[ویکی نور] دادگستر جهان اثر آیت الله ابراهیم امینی، از کتاب های عمومی در مباحث مهدویت بوده که به شرح احوال و پاسخ به شبهاتی درباره امام مهدی(عج) پرداخته و به زبان فارسی، در سال 1346ش نوشته شده است.
نویسنده انگیزه خود را از نگارش، رخنه شبهات در اعتقادات جوانان و دانش آموختگان می داند که از سوی نویسندگان، پاسخی مناسب و شایسته نگرفته اند.
کتاب با دو مقدمه از مؤلف آغاز و مطالب در در دوازده فصل، به شیوه مناظره ای، ارائه شده است.
نویسنده، با استناد به یافته های عقلی و نقلی محدثان، مفسران و مورخان امامیه و عامه و نیز دستاوردهای علوم تجربی، به تشکیک های گوناگون درباره مهدویت پاسخ داده است.
وی، آغاز عقیده به مهدویت را زمان پیامبر(ص) دانسته و پس از بررسی شخصیت و نسب امام(عج)، ادعای مهدی بودن محمد حنفیه، اعتقاد زیدیه به مهدویت محمد بن عبدالله بن حسن و باور واقفیه به عروج امام صادق(ع) را رد کرده و به رد این نکته که منشأ مهدویت از تعالیم یهود و زرتشتی بوده و عبدالله سبا، در ایجاد این باور نقش داشته، پرداخته است.
نویسنده انگیزه خود را از نگارش، رخنه شبهات در اعتقادات جوانان و دانش آموختگان می داند که از سوی نویسندگان، پاسخی مناسب و شایسته نگرفته اند.
کتاب با دو مقدمه از مؤلف آغاز و مطالب در در دوازده فصل، به شیوه مناظره ای، ارائه شده است.
نویسنده، با استناد به یافته های عقلی و نقلی محدثان، مفسران و مورخان امامیه و عامه و نیز دستاوردهای علوم تجربی، به تشکیک های گوناگون درباره مهدویت پاسخ داده است.
وی، آغاز عقیده به مهدویت را زمان پیامبر(ص) دانسته و پس از بررسی شخصیت و نسب امام(عج)، ادعای مهدی بودن محمد حنفیه، اعتقاد زیدیه به مهدویت محمد بن عبدالله بن حسن و باور واقفیه به عروج امام صادق(ع) را رد کرده و به رد این نکته که منشأ مهدویت از تعالیم یهود و زرتشتی بوده و عبدالله سبا، در ایجاد این باور نقش داشته، پرداخته است.
wikinoor: دادگستر_جهان
[ویکی فقه] دادگستر جهان (کتاب). اثر آیت الله ابراهیم امینی، از کتاب های عمومی در مباحث مهدویت بوده که به شرح احوال و پاسخ به شبهاتی درباره امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف پرداخته و به زبان فارسی، در سال ۱۳۴۶ ش نوشته شده است. نویسنده انگیزه خود را از نگارش، رخنه شبهات در اعتقادات جوانان و دانش آموختگان می داند که از سوی نویسندگان، پاسخی مناسب و شایسته نگرفته اند.
کتاب با دو مقدمه از مؤلف آغاز و مطالب در در دوازده فصل، به شیوه مناظره ای، ارائه شده است.نویسنده، با استناد به یافته های عقلی و نقلی محدثان، مفسران و مورخان امامیه و عامه و نیز دستاوردهای علوم تجربی، به تشکیک های گوناگون درباره مهدویت پاسخ داده است.وی، آغاز عقیده به مهدویت را زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم دانسته و پس از بررسی شخصیت و نسب امام عجّل الله فرجه الشریف ، ادعای مهدی بودن محمد حنفیه، اعتقاد زیدیه به مهدویت محمد بن عبدالله بن حسن و باور واقفیه به عروج امام صادق علیه السّلام را رد کرده و به رد این نکته که منشا مهدویت از تعالیم یهود و زرتشتی بوده و عبدالله سبا، در ایجاد این باور نقش داشته، پرداخته است.مباحث، به صورت عمده، به شکل پرسش و پاسخ بین برخی از فرهیختگان تنظیم شده و با استفاده از روایات معصومین علیه السّلام ، مطالب ارزنده ای ارائه شده است.نویسنده به دنبال اثبات آن است که انتظار فرج، یکی از بزرگ ترین راه های پیروزی است و هر گروهی که چراغ امید در دل شان خاموش شد، هرگز روی سعادت و کامیابی را نخواهد دید ولی افرادی که در انتظار خوشبختی هستند، باید راه های رسیدن به هدف را هموار ساخته و برای بهره برداری از مقصد، خود را آماده سازند.
گزارش محتوا
در مقدمات، ضمن بررسی آینده جهان از نظر شیعه، به این نکته اشاره شده است که اسلام با جهانی شدن مخالف نبوده، بلکه خود داعیه جهانی دارد؛ اما در شرایط کنونی، این پروسه به نفع فرهنگ غرب تمام خواهد شد و فرهنگ های دیگر از جمله اسلام، در برابر مادی گری غرب، در معرض تهدیدی جدی است.در فصل اول، با اشاره به چند حدیث نبوی، از آن ها چنین استفاده شده است که موضوع «مهدی» و «قائم» در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم امر روشنی بوده و ایشان ضمن اشاره به علامات و آثار آن حضرت، همیشه می فرمود: مهدی و قائم موعود، از عترت من خواهد بود.دوم، اختصاص دارد به اثبات این مطلب که علاوه بر وجود احادیث مهدویت در کتاب های اهل سنت، این احادیث از تواتر و اطمینان بالایی برخوردار می باشند.در سوم، با اشاره به این که موضوع مهدویت و منجی در صدر اسلام، امری قطعی بوده و مردم فقط در فروعش بحث می کردند، به معرفی مدعیان دروغین مهدویت پرداخته است.چهارم، به نقد این نظریه پرداخته که مهدویت شیعه، برگرفته از سایر عقاید و ادیان بوده و ضمن بررسی عقیده مهدویت در ادیان دیگر، دیگاه قرآن نسبت به این آموزه را تحلیل کرده است.در پنجم، رابطه نبوت عامه و امامت بررسی شده و بعد از اقامه برهان عقلی و نقلی بر امامت، بودن امام زمان عجّل الله فرجه الشریف در عالم هورقلیا نقد شده است.
حجیت احادیث اهل بیت
نویسنده در فصول بعدی، به اثبات حجیت احادیث اهل بیت علیه السّلام برای همه مسلمانان پرداخته و ضمن معرفی پدر و مادر امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ، نظر علمای اهل سنت پیرامون تولد مهدی را بررسی کرده است.وی با اشاره به این مطلب که دین اسلام شامل دو دسته از احکام فردی و اجتماعی است، به تبیین برخی از احکام اجتماعی پرداخته و در ادامه، تشکیل حکومت اسلامی را به عنوان تنها راه رسیدن به عرصه عملی این قوانین معرفی کرده است.وی پس از بیان آیات و روایات متعدد و اثبات این که تشکیل حکومت اسلامی در همه زمان ها، یکی از اصول پذیرفته شده اسلامی است، به این نکته اشاره کرده که شاید برخی افراد به بهانه وجود چند حدیث، از انجام این وظیفه بزرگ شانه خالی کرده و خویشتن را با انجام برخی مراسم مذهبی دلخوش بدارند؛ به همین جهت در ادامه مطالب، به بررسی و نقد این روایات پرداخته است.ایشان روایات مذکور را به پنج دسته تقسیم کرده که یکی از آن ها، روایت معروف «کل رایة» است. وی در نقد و بررسی این روایت معتقد است این احادیث، تنها قیام هایی را مردود می شمارد، که رهبر آن، مدعی مهدویت بوده و به عنوان قائم آل محمد قیام کند، یا هدف غیر الهی داشته باشد و یا بدون تهیه مقدمات لازم و قبل از فرا رسیدن زمان مناسب، اقدام شود.غیبت صغری و کبری، نواب اربعه، فلسفه طولانی شدن غیبت، مهدی در کتب اهل سنت، علائم و شرایط ظهور، یاوران وی، احادیث، منابع، تالیفات و اقوال بزرگان اهل سنت، از دیگر مباحث کتاب است.
شروع عقیده مهدویت از نگاه نگارنده
...
