[ویکی فقه] حکمت خدا و توکل (قرآن). یکی از آثار حکمت خداوند که در قرآن کریم به آن اشاره شده است قرار دادن توکل در وجود بندگان است.
اتکای ابراهیم علیه السلام، در هجرت خویش به خداوند ریشه درحکمت و عزت خداوند دارد. "... وقال انی مهاجر الی ربی انه هو العزیز الحکیم. و لوط به او(ابراهیم ) ایمان آورد، و (ابراهیم) گفت: «من بسوی پروردگارم هجرت می کنم که او صاحب قدرت و حکیم است! » "و گویا منظور از مهاجرت به سوی پروردگار، دوری از وطن، و بیرون شدن از بین قوم و فامیل مشرک، و رفتن به سرزمین غربت برای خداست، یعنی من این زحمت ها را تحمل می کنم، تا در غربت کسی مانع یکتاپرستیم نشود، بنا بر این مهاجرت را، مهاجرت به سوی خدا خواندن نوعی مجاز عقلی است. و منظور از اینکه فرمود: " انه هو العزیز الحکیم"، این است که: او عزیزی است که هر کس را یاری کند خوار نمی شود و حکیمی است که هر کس را حفظ کند ضایع نمی شود، ذلیل نمی شود و حکیمی است که هر کس جانب او را رعایت کند او تنها و بی کسش نمی گذارد.
ایمان به حکمت الهی و توکی
ایمان به حکیم بودن خداوند، زمینه ساز توکل و اتکا بر وی است..... ومن یتوکل علی الله فان الله عزیز حکیم. هر کس بر خدا توکل کند، (پیروز می گردد) خداوند قدرتمند و حکیم است! "" و من یتوکل علی الله فان الله عزیز حکیم"- در این جمله در مقام جواب گفتار منافقین می فرماید: خود ایشان دچار غرورند، و جمله" فان الله عزیز حکیم" در حقیقت سببی است که در جای مسبب به کار رفته، و معنایش این است که: این منافقین و بیماردلان در گفتار خود اشتباه کرده اند، برای اینکه مؤمنین بر خدای تعالی توکل کرده اند، و حقیقت هر تاثیری را به او نسبت داده اند و خود را به نیروی خدا و حول و قوه او تکیه داده اند و معلوم است کسی که در امور خود بر خدا توکل کند خداوند کفایتش می کند، چون او عزیز است، و هر کس که از او یاری جوید یاریش می کند او حکیم است، و در نهادن هر امری را در جای خود به خطا نمی رود. از این آیه استفاده می شود که جمعی از منافقین و سست ایمانها در جنگ بدر در میان مؤمنین بوده اند. چون کسی را منافق گویند که اظهار اسلام کند ولی در باطن کافر باشد، و معنا ندارد که چنین کسانی در بین لشکر کفار باشند، پس لا جرم در میان مسلمین بوده اند، و عمده اینجاست که با نفاق درونی در آن روز که روز سختی بود ایستادگی کردند، و باید دید عامل این ثبات و ایستادگی چه بوده. و اما سست ایمان ها و یا آنهایی که در باره حقانیت اسلام شک داشته اند هم بودنشان میان مؤمنین تصور می شود و هم بودنشان در میان مشرکین
اتکای ابراهیم علیه السلام، در هجرت خویش به خداوند ریشه درحکمت و عزت خداوند دارد. "... وقال انی مهاجر الی ربی انه هو العزیز الحکیم. و لوط به او(ابراهیم ) ایمان آورد، و (ابراهیم) گفت: «من بسوی پروردگارم هجرت می کنم که او صاحب قدرت و حکیم است! » "و گویا منظور از مهاجرت به سوی پروردگار، دوری از وطن، و بیرون شدن از بین قوم و فامیل مشرک، و رفتن به سرزمین غربت برای خداست، یعنی من این زحمت ها را تحمل می کنم، تا در غربت کسی مانع یکتاپرستیم نشود، بنا بر این مهاجرت را، مهاجرت به سوی خدا خواندن نوعی مجاز عقلی است. و منظور از اینکه فرمود: " انه هو العزیز الحکیم"، این است که: او عزیزی است که هر کس را یاری کند خوار نمی شود و حکیمی است که هر کس را حفظ کند ضایع نمی شود، ذلیل نمی شود و حکیمی است که هر کس جانب او را رعایت کند او تنها و بی کسش نمی گذارد.
ایمان به حکمت الهی و توکی
ایمان به حکیم بودن خداوند، زمینه ساز توکل و اتکا بر وی است..... ومن یتوکل علی الله فان الله عزیز حکیم. هر کس بر خدا توکل کند، (پیروز می گردد) خداوند قدرتمند و حکیم است! "" و من یتوکل علی الله فان الله عزیز حکیم"- در این جمله در مقام جواب گفتار منافقین می فرماید: خود ایشان دچار غرورند، و جمله" فان الله عزیز حکیم" در حقیقت سببی است که در جای مسبب به کار رفته، و معنایش این است که: این منافقین و بیماردلان در گفتار خود اشتباه کرده اند، برای اینکه مؤمنین بر خدای تعالی توکل کرده اند، و حقیقت هر تاثیری را به او نسبت داده اند و خود را به نیروی خدا و حول و قوه او تکیه داده اند و معلوم است کسی که در امور خود بر خدا توکل کند خداوند کفایتش می کند، چون او عزیز است، و هر کس که از او یاری جوید یاریش می کند او حکیم است، و در نهادن هر امری را در جای خود به خطا نمی رود. از این آیه استفاده می شود که جمعی از منافقین و سست ایمانها در جنگ بدر در میان مؤمنین بوده اند. چون کسی را منافق گویند که اظهار اسلام کند ولی در باطن کافر باشد، و معنا ندارد که چنین کسانی در بین لشکر کفار باشند، پس لا جرم در میان مسلمین بوده اند، و عمده اینجاست که با نفاق درونی در آن روز که روز سختی بود ایستادگی کردند، و باید دید عامل این ثبات و ایستادگی چه بوده. و اما سست ایمان ها و یا آنهایی که در باره حقانیت اسلام شک داشته اند هم بودنشان میان مؤمنین تصور می شود و هم بودنشان در میان مشرکین
wikifeqh: حکمت_خدا_و_توکل_(قرآن)