[ویکی فقه] حکمت خدا و ایجاد خوف و رجا (قرآن). یکی از آثار حکمت خداوند ایجاد خوف و رجا در بندگان است.
قرار دادن بندگان در حالت خوف و رجا ، مقتضای حکمت خداوند است. "وءاخرون مرجون لامر الله اما یعذبهم واما یتوب علیهم والله علیم حکیم. و گروهی دیگر، به فرمان خدا واگذار شده اند (و کارشان با خداست) یا آنها را مجازات می کند، و یا توبه آنان را می پذیرد (، هر طور که شایسته باشند) و خداوند دانا و حکیم است! "در این آیه اشاره به گروه دیگری از گنهکاران شده است که پایان کار آنها درست روشن نیست، نه چنانند که مستحق رحمت الهی باشند، و نه چنانند که بتوان از آمرزش آنها بکلی مایوس بود. لذا قرآن در باره آنها می گوید: " گروه دیگری کارشان متوقف بر فرمان خدا است یا آنها را مجازات می کند و یا توبه آنان را می پذیرد" (و آخرون مرجون لامر الله اما یعذبهم و اما یتوب علیهم). " مرجون" از ماده" ارجاء" به معنی" تاخیر" و" توقیف" است و در اصل از" رجا" که به معنی امیدواری است گرفته شده، و از آنجا که گاهی انسان چیزی را به امید هدفی به تاخیر می اندازد این کلمه به معنی تاخیر آمده است، ولی تاخیری که با یک نوع امیدواری توام است. در حقیقت این گروه نه چنان ایمان پاک و محکم و اعمال صالح روشنی دارند که بتوان آنها را سعادتمند و اهل نجات دانست، و نه چنان آلوده و منحرفند که بشود قلم سرخ به روی آنان کشید و آنها را شقاوتمند دانست، تا لطف الهی (البته با توجه به مقتضیات روحی و موقعیت آنان) با آنها چه معامله کند؟ و در پایان آیه اضافه می کند: خداوند بدون حساب با آنها رفتار نمی کند، بلکه با علم خویش و به مقتضای حکمتش با آنها رفتار خواهد نمود چرا که" خداوند علیم و حکیم است" (و الله علیم حکیم).
قرار دادن بندگان در حالت خوف و رجا ، مقتضای حکمت خداوند است. "وءاخرون مرجون لامر الله اما یعذبهم واما یتوب علیهم والله علیم حکیم. و گروهی دیگر، به فرمان خدا واگذار شده اند (و کارشان با خداست) یا آنها را مجازات می کند، و یا توبه آنان را می پذیرد (، هر طور که شایسته باشند) و خداوند دانا و حکیم است! "در این آیه اشاره به گروه دیگری از گنهکاران شده است که پایان کار آنها درست روشن نیست، نه چنانند که مستحق رحمت الهی باشند، و نه چنانند که بتوان از آمرزش آنها بکلی مایوس بود. لذا قرآن در باره آنها می گوید: " گروه دیگری کارشان متوقف بر فرمان خدا است یا آنها را مجازات می کند و یا توبه آنان را می پذیرد" (و آخرون مرجون لامر الله اما یعذبهم و اما یتوب علیهم). " مرجون" از ماده" ارجاء" به معنی" تاخیر" و" توقیف" است و در اصل از" رجا" که به معنی امیدواری است گرفته شده، و از آنجا که گاهی انسان چیزی را به امید هدفی به تاخیر می اندازد این کلمه به معنی تاخیر آمده است، ولی تاخیری که با یک نوع امیدواری توام است. در حقیقت این گروه نه چنان ایمان پاک و محکم و اعمال صالح روشنی دارند که بتوان آنها را سعادتمند و اهل نجات دانست، و نه چنان آلوده و منحرفند که بشود قلم سرخ به روی آنان کشید و آنها را شقاوتمند دانست، تا لطف الهی (البته با توجه به مقتضیات روحی و موقعیت آنان) با آنها چه معامله کند؟ و در پایان آیه اضافه می کند: خداوند بدون حساب با آنها رفتار نمی کند، بلکه با علم خویش و به مقتضای حکمتش با آنها رفتار خواهد نمود چرا که" خداوند علیم و حکیم است" (و الله علیم حکیم).
wikifeqh: حکمت_خدا_و_ایجاد_خوف_و_رجا_(قرآن)