خزیدن. [ خ َ دَ ] ( مص ) آهسته بجائی درشدن. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ). داخل شدن به آهستگی : دشت از تو کشید مفرش وشی چرخ از تو خزید در خز ادکن.
ناصرخسرو.
از کجا اندر خزیدستی در این بی در حصار همچنان یک روز از اینجا ناگهان بیرون خزی.
ناصرخسرو.
|| لغزیدن با اراده.( یادداشت بخط مؤلف ). کشیدن خود را بی دست و پای به جانبی چنانکه کرمان و ماران. ( یادداشت بخط مؤلف ). کشان و بشکم راه رفتن چون مار. ( یادداشت بخط مؤلف ). غیژیدن : شیر غرنده که او را دید از هیبت او پیش او گردد چون مار خزیده بشکم.
فرخی.
دست و پای از تن دشمنش جدا باد بتیغ تا خزد دشمن چون مار همیشه بشکم.
فرخی.
از آمل حرکت کردیم همه شب براندیم و بیشه ها بریده آمد که مار در او بدشواری توانست خزید. ( تاریخ بیهقی ). روز حرب از پیش او خرچنگ وار پس خزیدن عادت بدخواه باد.
ابوالفرج رونی.
|| نشسته رفتن مانند کودکان تازه برفتار آمده. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ). کون خیز رفتن. کون خیز کردن. ( یادداشت بخط مؤلف ). حبو. ( تاج المصادر بیهقی ). || در کنجی پنهان شدن. ( ناظم الاطباء ) ( برهان قاطع ) : در این سوراخ خزیده و جنگ را بساخت و علف داشت بسیار و آبهای روان. ( تاریخ بیهقی ). - امثال : موی در کار کس نخزیدن ؛ چوب لای چرخ کسی نگذاشتن. - بر ( به ) یکدیگر خزیدن ؛ تنگ نزدیک یکدیگر بودن : ثریا، پروین و شش ستاره است یک بدیگر اندر خزیده مانند خوشه انگور. ( یادداشت بخط مؤلف ). - پس خزیدن ؛ به آهستگی پس رفتن. بعقب لغزیدن : من هم از شرت اگر پس می خزم در مکافات تو دیگی می پزم.
مولوی ( مثنوی ).
- واپس خزیدن ؛ بگوشه ای کنار رفتن. به کنار رفتن : برگرفت آن آسیا سنگ و بزد بر مگس تا آن مگس واپس خزد.
مولوی ( مثنوی ).
فرهنگ فارسی
( مصدر ) ( خزید خزد خواهد خزید بحز خزنده خزیده ) ۱ - روی سینه و شکم خود را بروی زمین کشیدن ( مانند مار ) . ۲ - آهسته بجایی داخل شدن و در کنجی پنهان گشتن . آهسته بجائی در شدن داخل شدن باهستگی
فرهنگ معین
(خَ دَ ) [ په . ] (مص ل . ) ۱ - روی سینه و شکم خود را به روی زمین کشیدن . ۲ - آهسته به جایی درآمدن و در کنجی نهان شدن .
فرهنگ عمید
۱. حرکت کردن با کشیدن بدن بر روی زمین. ۲. آهسته حرکت کردن و به جایی وارد شدن.
واژه نامه بختیاریکا
( خزِیدِن ) سُر خوردن
دانشنامه عمومی
خزیدن (انسان). خزیدن یا حرکت چهار دست وپا روشی برای حرکت انسان است که از هر چهار اندام استفاده می کند. این یکی از نخستین روشهای راه رفتن است که توسط نوزادان انسان آموخته شده است، [ ۱] و دارای ویژگی های مشابه حرکت چهار دست و پا در سایر نخستی ها و در چهارپایان غیرنخستی است. [ ۲] خزیدن عمدتاً زمانی استفاده می شود که: • زمانی که فرد به دلیل نوزادی هنوز نمی تواند راه برود • زمانی که شخصی به دلیل ناتوانی، زخم، مریض یا مستی نمی تواند راه برود • در مکان های بسیار پست ( غارها، زیر میز، در معدن و غیره ) . گاهی معدنچیان زیرزمینی در طول کار خود نیاز به خزیدن در مسافت های طولانی دارند • هنگام جستجوی چیزی روی زمین • پایین آمدن روی زمین در باغبانی، برای نگهداری یا سایر اهداف مربوط به کار که نیاز به دسترسی خوب به زمین دارد. • برای پنهان کاری ( استتار و سکوت ) • برای کاهش میدان دید • به عنوان یک تمرین • به عنوان نشانه تسلیم • برای اهداف سرگرم کننده یا طنز • در هنگام آتش سوزی، ممکن است از خزیدن استفاده شود زیرا هوای نزدیک به زمین راحت تر است • خزیدن استاندارد • خزیدن خرسی • پیاده رفتن پل مانند • خزیدن خرچنگی • خزیدن پلنگی • خزیدن ببری
خزیدن (جانور). خَزیدن یا خَزِش نوعی از جاپیمایی ( حرکت مکانی ) در جانوران است. لغزیدن و کشیدن بدن بدون دست وپا به سمتی را خزیدن و این گونه حرکت را خزش می گویند. کرم ها و مارها از جمله جانوران خزشی هستند. بیرون خزیدن، پس خزیدن و واپس خزیدن از انواع خزیدن است.
خزیدن (فیلم). خزیدن ( انگلیسی: Slither ) فیلمی آمریکایی در سبک کمدی ترسناک و علمی–تخیلی به کارگردانی جیمز گان است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این فیلم درونمایه و مفاهیم مشابهی با فیلم درجه ب شب لعنتی ها ( ۱۹۸۶ ) دارد. فیلم خزیدن با شکست تجاری مواجه شد و در کل با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد. این فیلم به فیلمی کالت بدل گشت. • ناتان فیلیون - بیل پاردی • الیزابت بنکس - استارلا گرنت • گرگ هنری - شهردار جک مک ردی • مایکل روکر - گرنت گرنت • جینا فیشر - شلبی کانینگهام • دان تامپسون - والی ویل
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
جدول کلمات
خزش
مترادف ها
shrink(فعل)
خرد شدن، جمع شدن، منقبض کردن، چروک شدن، منقبض شدن، خزیدن، فشردن، چروک کردن، شانه خالی کردن از، کوچک شدن، اب رفتن
ramp(فعل)
صعود کردن، خزیدن، بالا بردن یا پایین آوردن
couch(فعل)
خوابانیدن، در لفافه قرار دادن، خزیدن
grovel(فعل)
پست شدن، خزیدن، دمر خوابیدن، پست بودن
worm(فعل)
خزیدن، لولیدن، مارپیچ کردن
snail(فعل)
خزیدن، وقت تلف کردن، بشکل مارپیچ جلو رفتن
slither(فعل)
سریدن، خزیدن، غلتیدن
crawl(فعل)
خزیدن، سینه مال رفتن، چهار دست و پا رفتن
creep(فعل)
خزیدن، سینه مال رفتن، مورمور شدن
lie up(فعل)
خزیدن، استراحت کردن، در بستر ماندن، در اغل ماندن، در کنار ماندن
slime(فعل)
خزیدن، لجن مال کردن
snake(فعل)
خزیدن، مارپیچی بودن، دارای حرکت مارپیچی بودن، مارپیچ رفتن
فارسی به عربی
ازحف , انزلاق , تذلل , تعلیة , دودة , زحف , وحل
پیشنهاد کاربران
منطق یک پان تجزیه طلب خیلی دیگه هم طور هستند من فقط من کم آوردی داری زدی چرت پرت در جواب به کسانی که فقط خودش رو گول می زنند و حرف های بدون سند و مدرک می زدندیا مدرک معتبر ندارند مدرک شون جعلی است با این حرف خودتان خار و بی ارزش می کنید بس کنید هر کسی به من و خانواده من توهین حرمزاده بی ناموس بی رگ و ریشه سیم کش و جاکش و خودش و جد آبادش هست اگر توهین کند ... [مشاهده متن کامل]
درجواب شما ها 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 یک روزی از�برتراند راسل� ( فیلسوف، نویسنده و فعال صلح ) در قرن ۱۹ و ۲۰، پرسیدند چرا افراد متعصب حتی از فکر کردن و شک کردن درباره عقایدشون می ترسند؟ ایشون در پاسخ گفتن: “چون او ( شخص متعصب ) فکر می کنه که چطور به تاول های پام بگم که این همه راهی که اومدم، اشتباه بود!” تعصب یکی از بدترین طرز فکرهایی است که ما می توانیم در زندگی مان داشته باشیم. آدمی که درگیر طرز فکر متعصبانه می شود، در واقع زاویه نگاه خودش را محدود می کند. افراد متعصب، به طور کلی به شکل کورکورانه و بدون دلیل و منطق کافی، به موضوعی که مورد نظرشان هست نگاه می کنند و همین باعث می شود نتوانند تفکر منطقی و درست داشته باشند. افرادی که درگیر تعصب می شوند، بخش منطق مغزشان از کار می افتد و با پرخاش یا ترس با بقیه ارتباط برقرار می کنند. برای اینکه از این سم بزرگ ( تعصب ) دور بشویم، بهترین راه این است که پرسشگری را در خودمان تقویت کنیم. وقتی من و شما، درباره یک موضوعی پرسش درست انجام بدیم و تحقیق کنیم، از یک جانبه نگاه کردن به اون موضوع دور می شویم. پس اگر دوست ندارید به شکل یک