حضور زنان در مساجد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برخی روایات با استفاده از واژه هایی (مانند «رجل» در نگاه اول) مردان را مشمول چنین پاداشی می داند؛ اما اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی استحباب آن را نفی نمی کند؛ زیرا با توجه به روایات و شواهد تاریخی و نیز فتوای فقهای بزرگوار، اگر زنی بتواند خود را از دید نامحرم بپوشاند، حضور او در مسجد برای نماز جماعت مانعی ندارد؛ و می توان گفت که پاداش مسجد و جماعت شامل او نیز خواهد شد.روایاتی که نماز در خانه را برای زن سزاوارتر می دانند، ناظر به شرایط خاصی هستند که نمی توان آن ها را به تمام موارد گسترش داد.
در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است: «صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً»؛ «نماز مرد در جماعت، بهتر از چهل سال نماز او (به صورت فرادا) در خانه است».روایاتی مشابه با این روایت ـ با تفاوت در مقدار ثواب ـ از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در متون حدیثی اهل سنت نیز نقل شده است.
توضیح روایت
این دسته از روایات، هرچند تنها چیزی را که ثابت می کنند، استحباب شرکت مردان در مسجد برای نماز جماعت است، اما اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی بهتر بودن آن را نفی نمی کند. برای این که این دسته از روایات و روایات دیگری که در این باره داریم، روشن شوند، تحقیقی کوتاه درباره حضور زنان در مسجد برای خواندن نماز جماعت، دعا و دیگر امور معنوی ارائه می دهیم.
حضور بانوان در مسجد
حضور بانوان در مسجد از نگاه روایات:براساس تحقیق و جست وجو در منابع روایی، می توان روایات وارده در خصوص حضور بانوان در مسجد را بر سه دسته تقسیم نمود:
← مسجد زن خانه او
...

پیشنهاد کاربران

بپرس