کتاب با دو مقدمه از مؤلف آغاز و مطالب در در دوازده فصل، به شیوه مناظره ای، ارائه شده است.نویسنده، با استناد به یافته های عقلی و نقلی محدثان، مفسران و مورخان امامیه و عامه و نیز دستاوردهای علوم تجربی، به تشکیک های گوناگون درباره مهدویت پاسخ داده است.وی، آغاز عقیده به مهدویت را زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم دانسته و پس از بررسی شخصیت و نسب امام عجّل الله فرجه الشریف ، ادعای مهدی بودن محمد حنفیه، اعتقاد زیدیه به مهدویت محمد بن عبدالله بن حسن و باور واقفیه به عروج امام صادق علیه السّلام را رد کرده و به رد این نکته که منشا مهدویت از تعالیم یهود و زرتشتی بوده و عبدالله سبا، در ایجاد این باور نقش داشته، پرداخته است.مباحث، به صورت عمده، به شکل پرسش و پاسخ بین برخی از فرهیختگان تنظیم شده و با استفاده از روایات معصومین علیه السّلام ، مطالب ارزنده ای ارائه شده است.نویسنده به دنبال اثبات آن است که انتظار فرج، یکی از بزرگ ترین راه های پیروزی است و هر گروهی که چراغ امید در دل شان خاموش شد، هرگز روی سعادت و کامیابی را نخواهد دید ولی افرادی که در انتظار خوشبختی هستند، باید راه های رسیدن به هدف را هموار ساخته و برای بهره برداری از مقصد، خود را آماده سازند.
گزارش محتوا
در مقدمات، ضمن بررسی آینده جهان از نظر شیعه، به این نکته اشاره شده است که اسلام با جهانی شدن مخالف نبوده، بلکه خود داعیه جهانی دارد؛ اما در شرایط کنونی، این پروسه به نفع فرهنگ غرب تمام خواهد شد و فرهنگ های دیگر از جمله اسلام، در برابر مادی گری غرب، در معرض تهدیدی جدی است.در فصل اول، با اشاره به چند حدیث نبوی، از آن ها چنین استفاده شده است که موضوع «مهدی» و «قائم» در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم امر روشنی بوده و ایشان ضمن اشاره به علامات و آثار آن حضرت، همیشه می فرمود: مهدی و قائم موعود، از عترت من خواهد بود.دوم، اختصاص دارد به اثبات این مطلب که علاوه بر وجود احادیث مهدویت در کتاب های اهل سنت، این احادیث از تواتر و اطمینان بالایی برخوردار می باشند.در سوم، با اشاره به این که موضوع مهدویت و منجی در صدر اسلام، امری قطعی بوده و مردم فقط در فروعش بحث می کردند، به معرفی مدعیان دروغین مهدویت پرداخته است.چهارم، به نقد این نظریه پرداخته که مهدویت شیعه، برگرفته از سایر عقاید و ادیان بوده و ضمن بررسی عقیده مهدویت در ادیان دیگر، دیگاه قرآن نسبت به این آموزه را تحلیل کرده است.در پنجم، رابطه نبوت عامه و امامت بررسی شده و بعد از اقامه برهان عقلی و نقلی بر امامت، بودن امام زمان عجّل الله فرجه الشریف در عالم هورقلیا نقد شده است.
حجیت احادیث اهل بیت
نویسنده در فصول بعدی، به اثبات حجیت احادیث اهل بیت علیه السّلام برای همه مسلمانان پرداخته و ضمن معرفی پدر و مادر امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ، نظر علمای اهل سنت پیرامون تولد مهدی را بررسی کرده است.وی با اشاره به این مطلب که دین اسلام شامل دو دسته از احکام فردی و اجتماعی است، به تبیین برخی از احکام اجتماعی پرداخته و در ادامه، تشکیل حکومت اسلامی را به عنوان تنها راه رسیدن به عرصه عملی این قوانین معرفی کرده است.وی پس از بیان آیات و روایات متعدد و اثبات این که تشکیل حکومت اسلامی در همه زمان ها، یکی از اصول پذیرفته شده اسلامی است، به این نکته اشاره کرده که شاید برخی افراد به بهانه وجود چند حدیث، از انجام این وظیفه بزرگ شانه خالی کرده و خویشتن را با انجام برخی مراسم مذهبی دلخوش بدارند؛ به همین جهت در ادامه مطالب، به بررسی و نقد این روایات پرداخته است.ایشان روایات مذکور را به پنج دسته تقسیم کرده که یکی از آن ها، روایت معروف «کل رایة» است. وی در نقد و بررسی این روایت معتقد است این احادیث، تنها قیام هایی را مردود می شمارد، که رهبر آن، مدعی مهدویت بوده و به عنوان قائم آل محمد قیام کند، یا هدف غیر الهی داشته باشد و یا بدون تهیه مقدمات لازم و قبل از فرا رسیدن زمان مناسب، اقدام شود.غیبت صغری و کبری، نواب اربعه، فلسفه طولانی شدن غیبت، مهدی در کتب اهل سنت، علائم و شرایط ظهور، یاوران وی، احادیث، منابع، تالیفات و اقوال بزرگان اهل سنت، از دیگر مباحث کتاب است.
شروع عقیده مهدویت از نگاه نگارنده
...
wikifeqh: دادگستر_جهان _(کتاب)