آدم بی منطق و متعصب دیده شوید، حتما در مورد عقاید و باورهایتان: • منابع موافق و مخالف رو مطالعه کنید • پرسش های چالشی بپرسید • تفکر منطقی کنید ( با دلیل و منطق و به شکل مستند در مورد موضوع فکر کنید. ) 👤 ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ▪️انسان کور را می توان درمان کرد اما نادان متعصب را هرگز. . . ! تعصب کور کورانه انسان بینا را کودن می کند. تعصب یک امر اشتباه است، حال فرقی نمی کند که این تعصب نسبت به دین، مذهب، نژاد، قوم، رنگ و حتی فردی باشد. تعصب، تعصب نام دارد. انسان متعصب برای مخفی کردن ضعف اجتماعی خود همواره در حال فرافکنی، تهمت، افترا، دروغ پردازی و جعل سازی نسبت به منتقدان خویش است. غافل از اینکه برجسته ترین راه شناخت یک انسان بزرگ، اعتراف شجاعانه او به اشتباهات گذشته ی خویش است. از تعصب بپرهیزیم؛ تعصب، بیجا و بجا ندارد. تعصب، تعصب است. هر کس به وسعت تفکرش آزاد است. . . ! ✍کریستوفر هیچنز احمق به کسانی گفته میشود که برای اثبات گفته هایشان هیچ مدرکی ارائه نمیکنند اما برای زیر سوال بردن گفت دیگران از آنها مدرک طلب میکنند! ✍ آنتوان چخوف
استاد آرش کیانی شما اصلا لغت ها را نمی خوانی و برای همه لغات یک متن تکراری را می فرستی و در اکثر لغات در یکجا می نویسی تورکی است پایین تر پارسی جای دیگر عربی و آخر سر هم می گویی غلط کردم منابع شما همانند کوله باری از کتاب است که بر پشت خود حمل می کنی
آقا من این به رو اشتباه فرستادم ولی تعصّب خیلی وقت شما پان ترک ها کور کرد مثل آب خوردن بیشتر واژگان فارسی که سایت دولتی زبان شناسی ترکیه آذربایجان گفته فارسی هستند تاکی به این حرف عجیب غریب می خواهید ادامه بدهید خدا می داند آقا درضمن من فارس نیستم تعصّب داشته از نظر من زبان فارسی و ترکی و انگلیسی زبان های زیبا هستند آدم باید از خدا یکم به ترسه قد دورغ به خدا خوب نیست جعل سازی خوب نیست خیلی برام جالبه طلب کار بودم شما ولی بازهم حرف جالب یک حرف تو خیلی بیخود بود ... [مشاهده متن کامل]
بقیه حرف در جواب به شما در جواب به کسانی که فقط خودش رو گول می زنند و حرف های بدون سند و مدرک می زدندیا مدرک معتبر ندارند مدرک شون جعلی است با این حرف خودتان خار و بی ارزش می کنید بس کنید هر کسی به من و خانواده من توهین حرمزاده بی ناموس بی رگ و ریشه سیم کش و جاکش و خودش و جد آبادش هست اگر توهین کند درجواب شما ها 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 یک روزی از�برتراند راسل� ( فیلسوف، نویسنده و فعال صلح ) در قرن ۱۹ و ۲۰، پرسیدند چرا افراد متعصب حتی از فکر کردن و شک کردن درباره عقایدشون می ترسند؟ ایشون در پاسخ گفتن: “چون او ( شخص متعصب ) فکر می کنه که چطور به تاول های پام بگم که این همه راهی که اومدم، اشتباه بود!” تعصب یکی از بدترین طرز فکرهایی است که ما می توانیم در زندگی مان داشته باشیم. آدمی که درگیر طرز فکر متعصبانه می شود، در واقع زاویه نگاه خودش را محدود می کند. افراد متعصب، به طور کلی به شکل کورکورانه و بدون دلیل و منطق کافی، به موضوعی که مورد نظرشان هست نگاه می کنند و همین باعث می شود نتوانند تفکر منطقی و درست داشته باشند. افرادی که درگیر تعصب می شوند، بخش منطق مغزشان از کار می افتد و با پرخاش یا ترس با بقیه ارتباط