[ویکی فقه] «احساء» یا «لُحسا» از مراکز قدیمی تشیع است که امروزه استانی در شرق عربستان سعودی بر ساحل غربی خلیج فارس و مرکز آن شهر «هفوف» می باشد. با تشکیل دولت صفوی در ایران دانشمندان شیعی از اقصا نقاط جهان به ایران مهاجرت کردند که برخی از علمای احساء نیز در آن ردیف قرار دارند.
دین اسلام از همان سال اول هجری (۶۲۲ میلادی) با همت و تلاش علاء بن الخضرمی صحابی و فرستاده رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، به این سرزمین راه یافت و نخستین مسجدی که بعد از مسجد النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن نماز جمعه برگزار گردید، «مسجد عبدالقیس» از مساجد این دیار است. تمام مردم احساء مسلمان و نیمی از آن شیعه اند. شیعیان نیز پیرو دو نحله اصولی و شیخیه هستند. قدمت حضور شیعه در این سرزمین به قرن دوم هجری، بلکه همزمان با صدر اسلام است.
معرفی شیعیان احساء
شیعیان احساء عرب بوده، گاه نسبشان به حضرت امام کاظم (علیه السّلام) می رسد. شهرهای «هفوف و المبرز» دو شهری است که عموماً شیعیان در آن سکنی گزیده اند. شیعیان احساء که اکثراً در فقه شیعی تخصص داشته و رجال مشهوری همچون «احمد بن فهد»، «ابن ابی جمهور» و «شیخ احمد احسایی» از میان ایشان برخاسته اند، با شیعیان ایران، عراق، قطیف، بحرین، مدینه منوره، کویت، سوریه، لبنان، پاکستان، هند و امارات متحده عربی روابط نزدیک و چه بسا پیوندهای خویشاوندی دارند. امروزه قاضی امور عرفی شیعیان احساء شیعی جعفری است که از طرف حکومت تعیین می شود و مقرش در شهر هفوف است.
احمد بن فهد
«احمد بن فهد» از دانشمندان برجسته شیعه است که در این سرزمین تولد یافته و در حله وفات کرده و دفن شده است. وی که از علمای قرن نهم هجری است تالیفاتی چون «عدة الداعی» و خلاصة التنقیح فی مذهب الحق الصحیح فی شرح الارشاد» دارد. همچنین از میان ده ها دانشمند شیعی که از این سرزمین برخاسته اند و با تالیفات و تبلیغات خویش حیات شیعی را در این دیار استمرار بخشیده اند به عنوان نمونه باید از «محمد باقر الشخص» نام برد که ازعلمای قرن چهاردهم هجری است. وی در سال ۱۳۱۴ در «القارة» از روستاهای احساء دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی راهی نجف اشرف شده، از «میرزا محمد حسین نایینی»، «شیخ محمد رضا آل یاسین» بهره برده، و از این دو فقیه بزرگ اجازه اجتهاد دریافت کرده است. همچنین از برخی دیگر از علمای نجف اجازه روایت اخذ کرد و به نگارش کتب درفقه و اصول و دیگر علوم اسلامی رو آورد.
← تألیفات احمد بن فهد
...
دین اسلام از همان سال اول هجری (۶۲۲ میلادی) با همت و تلاش علاء بن الخضرمی صحابی و فرستاده رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، به این سرزمین راه یافت و نخستین مسجدی که بعد از مسجد النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن نماز جمعه برگزار گردید، «مسجد عبدالقیس» از مساجد این دیار است. تمام مردم احساء مسلمان و نیمی از آن شیعه اند. شیعیان نیز پیرو دو نحله اصولی و شیخیه هستند. قدمت حضور شیعه در این سرزمین به قرن دوم هجری، بلکه همزمان با صدر اسلام است.
معرفی شیعیان احساء
شیعیان احساء عرب بوده، گاه نسبشان به حضرت امام کاظم (علیه السّلام) می رسد. شهرهای «هفوف و المبرز» دو شهری است که عموماً شیعیان در آن سکنی گزیده اند. شیعیان احساء که اکثراً در فقه شیعی تخصص داشته و رجال مشهوری همچون «احمد بن فهد»، «ابن ابی جمهور» و «شیخ احمد احسایی» از میان ایشان برخاسته اند، با شیعیان ایران، عراق، قطیف، بحرین، مدینه منوره، کویت، سوریه، لبنان، پاکستان، هند و امارات متحده عربی روابط نزدیک و چه بسا پیوندهای خویشاوندی دارند. امروزه قاضی امور عرفی شیعیان احساء شیعی جعفری است که از طرف حکومت تعیین می شود و مقرش در شهر هفوف است.
احمد بن فهد
«احمد بن فهد» از دانشمندان برجسته شیعه است که در این سرزمین تولد یافته و در حله وفات کرده و دفن شده است. وی که از علمای قرن نهم هجری است تالیفاتی چون «عدة الداعی» و خلاصة التنقیح فی مذهب الحق الصحیح فی شرح الارشاد» دارد. همچنین از میان ده ها دانشمند شیعی که از این سرزمین برخاسته اند و با تالیفات و تبلیغات خویش حیات شیعی را در این دیار استمرار بخشیده اند به عنوان نمونه باید از «محمد باقر الشخص» نام برد که ازعلمای قرن چهاردهم هجری است. وی در سال ۱۳۱۴ در «القارة» از روستاهای احساء دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی راهی نجف اشرف شده، از «میرزا محمد حسین نایینی»، «شیخ محمد رضا آل یاسین» بهره برده، و از این دو فقیه بزرگ اجازه اجتهاد دریافت کرده است. همچنین از برخی دیگر از علمای نجف اجازه روایت اخذ کرد و به نگارش کتب درفقه و اصول و دیگر علوم اسلامی رو آورد.
← تألیفات احمد بن فهد
...
wikifeqh: حوزه_علمیه_احسا