[ویکی فقه] حکمت خدا و سختگیری بر بانیان مسجد ضرار (قرآن). یکی از آثار حکمت الهی سختگیری خداوند بر بانیان مسجد ضرار است.
سختگیری خداوند بر بانیان مسجد ضرار، برخاسته از حکمت او بود. "والذین اتخذوا مسجدا ضرارا... • لا تقم فیه ابدا... • لا یزال بنیـنهم الذی بنوا ریبة فی قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم والله علیم حکیم. (گروهی دیگر از آنها) کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان (به مسلمانان). .. • هرگز در آن (مسجد به عبادت) نایست!. . • (اما) این بنایی را که آنها ساختند، همواره بصورت یک وسیله شک و تردید، در دلهایشان باقی می ماند مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود (و بمیرند و گر نه، هرگز از دل آنها بیرون نمی رود) و خداوند دانا و حکیم است! "آنها در یک حالت حیرت و سرگردانی دائم بسر می برند، و این کانون نفاق و مسجد ضراری که برپا کرده بودند به صورت یک عامل لجاجت و تردید در روح آنها هم چنان باقی می ماند، هر چند آن بنا را پیامبر صلی الله علیه وآله بسوزاند و ویران کند، اما گویی نقش آن از دل پر تردیدشان زائل نمی گردد. و در آخر آیه می گوید" و خداوند دانا و حکیم است" (و الله علیم حکیم). اگر به پیامبرش دستور مبارزه و در هم کوبیدن چنین بنای ظاهرا حق به- جانبی را داد به خاطر آگاهی از نیات سوء بنا کنندگان و باطن و حقیقت این بنا بود این دستور عین حکمت و بر طبق مصلحت و صلاح حال جامعه اسلامی صادر شد نه یک قضاوت عجولانه بود و نه زائیده یک هیجان و عصبانیت . «و الله علیم» و خدا آگاه است به اندیشه های آنها در ساختن مسجد ضرار. «حکیم» و فرزانه است در دستوری که برای ویرانی و جلوگیری از اقامه نماز در آن داده است
سختگیری خداوند بر بانیان مسجد ضرار، برخاسته از حکمت او بود. "والذین اتخذوا مسجدا ضرارا... • لا تقم فیه ابدا... • لا یزال بنیـنهم الذی بنوا ریبة فی قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم والله علیم حکیم. (گروهی دیگر از آنها) کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان (به مسلمانان). .. • هرگز در آن (مسجد به عبادت) نایست!. . • (اما) این بنایی را که آنها ساختند، همواره بصورت یک وسیله شک و تردید، در دلهایشان باقی می ماند مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود (و بمیرند و گر نه، هرگز از دل آنها بیرون نمی رود) و خداوند دانا و حکیم است! "آنها در یک حالت حیرت و سرگردانی دائم بسر می برند، و این کانون نفاق و مسجد ضراری که برپا کرده بودند به صورت یک عامل لجاجت و تردید در روح آنها هم چنان باقی می ماند، هر چند آن بنا را پیامبر صلی الله علیه وآله بسوزاند و ویران کند، اما گویی نقش آن از دل پر تردیدشان زائل نمی گردد. و در آخر آیه می گوید" و خداوند دانا و حکیم است" (و الله علیم حکیم). اگر به پیامبرش دستور مبارزه و در هم کوبیدن چنین بنای ظاهرا حق به- جانبی را داد به خاطر آگاهی از نیات سوء بنا کنندگان و باطن و حقیقت این بنا بود این دستور عین حکمت و بر طبق مصلحت و صلاح حال جامعه اسلامی صادر شد نه یک قضاوت عجولانه بود و نه زائیده یک هیجان و عصبانیت . «و الله علیم» و خدا آگاه است به اندیشه های آنها در ساختن مسجد ضرار. «حکیم» و فرزانه است در دستوری که برای ویرانی و جلوگیری از اقامه نماز در آن داده است