برقرار می کنند. برای اینکه از این سم بزرگ ( تعصب ) دور بشویم، بهترین راه این است که پرسشگری را در خودمان تقویت کنیم. وقتی من و شما، درباره یک موضوعی پرسش درست انجام بدیم و تحقیق کنیم، از یک جانبه نگاه کردن به اون موضوع دور می شویم. پس اگر دوست ندارید به شکل یک آدم بی منطق و متعصب دیده شوید، حتما در مورد عقاید و باورهایتان: • منابع موافق و مخالف رو مطالعه کنید • پرسش های چالشی بپرسید • تفکر منطقی کنید ( با دلیل و منطق و به شکل مستند در مورد موضوع فکر کنید. ) 👤 ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ▪️انسان کور را می توان درمان کرد اما نادان متعصب را هرگز. . . ! تعصب کور کورانه انسان بینا را کودن می کند. تعصب یک امر اشتباه است، حال فرقی نمی کند که این تعصب نسبت به دین، مذهب، نژاد، قوم، رنگ و حتی فردی باشد. تعصب، تعصب نام دارد. انسان متعصب برای مخفی کردن ضعف اجتماعی خود همواره در حال فرافکنی، تهمت، افترا، دروغ پردازی و جعل سازی نسبت به منتقدان خویش است. غافل از اینکه برجسته ترین راه شناخت یک انسان بزرگ، اعتراف شجاعانه او به اشتباهات گذشته ی خویش است. از تعصب بپرهیزیم؛ تعصب، بیجا و بجا ندارد. تعصب، تعصب است. هر کس به وسعت تفکرش آزاد است. . . ! ✍کریستوفر هیچنز احمق به کسانی گفته میشود که برای اثبات گفته هایشان هیچ مدرکی ارائه نمیکنند اما برای زیر سوال بردن گفت دیگران از آنها مدرک طلب میکنند! ✍ آنتوان چخوف تعصّب الکافى : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود : مَن تَعَصَّبَ أو تُعُصِّبَ لَهُ فقَد خَلَعَ رِبْقَ الإیمانِ مِن عُنُقِهِ . و فی نَقلٍ : فقَد خَلَعَ رِبقَةَ الإسلامِ مِن عُنُقِهِ . �کسى که تعصّب بورزد یا برایش تعصّب ورزیده شود، حلقه ایمان را از گردن خویش باز کرده است. در حدیثى دیگر آمده است: حلقه اسلام را از گردن خویش باز کرده است. ( الکافی : ۲/۳۰۸/۲ - ثواب الأعمال : ۲۶۳/۱ ) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : منَ کانَ فی قَلبِهِ حَبَّةٌ مِن خَردَلٍ مِن عَصَبِیَّةٍ بَعَثَهُ اللّه ُ یَومَ القِیامَةِ مَعَ أعرابِ الجاهِلِیَّةِ هر کس در دلش به اندازه دانه خردلى عصبیّت باشد، خداوند در روز قیامت او را با اعراب جاهلیت برانگیزد. ( الکافی : ۲/۳۰۸/۳ ) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : لَیسَ مِنّا مَن دَعا إلى عَصَبِیَّةٍ ، و لَیسَ مِنّا مَن قاتَلَ ( عَلى ) عَصَبِیَّةٍ ، و لَیسَ مِنّا مَن ماتَ عَلى عَصَبِیَّةٍ . �از ما نیست کسى که به عصبیّت فرا خواند و از ما نیست کسى که در راه عصبیّت بجنگد و از ما نیست کسى که با برخوردارى از عصبیّت بمیرد. ( سنن أبی داوود : ۴/۳۳۲/۵۱۲۱ ) امام على علیه السلام : إنَّ اللّه َ یُعَذِّبُ السِّتَّةَ بِالسِّتَّةِ : العَرَبَ بِالعَصَبِیَّةِ ، و الدَّهاقینَ بِالکِبرِ �خداوند شش گروه را به سبب شش خصلت عذاب مى کند: عرب را به سبب عصبیّت [جاهلى و نژادى ]و ملاّکان را به سبب تکبّر��� ( الکافی : ۸/۱۶۲/۱۷۰ ) امام على علیه السلام ـ در عهدنامه خود به مالک اشتر ـ نوشت : اِملِکْ حَمِیَّةَ أنفِکَ ، و سَورَةَ حَدِّکَ ، و سَطوَةَ یَدِکَ ، و غَربَ لِسانِکَ �بادِ بینى و تندىِ خشم و ضربِ دست و تیزىِ زبان خود را مهار کن. ( نهج البلاغة: الکتاب۵۳ ) امام