[ویکی فقه] حکمت مبهمات قرآن. در قرآن نام مبهم وجود دارد و از این راه زمینه اختلاف در تفسیر نام که گاه اهمیت شایانی دارد، پیش آمده که بدرالدین زرکشی چندین علت برای آن ذکر کرده است.
یکی از پرسش های اساسی که دانش مبهمات قرآن باید به آن پاسخ دهد و از مسائل نظری این علم به شمار می آید، این است که چرا در قرآن نام مبهم وجود دارد و از این راه زمینه اختلاف در تفسیر نام که گاه اهمیت شایانی دارد، پیش آمده و در برخی موارد، اختلاف های شدید مذهبی نیز پدیدار شده است. این پرسش در سده های نخستین اسلامی نیز گاه از طرف برخی اصحاب امامان مطرح شده است. در روایتی صحیح از ابی بصیر نقل شده که می گوید از امام صادق -علیه السّلام- درباره آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» پرسیدم. فرمود: این آیه در شان علی بن ابی طالب و حسن و حسین علیهم السّلام نازل شده است. ابوبصیر می گوید: به حضرت عرض کردم: مردم می گویند: اگر چنین است، چرا نام علی و اهل بیت او در کتاب خدا نیامده است؟ حضرت فرمود: به آنان بگو: دستور به انجام نماز بر رسول خدا نازل شد؛ اما شمار رکعت های آن که سه رکعت یا چهار رکعت است، نازل نشد و پیامبر آن را بیان کرد و دستور به انجام حج را فرود آورد؛ اما شمار دورهای طواف (هفت دور) را پیامبر اعلام کرد؛ همین طور آیه پیشین در شان علی و حسن و حسین علیهم السّلام نازل شد.
← بدرالدین زرکشی
۱. ↑ الکافی،ط اسلامیه، ج۲، ص۷
اعلام القرآن، فرهنگ و معارف قرآن، ج۱، ص۴۵.
...
یکی از پرسش های اساسی که دانش مبهمات قرآن باید به آن پاسخ دهد و از مسائل نظری این علم به شمار می آید، این است که چرا در قرآن نام مبهم وجود دارد و از این راه زمینه اختلاف در تفسیر نام که گاه اهمیت شایانی دارد، پیش آمده و در برخی موارد، اختلاف های شدید مذهبی نیز پدیدار شده است. این پرسش در سده های نخستین اسلامی نیز گاه از طرف برخی اصحاب امامان مطرح شده است. در روایتی صحیح از ابی بصیر نقل شده که می گوید از امام صادق -علیه السّلام- درباره آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» پرسیدم. فرمود: این آیه در شان علی بن ابی طالب و حسن و حسین علیهم السّلام نازل شده است. ابوبصیر می گوید: به حضرت عرض کردم: مردم می گویند: اگر چنین است، چرا نام علی و اهل بیت او در کتاب خدا نیامده است؟ حضرت فرمود: به آنان بگو: دستور به انجام نماز بر رسول خدا نازل شد؛ اما شمار رکعت های آن که سه رکعت یا چهار رکعت است، نازل نشد و پیامبر آن را بیان کرد و دستور به انجام حج را فرود آورد؛ اما شمار دورهای طواف (هفت دور) را پیامبر اعلام کرد؛ همین طور آیه پیشین در شان علی و حسن و حسین علیهم السّلام نازل شد.
← بدرالدین زرکشی
۱. ↑ الکافی،ط اسلامیه، ج۲، ص۷
اعلام القرآن، فرهنگ و معارف قرآن، ج۱، ص۴۵.
...
wikifeqh: حکمت_مبهمات_قرآن