[ویکی فقه] عصمت، وجود ملکه ای است در انسان معصوم که او را از گناه و خطا باز می دارد. به باور شیعیان، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت (علیهم السّلام) دارای عصمت هستند و عصمت آنان بر اساس لیاقت و امتحان است، زیرا اگر خدادادی محض باشد، هیچ ارزشی ندارد و فضیلت محسوب نمی شود.
نکته اساسی در بحث عصمت این است که باید دید منشا عصمت در معصومین چیست؟ بنابر اعتقاد شیعیان که با دلایل محکم و قاطع قابل اثبات است، منشا عصمت معصومین علم قطعی، شهودی و وجدانی به حقایق امور و عواقب اعمال است، به طوری که سبب می شود اراده انسان قوی و در نفس او قوه ای ایجاد شود که او را از انجام گناه و لغزش محافظت می کند.این علم، علمی است که دارنده آن صاحب چشم بصیرتی می شود که عواقب، آثار و لوازم گناه و ترک واجبات را در دنیا و آخرت با تمام وجود لمس می کند. و از انسان موجودی می سازد که در تمام عمرش حتی به اندازه زره ای با دستورات پروردگارش مخالفت نمی کند و حتی فکر انجام معصیت و یا ترک واجب در مخیله او نمی گنجد.
← علم بازدارنده در سایر انسان ها
۱. ↑ شیخ مفید، محمد بن محمد، النکت الاعتقادیة، ص۳۷.
موسسه ولی عصر، برگرفته از مقاله «آیا عصمت پیامبر و اهل بیت (علیهم السّلام) خدادادی محض است یا این که اکتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد؟».
...
نکته اساسی در بحث عصمت این است که باید دید منشا عصمت در معصومین چیست؟ بنابر اعتقاد شیعیان که با دلایل محکم و قاطع قابل اثبات است، منشا عصمت معصومین علم قطعی، شهودی و وجدانی به حقایق امور و عواقب اعمال است، به طوری که سبب می شود اراده انسان قوی و در نفس او قوه ای ایجاد شود که او را از انجام گناه و لغزش محافظت می کند.این علم، علمی است که دارنده آن صاحب چشم بصیرتی می شود که عواقب، آثار و لوازم گناه و ترک واجبات را در دنیا و آخرت با تمام وجود لمس می کند. و از انسان موجودی می سازد که در تمام عمرش حتی به اندازه زره ای با دستورات پروردگارش مخالفت نمی کند و حتی فکر انجام معصیت و یا ترک واجب در مخیله او نمی گنجد.
← علم بازدارنده در سایر انسان ها
۱. ↑ شیخ مفید، محمد بن محمد، النکت الاعتقادیة، ص۳۷.
موسسه ولی عصر، برگرفته از مقاله «آیا عصمت پیامبر و اهل بیت (علیهم السّلام) خدادادی محض است یا این که اکتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد؟».
...
wikifeqh: اکتسابی_یا_خدادادی_بودن_عصمت_اهل بیت