[ویکی فقه] حکمیت طاغوت (قرآن). قرآن کریم آیاتی از خود را به نادرست بودن رجوع به حکمیت طاغوت اخصاص داده است.
منافقان ، در مورد مسائل اختلافی خواستند به حکمیت طاغوت تن دهند. "الم تر الی الذین یزعمون انهم ءامنوا بما انزل الیک وما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الی الطـغوت... آیا ندیدی کسانی را که گمان می کنند به آنچه (از کتابهای آسمانی که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آورده اند، ولی می خواهند برای داوری نزد طاغوت و حکام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. اما شیطان می خواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه های دور دستی بیفکند. "آیه درباره منافقان است.
شان نزول
یکی از یهودیان مدینه با یکی از مسلمانان منافق اختلافی داشت، بنا گذاشتند یک نفر را به عنوان داور در میان خود انتخاب کنند، مرد یهودی چون به عدالت و بی نظری ] اطمینان داشت گفت: من به داوری پیامبر شما راضیم ولی مرد منافق یکی از بزرگان یهود بنام" کعب بن اشرف" را انتخاب کرد، زیرا می دانست که می تواند با هدیه نظر او را به سوی خود جلب کند، و به این ترتیب با داوری پیامبر اسلام صلی الله علی وآله مخالفت کرد، آیه شریفه نازل شد و چنین افرادی را شدیدا سرزنش کرد . بعضی از مفسران شان نزولهای دیگری نیز در ذیل این آیه نقل کرده اند که نشان می دهد بعضی از تازه مسلمانها، طبق عادت زمان جاهلیت ، در آغاز اسلام داوری های خود را نزد دانشمندان یهود، و یا کاهنان می بردند، آیه فوق نازل شد و شدیدا آنها را نهی کرد
← شگفتی از رجوع به طاغوت
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶۰..
...
منافقان ، در مورد مسائل اختلافی خواستند به حکمیت طاغوت تن دهند. "الم تر الی الذین یزعمون انهم ءامنوا بما انزل الیک وما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الی الطـغوت... آیا ندیدی کسانی را که گمان می کنند به آنچه (از کتابهای آسمانی که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آورده اند، ولی می خواهند برای داوری نزد طاغوت و حکام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. اما شیطان می خواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه های دور دستی بیفکند. "آیه درباره منافقان است.
شان نزول
یکی از یهودیان مدینه با یکی از مسلمانان منافق اختلافی داشت، بنا گذاشتند یک نفر را به عنوان داور در میان خود انتخاب کنند، مرد یهودی چون به عدالت و بی نظری ] اطمینان داشت گفت: من به داوری پیامبر شما راضیم ولی مرد منافق یکی از بزرگان یهود بنام" کعب بن اشرف" را انتخاب کرد، زیرا می دانست که می تواند با هدیه نظر او را به سوی خود جلب کند، و به این ترتیب با داوری پیامبر اسلام صلی الله علی وآله مخالفت کرد، آیه شریفه نازل شد و چنین افرادی را شدیدا سرزنش کرد . بعضی از مفسران شان نزولهای دیگری نیز در ذیل این آیه نقل کرده اند که نشان می دهد بعضی از تازه مسلمانها، طبق عادت زمان جاهلیت ، در آغاز اسلام داوری های خود را نزد دانشمندان یهود، و یا کاهنان می بردند، آیه فوق نازل شد و شدیدا آنها را نهی کرد
← شگفتی از رجوع به طاغوت
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶۰..
...
wikifeqh: حکمیت_طاغوت_(قرآن)