[ویکی فقه] حوا و ابلیس (قرآن). حضرت آدم و همسرش حوا به فرمان خداوند در بهشت ساکن شدند.
خدا به سکونت حوا (علیهاالسّلام) در بهشت آدم فرمان داد.«وقلنا یـــادم اسکن انت وزوجک الجنة...؛ و گفتیم: ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می خواهید، گوارا بخورید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد».«ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة...؛ و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود».طبق صریح آیات فوق حضرت آدم و همسرش حوا در بهشت ساکن شدند.
متنعم بودن حوا در بهشت
استفاده از تمام خوراکیهای بهشت آدم (علیه السلام)، غیر از درخت ممنوع، امری مباح بر حوا (علیهاالسّلام) بود.«وقلنا یـــادم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هـذه الشجرة...» «ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة فکلا من حیث شئتما ولا تقربا هـذه الشجرة...؛ و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود».عبارت فکلا من حیث شئتما نشان از متنعم بودن آدم و حوا در بهشت است.
تکلیف الهی در بهشت آدم
حوا (علیهاالسّلام) در بهشت، به انجام دادن تکلیف الهی ملزم بود.«فقلنا یــادم ان هـذا عدو لک ولزوجک فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی؛ پس گفتیم: ای آدم! این (ابلیس) دشمن تو و (دشمن) همسر توست! مبادا شما را از بهشت بیرون کند؛ که به زحمت و رنج خواهی افتاد».
اخراج حوا از بهشت
...
خدا به سکونت حوا (علیهاالسّلام) در بهشت آدم فرمان داد.«وقلنا یـــادم اسکن انت وزوجک الجنة...؛ و گفتیم: ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می خواهید، گوارا بخورید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد».«ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة...؛ و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود».طبق صریح آیات فوق حضرت آدم و همسرش حوا در بهشت ساکن شدند.
متنعم بودن حوا در بهشت
استفاده از تمام خوراکیهای بهشت آدم (علیه السلام)، غیر از درخت ممنوع، امری مباح بر حوا (علیهاالسّلام) بود.«وقلنا یـــادم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هـذه الشجرة...» «ویــادم اسکن انت وزوجک الجنة فکلا من حیث شئتما ولا تقربا هـذه الشجرة...؛ و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود».عبارت فکلا من حیث شئتما نشان از متنعم بودن آدم و حوا در بهشت است.
تکلیف الهی در بهشت آدم
حوا (علیهاالسّلام) در بهشت، به انجام دادن تکلیف الهی ملزم بود.«فقلنا یــادم ان هـذا عدو لک ولزوجک فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی؛ پس گفتیم: ای آدم! این (ابلیس) دشمن تو و (دشمن) همسر توست! مبادا شما را از بهشت بیرون کند؛ که به زحمت و رنج خواهی افتاد».
اخراج حوا از بهشت
...
wikifeqh: حوا_و_ابلیس_(قرآن)