده متن کامل]
دانش: آنچه را می دانیم و می یابیم.
فرزانش :آنچه را فراتر از دانش می دانیم و می یابیم.
فرزانش :آنچه را فراتر از دانش می دانیم و می یابیم.
۱_دانش شناختی.
۲_ دانش شناسی.
۲_ دانش شناسی.
سخن باید" دانشورانه" باشد ونه "نادانشورانه".
از لحاظ لغوی دانش اسم مصدر است و بن مضارع آن �دان� است ( اسم مصدر حاصل مصدر است و بنابراین در فارسی دانش چیزی است که حاصل دانستن است ) اما در اصطلاح ابتدا باید بین دانش ( Knowledge ) و علم ( Science ) تفاوت قائل شد.
دانستن .
داشتن.
دانش.
دانستن .
داشتن.
دانش.
دانش از مصدر دانیشماک ترکی به معنای مشورت دادن گرفته شده است. ممکنه بگید این همه شعر هست که دانش رو اون بکار رفته. دوستان کلمه دانش رو در تمام شعرها ویرایش و جایگزین کردن. مثلا همین شعر فردوسی که میگه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ز دانش دل پیر برنا بود اصلش اینجوریه ز بستوه دل پیر کانا بود. معادل کلمه دانش در فارسی بستوه هست. همچینین کلمه دانیشمان یعنی مشاور که ترکی هست و به صورت دانشمند بکارگیری شده است.
دانش ( knowledge ) : آگاهی ها، روش ها و اصولی درست ( پردازش شده ) ، ژرف، سازمان یافته و ارزشمند ( کاربردی ) که از راه دیدن، مطالعه، فرا گرفته از دیگران، آروین ( تجربه ) ، مقایسه ی دستاوردهای دو یا چند چیز مشابه و آزمون به دست آمده و می توانند با مهارت ها یکی شوند.
... [مشاهده متن کامل]
( https://www. cnrtl. fr. ) ( Petit Robert. 1990 )
( le Grand dictionnaire terminologique ) ( OLF ) .
... [مشاهده متن کامل]
واژه دانش
معادل ابجد 355
تعداد حروف 4
تلفظ dāneš
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم، اسم مصدر ) [پهلوی: dānišn]
مختصات ( نِ ) [ په . ] ( اِمص . )
آواشناسی dAneS
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع فرهنگ فارسی معین
معادل ابجد 355
تعداد حروف 4
تلفظ dāneš
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم، اسم مصدر ) [پهلوی: dānišn]
مختصات ( نِ ) [ په . ] ( اِمص . )
آواشناسی dAneS
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع فرهنگ فارسی معین
دانش به سنگسری دانا ( dana ) آگاه ( agah ) بینا ( blns )
زه رنج گیر دانش را
زه دانش گیر گنج را
دانش چراغ است بی چراغ ره مگیر
ره خطیر است بی چراغ ره مگیر
در شب ظلمت بی چراغ ره میخانه مگیر
زه دانش توانگری گیر
زه دانش سروری گیر
زه رنج گیر دانش را
زه دانش گیر گنج را
دانش چراغ است بی چراغ ره مگیر
ره خطیر است بی چراغ ره مگیر
در شب ظلمت بی چراغ ره میخانه مگیر
زه دانش توانگری گیر
زه دانش سروری گیر
واژه �هودانئوش� در گاتاهان زرتشت به معنای خردمند است
طرز نوشتن دانشی باحروف لاتین
اندیشه، بینش، حکمت، خرد، دانایی، شناخت، علم، فرهنگ، فضل، معرفت
دانش: در پهلوی دانشن dānišn بوده است.
( ( ترا دانش ِدین رهاند درست؛
در ِ رستگاری ببایدْت جُست. ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 206 )
( ( ترا دانش ِدین رهاند درست؛
در ِ رستگاری ببایدْت جُست. ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 206 )
آقای دانش نمی خواستم برایتان غلط املائی بگیرم اما مجبور شدم.
تجذیه اشتباه است ؛ تجزیه صحیح است.
تجذیه اشتباه است ؛ تجزیه صحیح است.
دانش ، بینش درون ، بیننده ذهن ، یکتا پرستی ، علمی از ماورائ الطبیعه ، مرتبط با هستی .
دانش یعنی بیننده ذهن و سیرت و صورت و تجذیه و تحلیل بد و خوب در هر کلام ، پیشگو، پیش بینی شده از قبل،
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٦)