صادق علیه السلام : مَن تَعَصَّبَ عَصَّبَهُ اللّه ُ عزَّ و جلَّ بِعِصابَةٍ مِن نارٍ . �هر که تعصّب بورزد، خداوند عزّ و جلّ دستارى از آتش بر سر او ببندد. ( ثواب الأعمال : ۲۶۳/۳ ) تعصّب نکوهیده پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در پاسخ به سؤال از عصبیّت ـ فرمود : أن تُعینَ قَومَکَ عَلَى الظُّلمِ . عصبیّت آن است که قوم و قبیله خود را در راه ستم یارى رسانى . ( سنن أبی داوود : ۴/۳۳۱/۵۱۱۹. ) امام زین العابدین علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزى ـ فرمود : �العَصَبِیَّةُ الّتی یَأثَمُ عَلَیها صاحِبُها أن یَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَیرا مِن خِیارِ قَومٍ آخَرینَ ، و لَیسَ مِنَ العَصَبِیَّةِ أن یُحِبَّ الرَّجُلُ قَومَهُ، و لکِن مِنَ العَصَبِیَّةِ أن یُعینَ قَومَهُ عَلَى الظُّلمِ تعصّبى که صاحبش به سبب آن گنهکار مى باشد، این است که آدمى بَدانِ قوم خود را از نیکانِ قومى دیگر بهتر بداند . این از عصبیّت نیست که کسى قوم و مردم خود را دوست داشته باشد، بلکه کمک کردن قوم خود بر ستم از عصبیت است. ( الکافی : ۲/۳۰۸/۷ ) پیشواى متعصّبان امام على علیه السلام ـ در نکوهش ابلیس ـ فرمود : فافتَخَرَ عَلى آدَمَ بِخَلقِهِ ، و تَعَصَّبَ عَلَیهِ لأِصلِهِ ، فعَدُوُّ اللّه ِ إمامُ المُتَعَصِّبینَ ، و سَلَفُ المُستَکبِرینَ ، الّذی وَضَعَ أساسَ العَصَبِیَّةِ ، و نازَعَ اللّه َ رِداءَ الجَـبریَّـةِ ، و ادَّرَعَ لِباسَ التَّعَزُّزِ ، و خَلَعَ قِناعَ التَّذَلُّلِ به سبب آفرینش خود [از آتش ]بر آدم فخر فروخت و به خاطر اصل و گوهرش علیه او عصبیّت ورزید. پس، این دشمن خدا پیشواى متعصّبان و سر سلسله مستکبران و خود بزرگ بینان است و همو عصبیّت را پایه گذارى کرد و بر سر رداى جبروتى و کبریا با خدا به کشمکش برخاست و جامه عزّت و نخوت [که خاص خداوند است ]پوشید و نقاب فروتنى را به دور افکند. ( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ) امام على علیه السلام ـ نیز در نکوهش شیطان ـ فرمود : اِعتَرَتهُ الحَمِیَّةُ ، و غَلَبَت عَلَیهِ الشَّقوَةُ ، و تَعَزَّزَ بِخِلقَةِ النّارِ ، و استَوهَنَ خَلقَ الصَّلصالِ . عصبیّت و کبر او را فرا گرفت و شور بختى بر او چیره گشت و به آفرینش خود از آتش نازید و آفرینش آدم از گِلِ خشکیده را خوار و بى مقدار شمرد. ( نهج البلاغة : الخطبة ۱ ) امام صادق علیه السلام : إنَّ المَلائکَةَ کانوا یَحسَبونَ أنَّ إبلیسَ مِنهُم ، و کانَ فی عِلمِ اللّه ِ أنَّهُ لَیسَ مِنهُم ، فاستَخرَجَ ما فی نَفسِهِ بِالحَمِیَّةِ و الغَضَبِ فقالَ : خَلَقتَنی مِن نارٍ و خَلَقتَهُ مِن طینٍ ! . �فرشتگان گمان مى کردند که ابلیس از آنان است و خدا مى دانست که از شمار آنها نیست. پس، او به سبب عصبیّت و کبر و خشم، آن چه را در درونش بود بیرون ریخت و گفت: مرا از آتش آفریدى و او را از گِل آفریدى. ( الکافی : ۲/۳۰۸/۶ ) تعصّب پسندیده پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خَیرُکُمُ المُدافِعُ عَن عَشیرَتِهِ ما لَم یَأثَمْ �بهترین شما کسى است که از عشیره خود دفاع کند، به شرط آن که با این کار مرتکب گناهى نشود. ( سنن أبی داوود : ۴/۳۳۲/۵۱۲۰ ) امام على علیه السلام ـ در خطبه قاصعه ـ فرمود :� و لَقَد