" دالان زنگزور " مفهومی در توصیف یک دالان حمل و نقل[ ۱] [ ۲] است که در صورت اجرا به آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان[ ۳] بدون پست های بازرسی ارمنستان[ ۴] [ ۵] می دهد. این کار باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می شود. به معنای وسیع، دالانی ژئوپلیتیکی[ ۶] است که استان آذربایجان شرقی در ایران را از مسیر ترانزیت ترکیه به باکو حذف می کند. این مفهوم از زمان پایان جنگ قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰ به طور فزاینده ای توسط آذربایجان[ ۷] و ترکیه[ ۸] ترویج شده است، در حالی که ارمنستان پیوسته با آن مخالفت کرده و اظهار می دارد که «منطق کریدور» از بیانیه آتش بس که به صورت سه جانبه در پایان آن جنگ امضا شد، منحرف است و این که نوعی پروپاگاندا است. [ ۹]
اصطلاحات، مسیرهای بالقوه و شیوه های ارتباط حمل ونقلی از آن زمان به بعد بین آذربایجان و ارمنستان که همچنان محاصره متقابلی را علیه یکدیگر حفظ می کنند محل مناقشه بوده اند. آذربایجان پروژه های ساختمانی را در قلمروی خود آغاز کرده و آنها را به عنوان بخشی از اجرای به اصطلاح "دالان زنگزور [ الف] " معرفی کرده و تهدید کرده است که اگر ارمنستان آن را نخواهد، آذربایجان "به زور در مورد آن تصمیم می گیرد". [ ۱۱]
در جریان مذاکرات سه جانبه سال ۲۰۲۱، ارمنستان تمایل خود را برای مشارکت در بازسازی خطوط راه آهن دوران شوروی که از لحاظ تاریخی آذربایجان و نخجوان را به هم متصل می کرد، ابراز کرد که آذربایجان آن را به عنوان رضایت ارمنستان از «دالان زنگزور» تفسیر کرد. به گفته روسیه، طرف ثالث، آنچه مورد بحث است رفع انسداد ارتباطات منطقه ای است و نه ایجاد یک «دالان». [ ۱۲] [ ۱۳]
ناظران مختلف در مورد «دالان زنگزور» اظهار نظر کرده اند و پیامدهای سیاسی استفاده از این واژه و تأثیرات آن در صورت اجرا را تحلیل کرده اند، برخی این مفهوم را برنامه ای پان ترکیستی توصیف می کنند، که برگرفته از بازپیوندخواهی است، و برخی دیگر بر این تأکید می کنند که این که دالان راه حلی برای محاصره است یک جنبه کلیدی آن است.
در زمان اتحاد جماهیر شوروی، دو اتصال راه آهن برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان شوروی به قلمرو اصلی آذربایجان شوروی استفاده می شد. خط کوتاه تری که از منطقه سیونیک ( جنوبی ترین استان ارمنستان ) عبور می کرد، ابتدا در سال ۱۹۴۱ ساخته شد، در حالی که خط ایروان - ایجوان - قزاکس که شمالی تر است، در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک مسیر جایگزین ساخته شد و ایروان را به باکو و روسیه متصل می کرد. . هر دو خط از سال ۱۹۹۲ به دلیل درگیری قره باغ متروکه شدند. [ ۱۴]


این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاصطلاحات، مسیرهای بالقوه و شیوه های ارتباط حمل ونقلی از آن زمان به بعد بین آذربایجان و ارمنستان که همچنان محاصره متقابلی را علیه یکدیگر حفظ می کنند محل مناقشه بوده اند. آذربایجان پروژه های ساختمانی را در قلمروی خود آغاز کرده و آنها را به عنوان بخشی از اجرای به اصطلاح "دالان زنگزور [ الف] " معرفی کرده و تهدید کرده است که اگر ارمنستان آن را نخواهد، آذربایجان "به زور در مورد آن تصمیم می گیرد". [ ۱۱]
در جریان مذاکرات سه جانبه سال ۲۰۲۱، ارمنستان تمایل خود را برای مشارکت در بازسازی خطوط راه آهن دوران شوروی که از لحاظ تاریخی آذربایجان و نخجوان را به هم متصل می کرد، ابراز کرد که آذربایجان آن را به عنوان رضایت ارمنستان از «دالان زنگزور» تفسیر کرد. به گفته روسیه، طرف ثالث، آنچه مورد بحث است رفع انسداد ارتباطات منطقه ای است و نه ایجاد یک «دالان». [ ۱۲] [ ۱۳]
ناظران مختلف در مورد «دالان زنگزور» اظهار نظر کرده اند و پیامدهای سیاسی استفاده از این واژه و تأثیرات آن در صورت اجرا را تحلیل کرده اند، برخی این مفهوم را برنامه ای پان ترکیستی توصیف می کنند، که برگرفته از بازپیوندخواهی است، و برخی دیگر بر این تأکید می کنند که این که دالان راه حلی برای محاصره است یک جنبه کلیدی آن است.
در زمان اتحاد جماهیر شوروی، دو اتصال راه آهن برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان شوروی به قلمرو اصلی آذربایجان شوروی استفاده می شد. خط کوتاه تری که از منطقه سیونیک ( جنوبی ترین استان ارمنستان ) عبور می کرد، ابتدا در سال ۱۹۴۱ ساخته شد، در حالی که خط ایروان - ایجوان - قزاکس که شمالی تر است، در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک مسیر جایگزین ساخته شد و ایروان را به باکو و روسیه متصل می کرد. . هر دو خط از سال ۱۹۹۲ به دلیل درگیری قره باغ متروکه شدند. [ ۱۴]



wiki: دالان زنگزور