[ویکی فقه] حکمت در تورات (قرآن). آیاتی از قرآن کریم ، تورات را کتاب آسمانی و دربردارنده حکمتهای الهی معرفی می کند.
"ویعلمه الکتـب والحکمة والتورة.... . و به او، کتاب و دانش و تورات و انجیل، می آموزد "خداوند به او کتاب و دانش و تورات و انجیل می آموزد" (و یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الانجیل). نخست به تعلیم کتاب و حکمت و دانش به طور کلی اشاره می کند و بعد دو مصداق روشن این کتاب و حکمت یعنی تورات و انجیل را بیان می نماید. بدیهی است افرادی که به عنوان رهبر جامعه بشریت از سوی خداوند تعیین می شوند، باید در درجه اول از علم و دانش کافی برخوردار باشند و آیین و قوانین زنده و سازنده ای با خود بیاورند و در درجه بعد دلایل و اسناد روشنی برای ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با این دو وسیله ماموریت هدایت مردم را تکمیل و تثبیت کنند، در آیات فوق به این دو معنی اشاره شده است، که در این آیه سخن از علم و دانش و کتاب آسمانی حضرت مسیح علیه السلام بود.
نکته عطف تورات به حکمت
اگر در آیه مورد بحث تورات و انجیل را بر کتاب و حکمت عطف کرده، نباید اشکال کرد که مگر تورات و انجیل کتاب نیستند و مگر مشتمل بر حکمت و دستورات نافع برای اعتقاد و عمل نمی باشند؟ برای اینکه این عطف از باب" ذکر فرد" بعد از" ذکر جنس" است، به خاطر رساندن اهمیتی که در فرد هست. ". . واذ علمتک الکتـب والحکمة والتورة والانجیل.. به خاطر بیاور و هنگامی که کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو آموختم "ذکر تورات و انجیل بعد از ذکر کتاب با اینکه از کتب آسمانی است، در حقیقت از قبیل تفصیل بعد از اجمال است.
"ویعلمه الکتـب والحکمة والتورة.... . و به او، کتاب و دانش و تورات و انجیل، می آموزد "خداوند به او کتاب و دانش و تورات و انجیل می آموزد" (و یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الانجیل). نخست به تعلیم کتاب و حکمت و دانش به طور کلی اشاره می کند و بعد دو مصداق روشن این کتاب و حکمت یعنی تورات و انجیل را بیان می نماید. بدیهی است افرادی که به عنوان رهبر جامعه بشریت از سوی خداوند تعیین می شوند، باید در درجه اول از علم و دانش کافی برخوردار باشند و آیین و قوانین زنده و سازنده ای با خود بیاورند و در درجه بعد دلایل و اسناد روشنی برای ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با این دو وسیله ماموریت هدایت مردم را تکمیل و تثبیت کنند، در آیات فوق به این دو معنی اشاره شده است، که در این آیه سخن از علم و دانش و کتاب آسمانی حضرت مسیح علیه السلام بود.
نکته عطف تورات به حکمت
اگر در آیه مورد بحث تورات و انجیل را بر کتاب و حکمت عطف کرده، نباید اشکال کرد که مگر تورات و انجیل کتاب نیستند و مگر مشتمل بر حکمت و دستورات نافع برای اعتقاد و عمل نمی باشند؟ برای اینکه این عطف از باب" ذکر فرد" بعد از" ذکر جنس" است، به خاطر رساندن اهمیتی که در فرد هست. ". . واذ علمتک الکتـب والحکمة والتورة والانجیل.. به خاطر بیاور و هنگامی که کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو آموختم "ذکر تورات و انجیل بعد از ذکر کتاب با اینکه از کتب آسمانی است، در حقیقت از قبیل تفصیل بعد از اجمال است.
wikifeqh: حکمت_در_تورات_(قرآن)