دارشانا

دانشنامه عمومی

دارشانا ( انگلیسی: Darshana ) ، هندوان علوم نظری خود را «دارشانا» ( Darśana ) یا دیدگاه فلسفی و نظری می گویند. غرض از دیدگاه نظری دیدی است که ما از یک جنبهٔ واقعیت داریم و مکمل دیدگاه «خودشناسی» و «معرفت به برهمن» است.
شش مکتب فلسفی برهمنی ( آستیکا ) بدون چون و چرا حقایق وداها را قبول دارند و از شریعت برهمنی پیروی می کنند و موجودیت خود را قائم بر آن می دانند. این شش مکتب را شش «دارشانا» ( Darśana ) گفته اند.
دارشانا در واقع افق مخصوص دید ما از واقعیت است، به عبارت دیگر دیدی است که ما از یک جنبهٔ واقعیت داریم. دارشانا را می توان از لحاظی به معنای آئین فلسفی دانست، چون هر دارشانایی به منزلهٔ یک واحد مجزایی است که در آن افکار و آراء طبق نقشه ای خاص تنظیم شده و سازمان یافته اند. [ ۱]
جهان عینی بازتاب آگاهی کلی است، زیرا آگاهی فردی نمی تواند وجود مستقلی از خود داشته باشد. این آگاهی، جزء آگاهی کلی است. از این رو است که در بند ۳، سوترای Sutra چهل ونه یوگا دارشان ( Yoga Darshan ) می گوید:
وقتی یوگی بی شباهتی خود را با عقل مشاهده نمود، درک می کند که«آتما» عقل نیست، بلکه با رسیدن به آن یوگی به دانش کلی دست می یابد و آن گاه بر همه چیز دانا می شود. در این مرحله یوگی خود مرکز دانایی می گردد، و آگاهی فردیش بر تمامی محدودیت ها چیره می گردد، یعنی در سر چشمهٔ ولایی آگاهی مستغرق است. به این مرحله، نیروانا ( Nirvana ) یا آزادگی از زاد و مرگ ها، گفته می شود. اینجا است که یوگی خود به حقیقتی می رسد که یگانگی با خدا است. [ ۲]
• جهروکه درشن
عکس دارشانا
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

دارْشانا (Darshana)
(در سانسکریت به معنی رؤیت) مکتب های اندیشۀ هندی، صورت بندی شده در دورۀ سوترا (۴۰۰پ م ـ۵۰۰م). معمولاً شش مکتب رسمی را برمی شمرند که مرجعیت وداها را می پذیرند و به سه جفت تقسیم می شوند: نایایا و وایششیکا؛ سانکهیا و یوگا؛ میمامسا و ودانتا. در هر جفت، عضو اول رمزگان یا روش شناسی ای برای نظامی مابعدالطبیعی است که عضو دوم بیانگر آن است. سه مکتب غیر رسمی عبارت اند از آیین بودا، آیین جَین و کارواکا.

پیشنهاد کاربران

بپرس