نَظَرتُ فَما وَجَدتُ أحَدا مِنَ العالَمینَ یَتَعَصَّبُ لِشَیءٍ مِنَ الأشیاءِ إلاّ عَن عِلَّةٍ تَحتَمِلُ تَمویهَ الجُهَلاءِ ، أو حُجَّةٍ تَلیطُ بِعُقولِ السُّفَهاءِ ، غَیرَکُم ؛ فإنَّکُم تَتَعَصَّبونَ لأِمرٍ ما یُعرَفُ لَهُ سَبَبٌ و لا عِلَّةٌ ( مسّ ید علّة ) ، أمّا إبلیسُ فَتَعَصَّبَ عَلى آدَمَ لأِصلِهِ ، و طَعَنَ عَلَیهِ فی خِلقَتِهِ ، فقالَ : أنا نارِیٌّ و أنتَ طِینیٌّ ! و أمّا الأغنِیاءُ مِن مُترَفَةِ الاُمَمِ فتَعَصَّبوا لآثارِ مَواقِعَ النِّعَمِ ، فَقالوا : نَحنُ أکثَرُ أموالاً و أولادا و ما نَحنُ بِمُعَذَّبینَ فإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیَّةِ فلْیَکُن تَعَصُّبُکُم لِمَکارِمِ الخِصالِ ، و مَحامِدِ الأفعالِ ، و مَحاسِنِ الاُمورِ ، الّتی تَفاضَلَت فیها المُجَداءُ و النُجَداءُ مِن بُیوتاتِ العَرَبِ ، و یَعاسیبُ القَبائلِ ، بِالأخلاقِ الرَّغیبَةِ ، و الأحلامِ العَظیمَةِ ، و الأخطارِ الجَلیلَةِ ، و الآثارِ المَحمودَةِ . فتَعَصَّبوا لِخِلالِ الحَمدِ مِنَ الحِفظِ لِلجِوارِ ، و الوَفاءِ بِالذِّمامِ ، و الطَّاعَةِ لِلبِرِّ ، و المَعصِیَةِ لِلکِبرِ ، و الأخذِ بِالفَضلِ ، و الکَفِّ عَنِ البَغیِ ، و الإعظامِ لِلقَتلِ ، و الإنصافِ لِلخَلقِ ، و الکَظمِ لِلغَیظِ ، و اجتِنابِ الفَسادِ فی الأرضِ . من نگریستم، اما احدى از جهانیان را نیافتم که درباره چیزى تعصب ورزد مگر این که تعصّب او علتى داشت که نادانان را به اشتباه مى افکنَد، یا دلیلى که به اندیشه نابخردان مى چسبد؛ جز شما که براى چیزى تعصب به خرج مى دهید که هیچ سبب و علتى برایش شناخته نمى شود. اما ابلیس به خاطر اصل و گوهر خویش در برابر آدم عصبیّت نشان داد و بر او به دلیل خلقتش [از گل] خرده گرفت و گفت: من از آتشم و تو از گِلى. و اما توانگران مرفه و عیّاش امت ها، به خاطر فراوانى نعمت [اموال و اولاد] تعصّب ورزیدند و گفتند که: ما داراییها و فرزندان بیشترى داریم و هرگز به عذاب گرفتار نخواهیم شد پس، اگر چاره اى از داشتن تعصب نیست، باید تعصّبتان به خاطر خصلتهاى والاى انسانى و کردارهاى پسندیده و امور نیکویى باشد که خاندانهاى شرافتمند و بزرگوار و دلیر عرب و بزرگان و مهتران قبایل در آنها بر یکدیگر برترى مى جستند؛ با خلقهاى پسندیده و خردهاى بزرگ و مقامهاى بلند و آثار و رفتارهاى پسندیده. بنا بر این، براى خصلتهاى پسندیده تعصب به خرج دهید، خصلتهایى چون: نگاهداشت حق و حرمت همسایگى و پایبندى به عهد و پیمانها و فرمان بردن از نیکیها و مخالفت با تکبّر و گردن فرازى و اقدام به احسان و نیکوکارى و خویشتندارى از زورگویى و تجاوز و بزرگ شمردن قتل نفس و انصاف داشتن با مردم و فرو خوردن خشم و دورى از ایجاد تباهى در جامعه. ( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ) امام على علیه السلام :� إن کُنتُم لا مَحالَةَ مُتَعَصِّبینَ فتَعَصَّبوا لِنُصرَةِ الحَقِّ و إغاثَةِ المَلهوفِ . اگر ناگزیر از داشتن تعصب هستید؛ پس، در راه یارى رساندن به حق و کمک به ستمدیده تعصّب نشان دهید. ( غرر الحکم : ۳۷۳۸ ) امام على علیه السلام ـ در خطبه اى که طىّ آن مردم را به یارى خویش فرا خواند ـ فرمود : ما تَنتَظِرون بِنَصرِکُم رَبّکُم ؟! أ ما دینٌ یَجمَعُکُم ، و لا حَمِیَّةَ تُحمِشُکُم ؟ ! . براى یارى دادن پروردگارتان منتظر چه هستید؟ آیا دینى نیست که شما را گرد هم آورَد و غیرت و تعصّبى نیست که شما را تکان دهد؟! ( نهج البلاغة : الخطبة ۳۹ ) امام على علیه السلام ـ نیز در همین زمینه ـ فرمود : �أ ما دِینٌ یَجمَعُکُم ، و لا حَمِیَّةٌ ( مَحمِیَةٌ ) تَشحَذُکُم ؟! أ وَ لَیسَ عَجَبا ( عَجیبا ) أنَّ مُعاوِیَةَ یَدعو الجُفاةَ الطَّغامَ ( الطُّغاةَ ) فیَتَّبِعونَهُ على غَیرِ مَعونَةٍ و لا عَطاءٍ؟ ! . �آیا دینى نیست که شما را گرد هم آورد و غیرت و تعصّبى وجود ندارد که شما را بر انگیزد ؟! آیا شگفت نیست که معاویه، آن مردمان خشن فرومایه را فرا مى خواند و بى آن که به آنها کمک و بخششى کند، از او پیروى مى کنند؟! ( نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۰ ) امام زین العابدین علیه السلام : لَم یَدخُلِ الجَنَّةَ حَمِیَّةٌ غَیرُ حَمِیَّةِ حَمزَةَ بنِ عَبدِ المُطَّلِبِ ـ و ذلکَ حینَ أسلَمَ ـ غَضَبا لِلنَّبِیِّ صلى الله علیه و آله فی حَدیثِ السَّلا الّذی اُلقِیَ عَلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله . �هیچ تعصّبى به بهشت نرفت، مگر تعصّب حمزة بن عبد المطلب، که به سبب شکمبه اى که بر سر پیامبر صلى الله علیه و آله انداخته شد به خشم آمد و مسلمان شد. ( الکافی : ۲/۳۰۸/۵ ) میزان الحکمه جلد هفتم،
استاد آرش کیانی تعصب چشمهایت را کور کرده من خزیدن را فارسی نوشتم اصلا اینها را نمی خوانی و یک متن تکراری را می فرستی
این واژه در کتاب نیست قدمت اوستا زبان پهلوی از کتاب خیلی بیشتر خود خسته کنم سایت دولتی لغت نامه جمهوری آذربایجان و ترکیه این فارسی می دانند سعید سرور ملقب عبدالرضا زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود. ... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴ • تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴ • حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است ) • فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵ • غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶ • فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹ در جواب به کسانی که فقط خودش رو گول می زنند و حرف های بدون سند و مدرک می زدندیا مدرک معتبر ندارند مدرک شون جعلی است با این حرف خودتان خار و بی ارزش می کنید بس کنید هر کسی به من و خانواده من توهین حرمزاده بی ناموس بی رگ و ریشه سیم کش و جاکش و خودش و جد آبادش هست اگر توهین کند درجواب شما ها 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 یک روزی از�برتراند راسل� ( فیلسوف، نویسنده و فعال صلح ) در قرن ۱۹ و ۲۰، پرسیدند چرا افراد متعصب حتی از فکر کردن و شک کردن درباره عقایدشون می ترسند؟ ایشون در پاسخ گفتن: “چون او ( شخص متعصب ) فکر می کنه که چطور به تاول های پام بگم که این همه راهی که اومدم، اشتباه بود!” تعصب یکی از بدترین طرز فکرهایی است که ما می توانیم در زندگی مان داشته باشیم. آدمی که درگیر طرز فکر متعصبانه می شود، در واقع زاویه نگاه خودش را محدود می کند. افراد متعصب، به طور کلی به شکل کورکورانه و بدون دلیل و منطق کافی، به موضوعی که مورد نظرشان هست نگاه می کنند و همین باعث می شود نتوانند تفکر منطقی و درست داشته باشند. افرادی که درگیر