حکم وزن کالا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکم وزن کالا (قرآن). برای وزن کالا در قرآن مجید آیاتی بیان شده است که انسان باید در کیل و پیمانه عدالت را رعایت کند.
رعایت عدالت در وزن کالا، امری واجب در مبادله کالا می باشد.«... واوفوا الکیل والمیزان بالقسط...؛ و به مال یتیم، جز به بهترین صورت (و برای اصلاح)، نزدیک نشوید، تا به حد رشد خود برسد! و حق پیمانه و وزن را بعدالت ادا کنید! -هیچ کس را، جز بمقدار تواناییش، تکلیف نمی کنیم- و هنگامی که سخنی می گویید، عدالت را رعایت نمایید، حتی اگر در مورد نزدیکان (شما) بوده باشد و به پیمان خدا وفا کنید، این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می کند، تا متذکّر شوید!». البته تنها در سخن گفتن رعایت عدالت واجب نیست، بلکه در کارها نیز باید عادل بود. اما علت اینکه فقط گفتن را در اینجا ذکر می کند، این است که هر کس در گفتار خود عادل باشد، در کردار نیز عادل است . «والی مدین اخاهم شعیبـا قال یـقوم... قد جاءتکم بینة من ربکم فاوفوا الکیل والمیزان ولا تبخسوا الناس اشیاءهم...؛ و به سوی مدین، برادرشان شعیب را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! خدا را بپرستید، که جز او معبودی ندارید! دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است؛ بنابر این، حق پیمانه و وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! و در روی زمین، بعد از آنکه (در پرتو ایمان و دعوت انبیاء) اصلاح شده است، فساد نکنید! این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید!».«ویـقوم اوفوا المکیال والمیزان بالقسط ولا تبخسوا الناس اشیاءهم...؛ و ای قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید؛ و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید!».«واوفوا الکیل اذا کلتم وزنوا بالقسطاس المستقیم...؛ و هنگامی که پیمانه می کنید، حق پیمانه را ادا نمایید، و با ترازوی درست وزن کنید! این برای شما بهتر، و عاقبتش نیکوتر است». آخرین حکم در این آیه در رابطه با عدالت در پیمانه و وزن و رعایت حقوق مردم و مبارزه با کم فروشی است می فرماید: (هنگامی که با پیمانه چیزی را می سنجید حق آن را اداء کنید) (و اوفوا الکیل اذا کلتم). (و با میزان و ترازوی صحیح و مستقیم وزن کنید) (وزنوا بالقسطاس المستقیم ). (چرا که این کار به سود شما است، و عاقبت و سرانجامش از همه بهتر است) (ذلک خیر و احسن تاءویلا). نخستین نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که در قرآن مجید کرارا روی مساله مبارزه با کم فروشی و تقلب در وزن و پیمانه تکیه و تاکید شده است. «وزنوا بالقسطاس المستقیم؛ و با ترازوی صحیح وزن کنید!». شعیب نیز مانند سایر پیامبرانی که گوشه ای از تاریخشان در این سوره قبلا آمده است بعد از دعوت کلی خود به تقوی و اطاعت فرمان خدا، در بخش دوم از تعلیماتش روی انحرافات اخلاقی و اجتماعی آن محیط انگشت گذارد، و آن را به زیر نقد کشید، و از آنجا که مهمترین انحراف این قوم مرفه نابسامانیهای اقتصادی، و ظلم فاحش و حق کشی و استثمار بود، بیش از همه روی این مسائل تکیه کرد. نخست می گوید: حق پیمانه را ادا کنید (کم فروشی ننمائید). (اوفوا الکیل ).و مردم را به خسارت و زیان میفکنید (و لا تکونوا من المخسرین ). «واقیموا الوزن بالقسط ولا تخسروا المیزان؛ و وزن را بر اساس عدل برپا دارید و میزان را کم نگذارید!».
وجوب رعایت عدالت
رعایت عدالت در وزن واجب است.«والی مدین اخاهم شعیبـا قال یـقوم... قد جاءتکم بینة من ربکم فاوفوا الکیل والمیزان ولا تبخسوا الناس اشیاءهم...؛ و به سوی مدین، برادرشان شعیب را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! خدا را بپرستید، که جز او معبودی ندارید! دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است؛ بنابراین، حق پیمانه و وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! و در روی زمین، بعد از آنکه (در پرتو ایمان و دعوت انبیاء) اصلاح شده است، فساد نکنید! این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید!».«والی مدین اخاهم شعیبـا قال یـقوم... ولا تنقصوا المکیال والمیزان... • ویـقوم اوفوا... والمیزان....؛ و ای قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید؛ و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید!».«.. وزنوا بالقسطاس المستقیم...؛ و هنگامی که پیمانه می کنید، حق پیمانه را ادا نمایید، و با ترازوی درست وزن کنید! این برای شما بهتر، و عاقبتش نیکوتر است».«وزنوا بالقسطاس المستقیم؛ و با ترازوی صحیح وزن کنید!».«واقیموا الوزن بالقسط ولا تخسروا المیزان؛ و وزن را بر اساس عدل برپا دارید و میزان را کم نگذارید!».«ویل للمطففین• الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون• واذا کالوهم او وزنوهم یخسرون؛ وای بر کم فروشان!• آنان که وقتی برای خود پیمانه می کنند، حق خود را بطور کامل می گیرند• امّا هنگامی که می خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند!». مضمون مجموع دو آیه اول سوره مطففین یک مذمت است، و آن این است که مطففین حق را برای خود رعایت می کنند، ولی برای دیگران رعایت نمی کنند. و به عبارتی دیگر حق را برای دیگران آن طور که برای خود رعایت می کنند رعایت نمی نمایند، و این خود باعث تباهی اجتماع انسانی است که اساس آن بر تعادل حقوق متقابل است، و اگر این تعادل از بین برود و فاسد شود همه چیز فاسد می شود.

پیشنهاد کاربران

بپرس