[ویکی فقه] طبق شریعت اسلام فردی که جنب شده (یعنی منی از او خارج شده یا با دیگری همبستر شده)برای انجام اعمالی که نیاز به طهارت دارد واجب است غسل نماید.این که چرا اسلام دستور می دهدبه هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییدآنهم با کیفیت مخصوص در حالی که فقط عضو معینی آلوده می شود؟ یا این که چرا نباید تنها محل را بشوییم و اگر مقصود پاکیزگی است چرا دوش گرفتن معمولی کفایت نمی کند؟در پاسخ باید متذکر شویم که علت شرعی وجوب غسل بااین کیفیت،دستور دین است ولی در زیر،چند حکمت غسل جنابت را را بر می شمریم:
حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امرالهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده واوازاین طریق به خدای خویش نزدیک می گردد.حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست : بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل ،متوجه خداشود. ازاین رو نبایدآن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست.
طهارت معنوی
در خصوص غسل جنابت حتی اگر بخواهیم به جنبه پاک سازی آن هم توجه کنیم، هدف از غسل جنابت, پاکسازی نوعی آلودگی روحی است که روش طهارت آن،توسط دین (که متصدی بیان روش های ارتباط و تاثیر گذاری معنوی و روحانی است) بدین گونه آموزش داده شده است وگرنه باید شستن موضعی که نجس شده است ،برای طهارت کافی می بود.هم چنان که خداوند متعال، پس از بیان غسل، وضو و تیمم، می فرماید؛راز این دستور آن است که شما طاهر شوید «ولکن یرید لیطهرکم؛ولیکن خدا می خواهد شما راپاک کند.» تا انسان طاهر نشود به خدایی که طیّب است نمی رسدواین طهارت، محبوب ذات اقدس حق است که درقران فرموده است؛«...والله یحب المطهرین؛وخداکسانی راکه خواهان پاکی اند دوست دارد.» وقتی انسان اندکی در مسئله طهارت تامل کند به این نتیجه می رسد؛خدایی که این قدر در مورد مسئله طهارت تاکید داردو به پاکیزگی لباسی که بر تن است و پوستی که بمنزله قشری برای حقیقت انسان است اهمیت می دهد یقینا به طهارت قلب،بی توجه نبوده وبه پاکیزگی باطن از آلودگیها وکثافتهای معنوی که قابل قیاس با کثافات ظاهری نیست اهمیت ویژه می دهد.پس آنچه از طهارت مراد است نه فقط طهارت ظاهری بلکه در حقیقت طهارت معنوی است وشاهد این ادعا آنکه خداوند در مورد تیمم نیزفرموده؛«ولکن یرید لیطهرکم» خاک که باعث تطهیر ظاهر نیست بلکه آنچه مراد است تطهیرانسان ازخبائث اخلاقی،تکبر،عجب و غیره است.
تعدیل اعصاب سمپاتیک
از سوی دیگر،خارج شدن منی از انسان، یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زوائد) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن، آشکار می گردد و تمام سلول های بدن، به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت های بدن را کنترل می کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه های مختلف بدن است. گاهی جریان هایی در بدن رخ می دهد که این تعادل را به هم می زند ؛ از جمله آنها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی ) است که معمولاً مقارن با خروج منی صورت می گیرد. از اموری که می تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب شسته شود.
رعایت بهداشت
...
حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امرالهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده واوازاین طریق به خدای خویش نزدیک می گردد.حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست : بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل ،متوجه خداشود. ازاین رو نبایدآن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست.
طهارت معنوی
در خصوص غسل جنابت حتی اگر بخواهیم به جنبه پاک سازی آن هم توجه کنیم، هدف از غسل جنابت, پاکسازی نوعی آلودگی روحی است که روش طهارت آن،توسط دین (که متصدی بیان روش های ارتباط و تاثیر گذاری معنوی و روحانی است) بدین گونه آموزش داده شده است وگرنه باید شستن موضعی که نجس شده است ،برای طهارت کافی می بود.هم چنان که خداوند متعال، پس از بیان غسل، وضو و تیمم، می فرماید؛راز این دستور آن است که شما طاهر شوید «ولکن یرید لیطهرکم؛ولیکن خدا می خواهد شما راپاک کند.» تا انسان طاهر نشود به خدایی که طیّب است نمی رسدواین طهارت، محبوب ذات اقدس حق است که درقران فرموده است؛«...والله یحب المطهرین؛وخداکسانی راکه خواهان پاکی اند دوست دارد.» وقتی انسان اندکی در مسئله طهارت تامل کند به این نتیجه می رسد؛خدایی که این قدر در مورد مسئله طهارت تاکید داردو به پاکیزگی لباسی که بر تن است و پوستی که بمنزله قشری برای حقیقت انسان است اهمیت می دهد یقینا به طهارت قلب،بی توجه نبوده وبه پاکیزگی باطن از آلودگیها وکثافتهای معنوی که قابل قیاس با کثافات ظاهری نیست اهمیت ویژه می دهد.پس آنچه از طهارت مراد است نه فقط طهارت ظاهری بلکه در حقیقت طهارت معنوی است وشاهد این ادعا آنکه خداوند در مورد تیمم نیزفرموده؛«ولکن یرید لیطهرکم» خاک که باعث تطهیر ظاهر نیست بلکه آنچه مراد است تطهیرانسان ازخبائث اخلاقی،تکبر،عجب و غیره است.
تعدیل اعصاب سمپاتیک
از سوی دیگر،خارج شدن منی از انسان، یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زوائد) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن، آشکار می گردد و تمام سلول های بدن، به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت های بدن را کنترل می کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه های مختلف بدن است. گاهی جریان هایی در بدن رخ می دهد که این تعادل را به هم می زند ؛ از جمله آنها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی ) است که معمولاً مقارن با خروج منی صورت می گیرد. از اموری که می تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب شسته شود.
رعایت بهداشت
...
wikifeqh: حکت_غسل_جنابت