تعصب می شوند، بخش منطق مغزشان از کار می افتد و با پرخاش یا ترس با بقیه ارتباط برقرار می کنند. برای اینکه از این سم بزرگ ( تعصب ) دور بشویم، بهترین راه این است که پرسشگری را در خودمان تقویت کنیم. وقتی من و شما، درباره یک موضوعی پرسش درست انجام بدیم و تحقیق کنیم، از یک جانبه نگاه کردن به اون موضوع دور می شویم. پس اگر دوست ندارید به شکل یک آدم بی منطق و متعصب دیده شوید، حتما در مورد عقاید و باورهایتان: • منابع موافق و مخالف رو مطالعه کنید • پرسش های چالشی بپرسید • تفکر منطقی کنید ( با دلیل و منطق و به شکل مستند در مورد موضوع فکر کنید. ) 👤 ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ▪️انسان کور را می توان درمان کرد اما نادان متعصب را هرگز. . . ! تعصب کور کورانه انسان بینا را کودن می کند. تعصب یک امر اشتباه است، حال فرقی نمی کند که این تعصب نسبت به دین، مذهب، نژاد، قوم، رنگ و حتی فردی باشد. تعصب، تعصب نام دارد. انسان متعصب برای مخفی کردن ضعف اجتماعی خود همواره در حال فرافکنی، تهمت، افترا، دروغ پردازی و جعل سازی نسبت به منتقدان خویش است. غافل از اینکه برجسته ترین راه شناخت یک انسان بزرگ، اعتراف شجاعانه او به اشتباهات گذشته ی خویش است. از تعصب بپرهیزیم؛ تعصب، بیجا و بجا ندارد. تعصب، تعصب است. هر کس به وسعت تفکرش آزاد است. . . ! ✍کریستوفر هیچنز احمق به کسانی گفته میشود که برای اثبات گفته هایشان هیچ مدرکی ارائه نمیکنند اما برای زیر سوال بردن گفت دیگران از آنها مدرک طلب میکنند! ✍ آنتوان چخوف
خزیدن کلمه ای فارسی است که از خزه گرفته شده یعنی سر خوردن هر جاندار بدون دست و پا یی برروی خزه لغزنده , خزیدن است که به مرور به این حرکت بر روی هر سطحی خزیدن گفتند
منبع. عکس فرهنگ پاشنگ
«خزیدن» یا «کراولینگ» ( به انگلیسی: Crawling ) یک از ترانه های گروه لینکین پارک میباشد. این ترانه پنجمین تراک از آلبوم هایبرید تئوری میباشد. این ترانه در ۲۰۰۱ عرضه شد و دومین تک آهنگ آنها بود که برنده جایزه گرمی برای «بهترین اجرای هارد راک» در سال ۲۰۰۲ شد. دمویی بی نام از این آهنگ که اشتباهاً با نام «آندر اتک» شناخته شده بود، در طول تولید آلبوم، تهیه شده بود که با نسخه اصلی آن تفاوت زیادی داشت. ... [مشاهده متن کامل]
موزیک ویدئویی از این آهنگ نیز توسط «برادرز استراوس» کارگردانی شد. ویدئو در مورد تعارض درونی زن جوانی همراه با سوءاستفاده های جنسی از او میباشد. او ( بازیگر توسط کتلین روزاسن ) دنیا را روی خود بسته می کند که کریستال ها اطراف او ظاهر میشوند و در نهایت کریستال ها کنار رفته و نشان از موفقیت او همراه با جنگ داخلی اش میباشد. ویدئو قرار بود که پایان تاریکتری داشته باشد که مطابق به فیلم اسپیسیز ساخته شود اما برادران وارنر این پایان رد کردند و به صورت فعلی آن تصویب شد. «خزیدن» اولین ویدئوی فینکس همراه با باند بود. فینکس به لینکین وقتی بازگشت که آنها دقیقاً کار روی ویدئو را آغاز کرده بودند. این ویدئو برای بهترین ویدئو راک برای جایزه ویدئو میوزیک ام تی وی نامزد شده بود که البته آهنگ «رولین» از لیمپ بیزکیت این رتبه از آنها ربود.
crawl I felt something crawl up my arm متوجه شدم ( احساس کردم ) چیزی از دستم داره بالا میاره ( میخزه و بالا میاره )