[ویکی فقه] حمزة بن عماره بربری. حمزة بن عُماره بَربَری (به ضم عین و فتح با) از غالیان قرن دوم می باشد. از تاریخ تولد و وفات او اطلاعی در دست نیست.
وی اهل مدینه بوده و به بربر، سرزمین قوم بربر در شمال سودان، نسبت داده شده است در برخی منابع نام او را حمزة بن عماره یزیدی نیز آورده اند که تصحیف بربری است او را بربری یزیدی نیز خوانده اند.
وی اهل مدینه بوده و به بربر، سرزمین قوم بربر در شمال سودان، نسبت داده شده است در برخی منابع نام او را حمزة بن عماره یزیدی نیز آورده اند که تصحیف بربری است او را بربری یزیدی نیز خوانده اند.
[ویکی فقه] حمزة بن عُماره بَربَری (به ضم عین و فتح با) از غالیان قرن دوم می باشد. از تاریخ تولد و وفات او اطلاعی در دست نیست.
وی اهل مدینه بوده و به بربر، سرزمین قوم بربر در شمال سودان، نسبت داده شده است در برخی منابع نام او را حمزة بن عماره یزیدی نیز آورده اند که تصحیف بربری است او را بربری یزیدی نیز خوانده اند.
فرقه منسوب به حمزة
فرقه منسوب به حمزه بربری را حمزویّه و حمزیّه نامیده اند که جزء اصناف غلات متقدم ذکر شده است .به گفته ، حمزه در آغاز از غلات (غلوّ) فرقه کَربیّه(شاخه ای از کیسانیه) بود که اعتقاد داشتند محمدبن حنفیه، مهدی موعود است و نمرده، بلکه ناپدید شده است و مکان او مشخص نیست؛ گروهی دیگر از این فرقه قائل اند که وی در جبل رَضْوی ساکن است حمزه بعدها از این فرقه جدا شد و قائل به الوهیت محمدبن حنفیه گردید و خود را امام و پیامبر خواند.
حمزة در نگاه ائمه
امام صادق علیه السلام حمزه بربری را به همراه مُغیرة بن سعید، بَیان (بنان)، صائِد، حارث شامی، عبداللّه بن عَمروبن حارث و ابوالخطّاب، از مصادیق «اَفّاکٍ اَثیم» (دروغ پرداز گنهکار) که شیطانها بر آنها فرود می آیند برشمرده اند. طبق روایت دیگری، امام صادق علیه السلام ضمن اشاره به کذابین دوران ائمه پیشین، حمزه بربری را به عنوان کذاب زمان خویش لعن فرمود . گفته اند که حمزه بربری ادعا می کرد امام محمدباقر علیه السلام هر شب به دیدار او می آید، امام در رد این ادعا او را لعن کرد و دروغگو نامید. امام صادق علیه السلام نیز در انکار آن گفت شیطان ممکن است به هر صورتی بر انسان ظاهر گردد، ولی هرگز قادر نیست به صورت نبی یا وصیِ نبی تمثل یابد دراعتقادات خاص حمزه آورده اند که ادعا می کرد زمین را خواهد گشود و جهان از آن او خواهد شد. به او نسبت داده اند که محارم را حلال می شمرد و بر این باور بود هرکه امام را بشناسد می تواند هر کاری را انجام دهد و بر او هیچ گناهی نیست گروهی از مردم مدینه و کوفه و نیز صائِد نَهْدی و بَیان بن سمعان نهدی، رهبر فرقه بیانیه، از او پیروی کردند پیروان حمزه قائل به رجعت حمزه و ارواح گذشتگان بودند و درباره بازگشت محمدبن حنفیه بعد از غیبت و نیز تأویل معاد، با کربیّه هم عقیده بودند
حمزة در نگاه غلات
...
وی اهل مدینه بوده و به بربر، سرزمین قوم بربر در شمال سودان، نسبت داده شده است در برخی منابع نام او را حمزة بن عماره یزیدی نیز آورده اند که تصحیف بربری است او را بربری یزیدی نیز خوانده اند.
فرقه منسوب به حمزة
فرقه منسوب به حمزه بربری را حمزویّه و حمزیّه نامیده اند که جزء اصناف غلات متقدم ذکر شده است .به گفته ، حمزه در آغاز از غلات (غلوّ) فرقه کَربیّه(شاخه ای از کیسانیه) بود که اعتقاد داشتند محمدبن حنفیه، مهدی موعود است و نمرده، بلکه ناپدید شده است و مکان او مشخص نیست؛ گروهی دیگر از این فرقه قائل اند که وی در جبل رَضْوی ساکن است حمزه بعدها از این فرقه جدا شد و قائل به الوهیت محمدبن حنفیه گردید و خود را امام و پیامبر خواند.
حمزة در نگاه ائمه
امام صادق علیه السلام حمزه بربری را به همراه مُغیرة بن سعید، بَیان (بنان)، صائِد، حارث شامی، عبداللّه بن عَمروبن حارث و ابوالخطّاب، از مصادیق «اَفّاکٍ اَثیم» (دروغ پرداز گنهکار) که شیطانها بر آنها فرود می آیند برشمرده اند. طبق روایت دیگری، امام صادق علیه السلام ضمن اشاره به کذابین دوران ائمه پیشین، حمزه بربری را به عنوان کذاب زمان خویش لعن فرمود . گفته اند که حمزه بربری ادعا می کرد امام محمدباقر علیه السلام هر شب به دیدار او می آید، امام در رد این ادعا او را لعن کرد و دروغگو نامید. امام صادق علیه السلام نیز در انکار آن گفت شیطان ممکن است به هر صورتی بر انسان ظاهر گردد، ولی هرگز قادر نیست به صورت نبی یا وصیِ نبی تمثل یابد دراعتقادات خاص حمزه آورده اند که ادعا می کرد زمین را خواهد گشود و جهان از آن او خواهد شد. به او نسبت داده اند که محارم را حلال می شمرد و بر این باور بود هرکه امام را بشناسد می تواند هر کاری را انجام دهد و بر او هیچ گناهی نیست گروهی از مردم مدینه و کوفه و نیز صائِد نَهْدی و بَیان بن سمعان نهدی، رهبر فرقه بیانیه، از او پیروی کردند پیروان حمزه قائل به رجعت حمزه و ارواح گذشتگان بودند و درباره بازگشت محمدبن حنفیه بعد از غیبت و نیز تأویل معاد، با کربیّه هم عقیده بودند
حمزة در نگاه غلات
...
wikifeqh: حمزة_بن_عماره_بربری