[ویکی فقه] حسینی دالان، زیارتگاه و امام باره (امام بارا) شیعیان در شهر قدیمی داکا در بنگلادش متعلق به اواخر دوره گورکانیان است.
ظاهرآ این بنا را در حدود نیمه قرن یازدهم، شخصی به نام میر مراد، که داروغه و مسئول بناهای عمومی در نواره محل بوده، احداث کرده است اما به گفته رضوی، در قرن دهم و یازدهم رجال شیعه مراسم عزاداری ماه محرّم را مخفیانه و در خانه ها اجرا می کردند و نام حسینی دالان در اوایل قرن دوازدهم/ هجدهم، در دوران حکومت مرشد قلی خان، بر این تعزیه خانه گذاشته شد و آن جا مرکز برگزاری مراسم ماه محرّم در بنگال گردید.
ساختمان کنونی
ساختمان کنونی حسینی دالان بر روی تعزیه خانه کوچک قبلی بنا شده است.
بازسازی و تعمیرات
نواب نصرت جونگ در نیمه دوم قرن دوازدهم/ هجدهم آن جا را تجدید بنا کرد. کمپانی هند شرقی نیز دوبار، در ۱۲۲۲/ ۱۸۰۷ و ۱۲۲۵/۱۸۱۰، در آن تعمیراتی انجام داد. بعد از زلزله ۱۳۱۵/۱۸۹۷ نیز، که بخشی از این بنا از جمله سقف آن آسیب دید، نواب احسان اللّه بهادر آن را بازسازی و تعمیر کرد.
ساختار کلی
...
ظاهرآ این بنا را در حدود نیمه قرن یازدهم، شخصی به نام میر مراد، که داروغه و مسئول بناهای عمومی در نواره محل بوده، احداث کرده است اما به گفته رضوی، در قرن دهم و یازدهم رجال شیعه مراسم عزاداری ماه محرّم را مخفیانه و در خانه ها اجرا می کردند و نام حسینی دالان در اوایل قرن دوازدهم/ هجدهم، در دوران حکومت مرشد قلی خان، بر این تعزیه خانه گذاشته شد و آن جا مرکز برگزاری مراسم ماه محرّم در بنگال گردید.
ساختمان کنونی
ساختمان کنونی حسینی دالان بر روی تعزیه خانه کوچک قبلی بنا شده است.
بازسازی و تعمیرات
نواب نصرت جونگ در نیمه دوم قرن دوازدهم/ هجدهم آن جا را تجدید بنا کرد. کمپانی هند شرقی نیز دوبار، در ۱۲۲۲/ ۱۸۰۷ و ۱۲۲۵/۱۸۱۰، در آن تعمیراتی انجام داد. بعد از زلزله ۱۳۱۵/۱۸۹۷ نیز، که بخشی از این بنا از جمله سقف آن آسیب دید، نواب احسان اللّه بهادر آن را بازسازی و تعمیر کرد.
ساختار کلی
...
wikifeqh: زیارتگاه_حسینی دالان
[ویکی شیعه] حسینی دالان، زیارتگاه و امام باره شیعیان در شهر قدیمی داکا در بنگلادش متعلق به اواخر دوره گورکانیان است. ساختار کلی این بنا طرحی از مقبره و « تعزیه » امام حسین(ع) است و در دهه اول محرّم، پر جنب و جوش ترین بنای شهر است.
ظاهراً این بنا را در حدود نیمه قرن یازدهم، شخصی به نام میر مراد، که داروغه و مسئول بناهای عمومی در نواره محل بوده، احداث کرده است اما به گفته رضوی در قرن دهم و یازدهم رجال شیعه مراسم عزاداری ماه محرّم را مخفیانه و در خانه ها اجرا می کردند و نام حسینی دالان در اوایل قرن دوازدهم هجری، در دوران حکومت مرشد قلی خان، بر این تعزیه خانه گذاشته شد و آنجا مرکز برگزاری مراسم ماه محرم در بنگال گردید. ساختمان کنونی حسینی دالان بر روی تعزیه خانه کوچک قبلی بنا شده است. نواب نصرت جونگ در نیمه دوم قرن دوازدهم آنجا را تجدید بنا کرد. کمپانی هند شرقی نیز دو بار در ۱۲۲۲ق و ۱۲۲۵ق، در آن تعمیراتی انجام داد. بعد از زلزله ۱۳۱۵ق نیز، که بخشی از این بنا از جمله سقف آن آسیب دید، نواب احسان اللّه بهادر آن را بازسازی و تعمیر کرد.
ساختار کلی این بنا طرحی از مقبره و تعزیه امام حسین(ع) است. تعزیه، که در شبه قاره به مدل نمادین تابوت و ضریح امام حسین(ع) گفته می شود، اتاقکی آراسته است که معمولاً از چوب یا فلز ساخته می شود.
ظاهراً این بنا را در حدود نیمه قرن یازدهم، شخصی به نام میر مراد، که داروغه و مسئول بناهای عمومی در نواره محل بوده، احداث کرده است اما به گفته رضوی در قرن دهم و یازدهم رجال شیعه مراسم عزاداری ماه محرّم را مخفیانه و در خانه ها اجرا می کردند و نام حسینی دالان در اوایل قرن دوازدهم هجری، در دوران حکومت مرشد قلی خان، بر این تعزیه خانه گذاشته شد و آنجا مرکز برگزاری مراسم ماه محرم در بنگال گردید. ساختمان کنونی حسینی دالان بر روی تعزیه خانه کوچک قبلی بنا شده است. نواب نصرت جونگ در نیمه دوم قرن دوازدهم آنجا را تجدید بنا کرد. کمپانی هند شرقی نیز دو بار در ۱۲۲۲ق و ۱۲۲۵ق، در آن تعمیراتی انجام داد. بعد از زلزله ۱۳۱۵ق نیز، که بخشی از این بنا از جمله سقف آن آسیب دید، نواب احسان اللّه بهادر آن را بازسازی و تعمیر کرد.
ساختار کلی این بنا طرحی از مقبره و تعزیه امام حسین(ع) است. تعزیه، که در شبه قاره به مدل نمادین تابوت و ضریح امام حسین(ع) گفته می شود، اتاقکی آراسته است که معمولاً از چوب یا فلز ساخته می شود.
wikishia: حسینی دالان