[ویکی فقه] براساس آموزه های قرآن ، امام دارای ویژگیهایی است که مهم ترین آن ها عصمت است.
خدای سبحان در پاسخ ابراهیم (علیه السلام) که از خدا خواست تا امامت را در ذرّیه او قرار دهد فرمود: عهد من به ظالمان نمی رسد: «لا یَنالُ عَهدِی الظّلِمین» مفسران با استناد به این آیه عصمت را برای امام لازم می دانند و لزوم عصمت را این گونه تبیین می کنند که امام مقتدا و رهبری است که اقتدای به او واجب است و اگر امام معصیت کند بر آدمیان نیز از باب لزوم اطاعت از امام، معصیت واجب خواهد بود و این امر محال است، زیرا معصیت ممنوع است و جمع فعل و ترک غیر ممکن است، ازاین رو عصمت در امامان لازم است تا این محذور پیش نیاید. ناگفته نماند که آیه بر عصمت امام در طول حیات و تمام عمر دلالت می کند بنابراین کسی که در قسمتی از عمر خود گرفتار فسق یا شرک باشد شایستگی مقام امامت را نخواهد داشت.
همراهی مطلق صادقان
نیز خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه از مؤمنان می خواهد، تقوای الهی را پیشه ساخته و به طور مطلق با صادقان باشند: «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ و کونوا مَعَ الصّدِقین» بی تردید لازمه همراهی مطلق با آنان، عصمت آنهاست.
اطاعت اولواالامر
همچنین در آیه ۵۹ سوره نساء ، اطاعت از اولواالامر در ردیف اطاعت پیامبر و اطاعت پیامبر در ردیف اطاعت خدای سبحان قرار گرفته است و چون اطاعت خدا به صورت مطلق واجب است بنابراین، اطاعت پیامبر و اولواالامر نیز به طور مطلق واجب است و لازمه وجوب اطاعتِ مطلق، عصمت است. دلالت آیه بر عصمت چنان واضح و روشن است که برخی از اهل سنت نیز نتوانسته اند آن را انکار کنند، گرچه مصداق اولواالامر در نظر آنان، اهل حلّ و عقد از امت اند که مجموع آنان به شرط اجتماع خطا نمی کنند؛ ولی چون اهل حل و عقد کسانی اند که ممکن است مرتکب خطا بشوند از عصمت بهره ای ندارند و نمی تواند مراد آیه اهل حل و عقد باشد.
علم امام
...
خدای سبحان در پاسخ ابراهیم (علیه السلام) که از خدا خواست تا امامت را در ذرّیه او قرار دهد فرمود: عهد من به ظالمان نمی رسد: «لا یَنالُ عَهدِی الظّلِمین» مفسران با استناد به این آیه عصمت را برای امام لازم می دانند و لزوم عصمت را این گونه تبیین می کنند که امام مقتدا و رهبری است که اقتدای به او واجب است و اگر امام معصیت کند بر آدمیان نیز از باب لزوم اطاعت از امام، معصیت واجب خواهد بود و این امر محال است، زیرا معصیت ممنوع است و جمع فعل و ترک غیر ممکن است، ازاین رو عصمت در امامان لازم است تا این محذور پیش نیاید. ناگفته نماند که آیه بر عصمت امام در طول حیات و تمام عمر دلالت می کند بنابراین کسی که در قسمتی از عمر خود گرفتار فسق یا شرک باشد شایستگی مقام امامت را نخواهد داشت.
همراهی مطلق صادقان
نیز خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه از مؤمنان می خواهد، تقوای الهی را پیشه ساخته و به طور مطلق با صادقان باشند: «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللّهَ و کونوا مَعَ الصّدِقین» بی تردید لازمه همراهی مطلق با آنان، عصمت آنهاست.
اطاعت اولواالامر
همچنین در آیه ۵۹ سوره نساء ، اطاعت از اولواالامر در ردیف اطاعت پیامبر و اطاعت پیامبر در ردیف اطاعت خدای سبحان قرار گرفته است و چون اطاعت خدا به صورت مطلق واجب است بنابراین، اطاعت پیامبر و اولواالامر نیز به طور مطلق واجب است و لازمه وجوب اطاعتِ مطلق، عصمت است. دلالت آیه بر عصمت چنان واضح و روشن است که برخی از اهل سنت نیز نتوانسته اند آن را انکار کنند، گرچه مصداق اولواالامر در نظر آنان، اهل حلّ و عقد از امت اند که مجموع آنان به شرط اجتماع خطا نمی کنند؛ ولی چون اهل حل و عقد کسانی اند که ممکن است مرتکب خطا بشوند از عصمت بهره ای ندارند و نمی تواند مراد آیه اهل حل و عقد باشد.
علم امام
...
wikifeqh: خصوصیات_امام_حق