[ویکی فقه] حدیث مطابق مفاد یکی از اصول عملی را خبر مقرر گویند.
خبر مقرر، مقابل خبر ناقل بوده و به خبری گفته می شود که مفاد آن با اصلی از اصول عملی موافق باشد.به عبارت دیگر، هر گاه دو خبر با یکدیگر تعارض داشته باشند و یکی از آنها موافق با اصل و دیگری مخالف با اصل باشد، به آن خبری که موافق اصل است «مقرّر» می گویند، به این سبب که مفاد این خبر مقتضای آن اصل را برای مکلف تقریر و تثبیت می نماید.
خبر مطابق اصل
پس «مقرّر»، وصف خبری است که مطابق اصل باشد، خواه تعارض آن دو خبر، برای اثبات وجوب (در شبهه وجوبی) و خواه برای اثبات حرمت (در شبهه تحریمی) باشد؛ برای مثال، اگر عادلی خبر آورد که نماز جمعه، واجب است و عادل دیگری بگوید حرام است، یا این که عادلی خبر آورد که نوشیدن عصیر حرام است و دیگری بگوید حرام نیست، به آن خبری که افاده وجوب (در مثال اول) و حرمت (در مثال دوم) می کند «ناقل» گفته می شود، چون مخالف اصل بوده و مکلف را از آن چه مقتضای اصل است انتقال می دهد. اما به خبری که افاده عدم وجوب و عدم حرمت می کند، «مقرر» گفته می شود، چون موافق اصل (اصل برائت) بوده و آن را تقریر و تثبیت می کند.
نکته
دیدگاه اصولی ها در ترجیح و تقدیم هر یک از خبر ناقل و مقرر، در مستند خبر ناقل بیان شده است.
عناوین مرتبط
...
خبر مقرر، مقابل خبر ناقل بوده و به خبری گفته می شود که مفاد آن با اصلی از اصول عملی موافق باشد.به عبارت دیگر، هر گاه دو خبر با یکدیگر تعارض داشته باشند و یکی از آنها موافق با اصل و دیگری مخالف با اصل باشد، به آن خبری که موافق اصل است «مقرّر» می گویند، به این سبب که مفاد این خبر مقتضای آن اصل را برای مکلف تقریر و تثبیت می نماید.
خبر مطابق اصل
پس «مقرّر»، وصف خبری است که مطابق اصل باشد، خواه تعارض آن دو خبر، برای اثبات وجوب (در شبهه وجوبی) و خواه برای اثبات حرمت (در شبهه تحریمی) باشد؛ برای مثال، اگر عادلی خبر آورد که نماز جمعه، واجب است و عادل دیگری بگوید حرام است، یا این که عادلی خبر آورد که نوشیدن عصیر حرام است و دیگری بگوید حرام نیست، به آن خبری که افاده وجوب (در مثال اول) و حرمت (در مثال دوم) می کند «ناقل» گفته می شود، چون مخالف اصل بوده و مکلف را از آن چه مقتضای اصل است انتقال می دهد. اما به خبری که افاده عدم وجوب و عدم حرمت می کند، «مقرر» گفته می شود، چون موافق اصل (اصل برائت) بوده و آن را تقریر و تثبیت می کند.
نکته
دیدگاه اصولی ها در ترجیح و تقدیم هر یک از خبر ناقل و مقرر، در مستند خبر ناقل بیان شده است.
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: خبر_مقرر