[ویکی فقه] حکمت خدا و تعیین مصرف صدقات (قرآن). یکی از آثار حکمت خداوند تعیین مصرف صدقات است که در قرآن کریم از آن سخن به میان آمده است.
انحصار مصارف صدقات، به موارد هشتگانه ( فقرا ، مساکین ، جمع آوری کنندگان زکات، تالیف قلوب، آزادسازی بردگان، بدهکاران، راه خدا و درراه ماندگان) براساس حکمت خداوند بوده است. "انما الصدقـت للفقراء والمسـکین والعـملین علیها والمؤلفة قلوبهم وفی الرقاب والغـرمین وفی سبیل الله وابن السبیل فریضة من الله والله علیم حکیم. زکاتها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانی است که برای (جمع آوری) آن زحمت می کشند، و کسانی که برای جلب محبتشان اقدام می شود، و برای (آزادی) بردگان، و (ادای دین) بدهکاران، و در راه (تقویت آیین) خدا، و واماندگان در راه این، یک فریضه (مهم) الهی است و خداوند دانا و حکیم است! "و اینکه در ذیل آیه فرمود: " فریضة من الله و الله علیم حکیم" اشاره است به اینکه زکات فریضه ای است واجب که بر اساس علم و حکمت تشریع شده، و قابل هیچ گونه تغییری نیست. و بعید نیست که فریضه بودنش مربوط به اصل تشریعش نباشد، بلکه مربوط باشد به تقسیمش به اقسام هشتگانه، و این احتمال را سیاق آیه تایید می کند، زیرا غرض در آیه، تقسیم مصارف آن است نه اصل تشریعش، بهمین جهت مناسبتر این است که جمله" فریضة من الله" هم اشاره به این باشد که تقسیم شدنش به اصناف هشتگانه امری است مفروض از ناحیه خدای تعالی، و بخاطر دلخواه منافقین و با خرده گیری شان از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم تغییر و تبدیل نمی پذیرد.
انحصار مصارف صدقات، به موارد هشتگانه ( فقرا ، مساکین ، جمع آوری کنندگان زکات، تالیف قلوب، آزادسازی بردگان، بدهکاران، راه خدا و درراه ماندگان) براساس حکمت خداوند بوده است. "انما الصدقـت للفقراء والمسـکین والعـملین علیها والمؤلفة قلوبهم وفی الرقاب والغـرمین وفی سبیل الله وابن السبیل فریضة من الله والله علیم حکیم. زکاتها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانی است که برای (جمع آوری) آن زحمت می کشند، و کسانی که برای جلب محبتشان اقدام می شود، و برای (آزادی) بردگان، و (ادای دین) بدهکاران، و در راه (تقویت آیین) خدا، و واماندگان در راه این، یک فریضه (مهم) الهی است و خداوند دانا و حکیم است! "و اینکه در ذیل آیه فرمود: " فریضة من الله و الله علیم حکیم" اشاره است به اینکه زکات فریضه ای است واجب که بر اساس علم و حکمت تشریع شده، و قابل هیچ گونه تغییری نیست. و بعید نیست که فریضه بودنش مربوط به اصل تشریعش نباشد، بلکه مربوط باشد به تقسیمش به اقسام هشتگانه، و این احتمال را سیاق آیه تایید می کند، زیرا غرض در آیه، تقسیم مصارف آن است نه اصل تشریعش، بهمین جهت مناسبتر این است که جمله" فریضة من الله" هم اشاره به این باشد که تقسیم شدنش به اصناف هشتگانه امری است مفروض از ناحیه خدای تعالی، و بخاطر دلخواه منافقین و با خرده گیری شان از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم تغییر و تبدیل نمی پذیرد.
wikifeqh: حکمت_خدا_و_تعیین_مصرف_صدقات_(قرآن)