[ویکی فقه] حِلْم، فضیلتی اخلاقی در
قرآن و حدیث و متون اخلاقی می باشد و از آن به مناسبت در باب تجارت و قضاء سخن گفته اند.
از آداب تجارت این است که تاجر
حلیم باشد. مستحب است قاضی حلیم باشد. برخی قدما بردبار بودن را در قاضی شرط اهلیت وی برای قضاوت دانسته اند.
واژه شناسی
این واژه مصدری عربی، از ریشه حل م، و معادل بردباری در زبان فارسی است. صفت مشبهه آن حلیم است.منابع لغت، حلم را علاوه بر بردباری، به درنگ و تأمل، تأخیر در کیفر خطاکار، خویشتن داری از
هیجان غضب و، عقل معنا کرده اند و سبکسری، سبک مغزی (طَیْش) و سَفَه (بی خردی) را مفهوم مخالف آن دانسته اند. البته عقل از معانی حقیقی حلم نیست، اما چون یکی از اسباب بروز حلم است، مجازاً حلم را عقل معنا کرده اند.
اصطلاحات غریب المعنا
مفاهیم دیگری چون صبر ، وَقار ، عَفو، و کَظْمِ غَیْظ (فروخوردن خشم)، معنایی نزدیک به حلم دارند، اما بعضی بین حلم و برخی مفاهیم یاد شده، تفاوت هایی ذکر کرده اند.
در قرآن
...
[ویکی شیعه] امام علی(ع): ألحِلمُ وَ ألأناةَ تَوأمانِ یُنتِجُهُما عُلو الهِمَّةِ. (ترجمه: بردباری و وقار دو همزادند که از بلندی همّت زاده می شوند.)
حِلْم، فضیلتی اخلاقی که هم به انسان و هم به خدا نسبت داده شده است. این صفت در انسان، به معنای بردباری در رفتار با دیگران و نیز در مواجهه با ناگواری های زندگی است و حلیم بودن خدا، تأخیر او در عقوبت گناهکاران است که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر آنها صورت می پذیرد.
بنابر احادیث شیعه، حلم موجب میانه روی انسان در امور و آرامش یافتن روان او می شود. از دیدگاه عارفان و صوفیان، حلم یکی از هفت صفت اصلی روح است؛ صفاتی که سرچشمه صفات دیگر است. حلم منشأ وقار، حیا و تحمل است.
[ویکی اهل البیت] صفت حلم یکی از اوصاف مومنین است. دارنده گان این صفت و بر اعصاب و احساسات خود مسلط می باشند و با خویشتنداری و خود نگهداری در برابر برخوردهای نادرست، از مرز اخلاق اسلامی خارج نمی شوند و با کرامت و بزرگواری، اسیر و مرعوب خشم و غضب خود نمی گردند و دارای اراده محکم و صبر ستودنی هستند.
واژه حلم به معنی فرونشاندن هیجان خشم است. لغت شناس معروف قرآن، «راغب » در مفردات می نویسد: «الحلم ضبط النفس عن هیجان الغضب؛ حلم کنترل کننده نفس از طغیان خشم است».
سپس می گوید: از آنجا که این حالت از عقل و
خرد ناشی می شود، گاهی حلم به معنی عقل و خرد نیز بکار رفته است. بر همین اساس امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: «العقل خلیل المرء، والحلم وزیره؛ عقل دوست صمیمی انسان است و حلم وزیر عقل می باشد» و نیز می فرماید: «الحلم نور جوهره العقل؛ حلم نوری است که حقیقت آن عقل و خرد است».
شخصی از امام حسن مجتبی علیه السلام پرسید: حلم چیست؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «کظم الغیظ و ملک النفس؛ فروبردن خشم و تسلط بر خویشتن است».
نیز امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: «لاحلم کالصبر و الصمت؛ هیچ حلمی مانند
استقامت و نگهداری زبان نیست».
حلم به معنای استواری و ثابت ماندن در امور نیز آمده است. این تعریف های لغوی و بیانات امامان معصوم علیهم السلام نشان می دهد که حلم به معنی خویشتنداری و صبر انقلابی و استواری در امور است.
با توجه به این که خویشتنداری شامل کنترل زبان، کنترل اعصاب و اراده و سایر اعضاء و جوارح می باشد، بنابراین آنچه در ترجمه واژه حلم معروف شده و آن را به عنوان «بردباری » یاد می کنند صحیح به نظر نمی رسد زیرا حلم به معنای تحمل بار به طور مطلق نیست زیرا تحمل بار، گاهی سر از انظلام و ظلم پذیری درمی آورد که ضدارزش است.
[ویکی الکتاب] معنی
حُلُمَ: حِلمها (کنایه از رسیدن به بلوغ ،جمع حِلم به معنی
حوصله که ضبط نفس و کنترل طبع است از اینکه دچار هیجان غضب شود )
معنی
هَلُمَّ: بیا ("هَلُمَّ" اسم فعلی است که معنای" بیا " میدهد ، و چون اسم فعل است تثنیه و جمع ندارد )
معنی
أَحْلَامِ: چیزهایی که در خواب می بینند(جمع حُلم یا حُلُم جمع حلم به معنی آنچه که شخص خوابیده در خواب خود میبیند ، و بعید نیست که اصل در معنای آن تصوراتی باشد که انسان از داخل نفس خود بدون واسطه حواس ظاهری دارد ،عقل را هم حلم مینامند ، چون عقل عبارت است از استقا...
معنی
أَحْلَامُهُم: عقلهایشان - چیزهایی که در خواب و خیال خود دیده اند(جمع حُلم یا حُلُم جمع حلم به معنی آنچه که شخص خوابیده در خواب خود میبیند ، و بعید نیست که اصل در معنای آن تصوراتی باشد که انسان از داخل نفس خود بدون واسطه حواس ظاهری دارد ،عقل را هم حلم مینامند ، چون...
تکرار در قرآن: ۲۱(بار)
[ویکی فقه] حلم (ابهام زدایی). • حِلم به کسر حاء و سکون لام به معنای بردباری است.• حُلم به ضم حاء و به سکون لام به معنای رؤیا است.• حُلُم به ضم حاء و لام به معنای بلوغ است.
...
[ویکی شیعه] حلم (ابهام زدایی). حلم می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
[ویکی فقه] حلم (قرآن). حِلْم، فضیلتی اخلاقی در قرآن و حدیث و متون اخلاقی می باشد، در قرآن کریم ، واژه حلم به کار نرفته، اما از مشتقات آن، حلیم ، پانزده بار آمده است.
حلم به معنای نگهداری نفس و طبع از هیجان غضب است، و به معنای عقل نیز آمده است.
تفسیر آن به عقل، در حقیقت از این جهت است که مسبب عقل و از دستاوردهای آن است؛ و از آنجا که این حالت از عقل و خرد ناشی می شود گاه به معنی عقل و خرد نیز به کار رفته، و گر نه معنی حقیقی حلم همان است که در اول گفته شد. در این مدخل از واژه «حلم» استفاده شده است.حلم - به صدای زیر حاء - به معنای حوصله ، ضد کم تحملی است، چون حوصله عبارت از ضبط نفس و کنترل طبع است از اینکه دچار هیجان غضب شود، و در عقوبت طرف عجله کند، و این خود ناشی از استقامت فکر است.