حشر انسان ها

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حشر انسان ها (قرآن). حشر تمام انسانها در قیامت، با وجود پراکندگی آنان بوقوع می پیوندد.
ولکل وجهة هو مولیها فاستبقوا الخیرت این ما تکونوا یات بکم الله جمیعـا...(هر طایفه ای قبله ای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است؛ (بنابراین، زیاد در باره قبله گفتگو نکنید! و به جای آن،) در نیکی ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید، خداوند همه شما را (برای پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر می کند؛ زیرا او، بر هر کاری تواناست. ) هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد" (این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا). در آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهایی پاداش و کیفر است. چنین نیست که عده ای مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهی دیگر جز سمپاشی و تخریب و اخلال کار دیگری نکنند، و با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائی در کار نباشد، مسلم بدانید چنان روزی در پیش است و به همه حسابها رسیدگی می شود. اولین و آخرین انسانها، در قیامت محشور می شوند.قل ان الاولین والاخرین(بگو: «اوّلین و آخرین) لمجموعون الی میقـت یوم معلوم.(همگی در موعد روز معیّنی گردآوری می شوند،) هـذا یوم الفصل جمعنـکم والاولین.((و به آنها گفته می شود:) امروز همان روز جدایی (حق از باطل) است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم!) حشر و حاضر شدن تمام انسانها نزد پروردگار، هنگام رستاخیز از آیات زیر استفاده می شود.... این ما تکونوا یات بکم الله جمیعـا.... .. واعلموا انکم الیه تحشرون. ربنا انک جامع الناس لیوم لا ریب فیه... فکیف اذا جمعنـهم لیوم لا ریب فیه... ولـئن متم او قتلتم لالی الله تحشرون. الله لا الـه الا هو لیجمعنکم الی یوم القیـمة لا ریب فیه....(خداوند، معبودی جز او نیست! و به یقین، همه شما را در روز رستاخیز -که شکی در آن نیست- جمع می کند! و کیست که از خداوند، راستگوتر باشد؟) .. ومن یستنکف عن عبادته ویستکبر فسیحشرهم الیه جمیعا.(هرگز مسیح از این ابا نداشت که بنده خدا باشد؛ و نه فرشتگان مقرّب او (از این ابا دارند). و آنها که از عبودیت و بندگی او، روی برتابند و تکبر کنند، بزودی همه آنها را (در قیامت) نزد خود جمع خواهد کرد.) .. واتقوا الله الذی الیه تحشرون. .. لیجمعنکم الی یوم القیـمة لا ریب فیه... ویوم نحشرهم جمیعـا.... . .. ثم الی ربهم یحشرون. . .. وهو الذی الیه تحشرون. ویوم یحشرهم جمیعـا... ویوم نحشرهم جمیعـا... ویوم یحشرهم کان لم یلبثوا الا ساعة من النهار.... . .. ذلک یوم مجموع له الناس وذلک یوم مشهود. وبرزوا لله جمیعـا...(و (در قیامت)، همه آنها در برابر خدا ظاهر می شوند؛ در این هنگام، ضعفا (دنباله روان نادان) به مستکبران (و رهبران گمراه) می گویند: «ما پیروان شما بودیم! آیا (اکنون که بخاطر پیروی از شما گرفتار مجازات الهی شده ایم،) شما حاضرید سهمی از عذاب الهی را بپذیرید و از ما بردارید؟» آنها می گویند: «اگر خدا ما را هدایت کرده بود، ما نیز شما را هدایت می کردیم! (ولی کار از اینها گذشته است،) چه بیتابی کنیم و چه شکیبایی، تفاوتی برای ما ندارد؛ راه گریزی برای ما نیست! » ) وان ربک هو یحشرهم انه حکیم علیم.(پروردگار تو، قطعاً آنها را (در قیامت) جمع و محشور می کند؛ چرا که او حکیم و داناست!) ویوم نسیر الجبال وتری الارض بارزة وحشرنـهم فلم نغادر منهم احدا(و روزی را به خاطر بیاور که کوه ها را به حرکت درآوریم؛ و زمین را آشکار (و مسطح) می بینی؛ و همه آنان (انسانها) را برمی انگیزیم، و احدی از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد!)
حشر گروهی
وعرضوا علی ربک صفـا لقد جئتمونا کما خلقنـکم اول مرة بل زعمتم الن نجعل لکم موعدا.(آنها همه در یک صف به (پیشگاه) پروردگارت عرضه می شوند؛ (و به آنان گفته می شود:) همگی نزد ما آمدید، همان گونه که نخستین بار شما را آفریدیم! اما شما گمان می کردید ما هرگز موعدی برایتان قرار نخواهیم داد!) این آیه سخن از چگونگی رستاخیز انسانها می گوید: آنها همه در یک صف به پروردگارت عرضه می شوند. این تعبیر ممکن است اشاره به آن باشد که هر گروهی از مردم که عقیده واحد یا عمل مشابهی دارند در یک صف قرار می گیرند، و یا اینکه همگی بدون هیچگونه تفاوت و امتیاز در یک صف قرار خواهند گرفت. و به آنها گفته می شود: شما همگی نزد ما آمدید، همانگونه که در آغاز شما را آفریدیم. نه خبری از اموال و ثروتها است، نه زر و زیورها، نه امتیازات و مقامات مادی، نه لباسهای رنگارنگ، و نه یار و یاور، درست همانگونه که در آغاز آفرینش بودید، به همان حالت اول!. .. ونفخ فی الصور فجمعنـهم جمعـا. فوربک لنحشرنهم والشیـطین ثم لنحضرنهم حول جهنم جثیـا. وهو الذی ذراکم فی الارض والیه تحشرون. قل یجمع بیننا ربنا... وان کل لما جمیع لدینا محضرون. قالوا یـویلنا من بعثنا من مرقدنا هـذا ما وعد الرحمـن وصدق المرسلون ان کانت الا صیحة وحدة فاذا هم جمیع لدینا محضرون. وکذلک اوحینا الیک قرءانـا عربیـا... وتنذر یوم الجمع لا ریب فیه.... . .. الله یجمع بیننا والیه المصیر. . .. وهو علی جمعهم اذا یشاء قدیر. قل الله یحییکم ثم یمیتکم ثم یجمعکم الی یوم القیـمة لا ریب فیه... یوم تشقق الارض عنهم سراعـا ذلک حشر علینا یسیر. قل ان الاولین والاخرین لمجموعون الی میقـت یوم معلوم. قل هو الذی ذراکم فی الارض والیه تحشرون. هـذا یوم الفصل جمعنـکم والاولین.
نشانه حقانیت
حشر انسان به سوی خداوند، نشانه ای از حقانیت آفرینش و راه نداشتن بیهودگی در آن است.... وهو الذی الیه تحشرون وهو الذی خلق السمـوت والارض بالحق ویوم یقول کن فیکون قوله الحق... سیاق آیه دلالت دارد بر اینکه: مقصود از آن چیزی که خدایش می گوید:" موجود شو، پس موجود می شود" همان روز حشر است، گر چه خلقت هر موجود دیگری هم همین طور است .
حتمی بودن حشر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس