[ویکی فقه] حکومت مستضعفان از اراده های الهی برای مستضعفان در عصر ظهور است.
تشکیل دولت مستضعفان و تحقق بخشیدن به آرمان والا و الهی حکومت فرودستان و عقب نگه داشته شدگان، از برنامه های اصلی و اقدام های اساسی و تردیدناپذیر مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. در جامعه و نظامی که امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بنیاد می نهد، زمام همۀ امور در دست طبقات محروم است و مستضعفان بر آن حکم می رانند و به ادارۀ جامعه می پردازند. چنین آرمانی، هدف اصلی همۀ ادیان آسمانی به ویژه اسلام بوده است. در تعالیم ادیان، معیارها و اصولی بیان شده که جهت گیری کلی به سود مستضعفان و تحقق بخش حاکمیت آنان است و رویارویی و نبرد اصلی پیامبران (علیهم السلام)، با همین طبقات اشراف، مسرفان، مترفان و مستکبران بوده است؛ یعنی، طبقاتی که همواره از تن دادن به حق و عدل سرباز می زده اند و خوی و خصلت برتری جویی، سلطه طلبی، حق کشی و بیدادگری راه و روش ایشان بوده است.
پیشوایی مستضعفان در قرآن
از آیاتی که دربارۀ پیشوایی مستضعفان سخن به میان آورده و به حکومت حضرت مهدی (علیه السّلام) ارتباط دارد این آیۀ است: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند، منت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارث (زمین) کنیم.» این آیه طبق فرمایش امام علی (علیه السلام)، و روایاتی چند از دیگر امامان (علیهم السلام)، ناظر به پیروزی مستضعفان بر مستکبران است و این که سرانجام، جهان از آن شایستگان خواهد شد. آیه یاد شده، هرگز از یک برنامۀ موضعی و خصوصی مربوط به بنی اسرائیل سخن نمی گوید؛ بلکه بیانگر یک قانون کلی برای همۀ عصرها و قرن ها است. این، بشارتی در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر است. نمونۀ کامل تر آن، حکومت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) و یاران آن حضرت بعد از ظهور اسلام بود. گسترده ترین نمونه آن نیز، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کرۀ زمین به دست حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود. این آیه از جمله آیاتی است که به روشنی، بشارت به «ظهور» چنین حکومتی می دهد؛ ازاین رو اهل بیت (علیهم السلام) ، در تفسیر آن به این ظهور بزرگ اشاره کرده اند. امام علی (علیه السّلام) فرمود: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها و تلا عقیب ذلک و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ دنیا، پس از چموشی و سرکشی- همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه اش نگه می دارد-به ما روی می آورد... سپس آیه «و نرید ان نمن...» را تلاوت فرمود. در حدیث دیگری می فرماید: این گروه آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) هستند، خداوند سبحانه و تعالی مهدی آن ها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد می شود، برمی انگیزد و به ایشان عزت می دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می کند. (هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم)
← امامت مستضعفان
۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۵.
...
تشکیل دولت مستضعفان و تحقق بخشیدن به آرمان والا و الهی حکومت فرودستان و عقب نگه داشته شدگان، از برنامه های اصلی و اقدام های اساسی و تردیدناپذیر مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. در جامعه و نظامی که امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بنیاد می نهد، زمام همۀ امور در دست طبقات محروم است و مستضعفان بر آن حکم می رانند و به ادارۀ جامعه می پردازند. چنین آرمانی، هدف اصلی همۀ ادیان آسمانی به ویژه اسلام بوده است. در تعالیم ادیان، معیارها و اصولی بیان شده که جهت گیری کلی به سود مستضعفان و تحقق بخش حاکمیت آنان است و رویارویی و نبرد اصلی پیامبران (علیهم السلام)، با همین طبقات اشراف، مسرفان، مترفان و مستکبران بوده است؛ یعنی، طبقاتی که همواره از تن دادن به حق و عدل سرباز می زده اند و خوی و خصلت برتری جویی، سلطه طلبی، حق کشی و بیدادگری راه و روش ایشان بوده است.
پیشوایی مستضعفان در قرآن
از آیاتی که دربارۀ پیشوایی مستضعفان سخن به میان آورده و به حکومت حضرت مهدی (علیه السّلام) ارتباط دارد این آیۀ است: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند، منت نهیم و آنان را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارث (زمین) کنیم.» این آیه طبق فرمایش امام علی (علیه السلام)، و روایاتی چند از دیگر امامان (علیهم السلام)، ناظر به پیروزی مستضعفان بر مستکبران است و این که سرانجام، جهان از آن شایستگان خواهد شد. آیه یاد شده، هرگز از یک برنامۀ موضعی و خصوصی مربوط به بنی اسرائیل سخن نمی گوید؛ بلکه بیانگر یک قانون کلی برای همۀ عصرها و قرن ها است. این، بشارتی در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر است. نمونۀ کامل تر آن، حکومت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) و یاران آن حضرت بعد از ظهور اسلام بود. گسترده ترین نمونه آن نیز، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کرۀ زمین به دست حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود. این آیه از جمله آیاتی است که به روشنی، بشارت به «ظهور» چنین حکومتی می دهد؛ ازاین رو اهل بیت (علیهم السلام) ، در تفسیر آن به این ظهور بزرگ اشاره کرده اند. امام علی (علیه السّلام) فرمود: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها و تلا عقیب ذلک و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ دنیا، پس از چموشی و سرکشی- همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه اش نگه می دارد-به ما روی می آورد... سپس آیه «و نرید ان نمن...» را تلاوت فرمود. در حدیث دیگری می فرماید: این گروه آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) هستند، خداوند سبحانه و تعالی مهدی آن ها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد می شود، برمی انگیزد و به ایشان عزت می دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می کند. (هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم)
← امامت مستضعفان
۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۵.
...
wikifeqh: حکومت_مستضعفان
[ویکی فقه] حکومت مستضعفان (قرآن). قرار دادن مستضعفان در مسند امامت و حاکمیت، نمودی از نعمت و امتنان الهی بر آنان است. هم چنین اراده الهی بر حاکمیت مستضعفان تعلق دارد.
اراده الهی بر حاکمیت مستضعفان تعلق دارد: •• «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛ «ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!».
قرار دادن مستضعفان در مسند حاکمیت
قرار دادن مستضعفان در مسند امامت و حاکمیت، نمودی از نعمت و امتنان الهی بر آنان است: •• «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ»؛ «فرعون در زمین برتری جویی کرد، و اهل آن را به گروه های مختلفی تقسیم نمود؛ گروهی را به ضعف و ناتوانی می کشاند، پسرانشان را سر می برید و زنانشان را (برای کنیزی و خدمت) زنده نگه می داشت؛ او به یقین از مفسدان بود!».
← تفسیر آیه
۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۵.
...
اراده الهی بر حاکمیت مستضعفان تعلق دارد: •• «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛ «ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!».
قرار دادن مستضعفان در مسند حاکمیت
قرار دادن مستضعفان در مسند امامت و حاکمیت، نمودی از نعمت و امتنان الهی بر آنان است: •• «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ»؛ «فرعون در زمین برتری جویی کرد، و اهل آن را به گروه های مختلفی تقسیم نمود؛ گروهی را به ضعف و ناتوانی می کشاند، پسرانشان را سر می برید و زنانشان را (برای کنیزی و خدمت) زنده نگه می داشت؛ او به یقین از مفسدان بود!».
← تفسیر آیه
۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۵.
...
wikifeqh: حکومت_مستضعفان_(قرآن)