حکمیت بین زن و شوهر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکمیت بین زن و شوهر (قرآن). آیاتی از قرآن کریم در باره حکمیت بین زن و شوهر است به آنها اشاره خواهیم داشت.
در صورت بروز علائم ناسازگاری بین زن و شوهر گزینش داورانی از خانواده آنان و از سوی خانواده آنها، برای حکمیت بین آن دو ضروری است."وان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکمـا من اهله وحکمـا من اهلها.. و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگی کنند). اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می کند زیرا خداوند، دانا و آگاه است (و از نیات همه، با خبر است) "برخی گفته اند: خطاب «ان خفتم» مربوط به خانواده زوجین است.
← امتیازات محکمه خانوادگی
تعیین داورانی از سوی حاکم، برای حکمیت بین زن و شوهر، در صورت بروز علائم ناسازگاری میان آنان ضروری است"وان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکمـا من اهله وحکمـا من اهلها ان یریدا اصلـحـا یوفق الله بینهما... "به نظر اکثر فقها خطاب «فابعثوا» مربوط به سلطانی است که زوجین مرافعه را نزد او می برند و اخبار نقل شده از صادقین علیهما السلام هم ظهور در همین معنا دارد.
اطاعت از داوران تحکیم
اطاعت زن و شوهر، از پیشنهاد و نظر داوران تحکیم ، در اختلافاتشانضروری است."وان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکمـا من اهله وحکمـا من اهلها.. "از موکول کردن حل اختلاف به داوران، لزوم تبعیت استفاده می شود.در مورد نفوذ حکم و داوری آنها در مورد دو همسر بعضی از فقهاء حکم آن دو را هر چه باشد لازم الاجراء دانسته اند و ظاهر تعبیر به" حکم" در آیه فوق نیز همین معنی را می رساند، زیرا مفهوم حکمیت و داوری، نفوذ حکم است، ولی بیشتر فقها نظر حکمین را تنها در مورد سازش و رفع اختلاف میان دو همسر، لازم الاجراء دانسته اند و حتی معتقدند اگر حکمین شرائطی بر زن یا شوهر بکنند، لازم الاجراء است اما در مورد جدایی، حکم آنها به تنهایی نافذ نیست. و ذیل آیه که اشاره به مسئله اصلاح می کند با این نظر سازگارتر است. توضیح بیشتر را در این زمینه در کتب فقهی بخوانید.
تصمیم بر اصلاح
...

پیشنهاد کاربران

بپرس