[ویکی فقه] حکم خمس (قرآن). در این مقاله به برخی از احکام خمس از دیدگاه قرآن اشاره می شود.
پرداخت خمس غنایم جنگی واجب است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر ) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».
خمس درآمدهای مالی
پرداخت خمس در آمدهای مالی واجب است.واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول... (امام صادق (علیه السّلام) واژه غنیمت را به هر نوع درآمدهای مالی تفسیر فرمود.)
صاحبان خمس
پرداخت خمس به خویشاوندان پیامبر لازم است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول ولذی القربی والیتـمی والمسـکین وابن السبیل...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».«ان الله یامر بالعدل والاحسـن وایتای ذی القربی...؛ خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می کند؛ خداوند به شما اندرز می دهد، شاید متذکّر شوید».(بنا بر قولی، مقصود از «قربی» «ذی القربی» در آیه «فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی...» است و از امام باقر (علیه السّلام) نقل شده، مقصود از «ذی القربی» ما هستیم. «فـات ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ذلک خیر للذین یریدون وجه الله واولـئک هم المفلحون؛ پس حقّ نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن! این برای آنها که رضای خدا را می طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند».(مقصود از آیه، ادای خمس به خویشان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است.) تامین سادات یتیم، مستمند و در راه مانده از خمس لازم است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول ولذی القربی والیتـمی والمسـکین وابن السبیل...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».(برداشت بالا براساس روایات متعددی است که در تفسیر آیه وارد شده است.)حر عاملی، حسن بن یوسف، وسائل الشیعه، ج۶، ص۳۵۵.]
یادگیری احکام خمس
...
پرداخت خمس غنایم جنگی واجب است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر ) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».
خمس درآمدهای مالی
پرداخت خمس در آمدهای مالی واجب است.واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول... (امام صادق (علیه السّلام) واژه غنیمت را به هر نوع درآمدهای مالی تفسیر فرمود.)
صاحبان خمس
پرداخت خمس به خویشاوندان پیامبر لازم است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول ولذی القربی والیتـمی والمسـکین وابن السبیل...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».«ان الله یامر بالعدل والاحسـن وایتای ذی القربی...؛ خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می کند؛ خداوند به شما اندرز می دهد، شاید متذکّر شوید».(بنا بر قولی، مقصود از «قربی» «ذی القربی» در آیه «فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی...» است و از امام باقر (علیه السّلام) نقل شده، مقصود از «ذی القربی» ما هستیم. «فـات ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ذلک خیر للذین یریدون وجه الله واولـئک هم المفلحون؛ پس حقّ نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن! این برای آنها که رضای خدا را می طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند».(مقصود از آیه، ادای خمس به خویشان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است.) تامین سادات یتیم، مستمند و در راه مانده از خمس لازم است.«واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه وللرسول ولذی القربی والیتـمی والمسـکین وابن السبیل...؛ بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بی ایمان) (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست».(برداشت بالا براساس روایات متعددی است که در تفسیر آیه وارد شده است.)حر عاملی، حسن بن یوسف، وسائل الشیعه، ج۶، ص۳۵۵.]
یادگیری احکام خمس
...
wikifeqh: حکم_خمس_(قرآن)