[ویکی فقه] حسد به آل ابراهیم (قرآن). حسد به معنای آرزو کردن زوال نعمت از کسی است که استحقاق آن را دارد. از آیات قرآن استفاده می شود یهودیان به آل ابراهیم علیه السّلام حسادت می کردند.
آل ابراهیم علیهم السّلام، از کتاب، حکمت و سلطنت عظیم، به رغم حسادت حسودان بهره مند بودند. ام یحسدون الناس علی ما ءاتـهم الله من فضله فقد ءاتینا ءال ابرهیم الکتـب والحکمة وءاتینـهم ملکـا عظیمـا. «یا اینکه نسبت به مردم (پیامبر و خاندانش)، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد می ورزند؟ ما به آل ابراهیم، (که یهود از خاندان او هستند نیز،) کتاب و حکمت دادیم و حکومت عظیمی در اختیار آنها (پیامبران بنی اسرائیل) قرار دادیم.»(برخی احتمال داده اند که معنای آیه یاد شده چنین باشد: یهودیان حسود از حسد خود (به پیامبر صلی الله علیه وآله)، سودی نمی برند، زیرا ما به آل ابراهیم با وجود حسودانی مانند نمرود و فرعون (چنین) عطایایی داده ایم.)
← محسود یهودیان
خداوند، برای جهاد با منافقان حسود و بدخواه فرمان داده است.فما لکم فی المنـفقین فئتین... • ودوا لو تکفرون کما کفروا فتکونون سواء... فان تولوا فخذوهم واقتلوهم حیث وجدتموهم ولا تتخذوا منهم ولیـا ولا نصیرا. «چرا درباره منافقین دو دسته شده اید؟! (بعضی جنگ با آنها را ممنوع، و بعضی مجاز می دانید.) در حالی که خداوند بخاطر اعمالشان، (افکار) آنها را کاملا وارونه کرده است! آیا شما می خواهید کسانی را که خداوند (بر اثر اعمال زشتشان) گمراه کرده، هدایت کنید؟! در حالی که هر کس را خداوند گمراه کند، راهی برای او نخواهی یافت. • آنان آرزو می کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید، و مساوی یکدیگر باشید. بنا بر این، از آنها دوستانی انتخاب نکنید، مگر اینکه (توبه کنند، و) در راه خدا هجرت نمایند. هر گاه از این کار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند،) هر جا آنها را یافتید، اسیر کنید! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانید! و از میان آنها، دوست و یار و یاوری اختیار نکنید.»
← نهی از دوستی منافقان
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۵۴.
...
آل ابراهیم علیهم السّلام، از کتاب، حکمت و سلطنت عظیم، به رغم حسادت حسودان بهره مند بودند. ام یحسدون الناس علی ما ءاتـهم الله من فضله فقد ءاتینا ءال ابرهیم الکتـب والحکمة وءاتینـهم ملکـا عظیمـا. «یا اینکه نسبت به مردم (پیامبر و خاندانش)، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد می ورزند؟ ما به آل ابراهیم، (که یهود از خاندان او هستند نیز،) کتاب و حکمت دادیم و حکومت عظیمی در اختیار آنها (پیامبران بنی اسرائیل) قرار دادیم.»(برخی احتمال داده اند که معنای آیه یاد شده چنین باشد: یهودیان حسود از حسد خود (به پیامبر صلی الله علیه وآله)، سودی نمی برند، زیرا ما به آل ابراهیم با وجود حسودانی مانند نمرود و فرعون (چنین) عطایایی داده ایم.)
← محسود یهودیان
خداوند، برای جهاد با منافقان حسود و بدخواه فرمان داده است.فما لکم فی المنـفقین فئتین... • ودوا لو تکفرون کما کفروا فتکونون سواء... فان تولوا فخذوهم واقتلوهم حیث وجدتموهم ولا تتخذوا منهم ولیـا ولا نصیرا. «چرا درباره منافقین دو دسته شده اید؟! (بعضی جنگ با آنها را ممنوع، و بعضی مجاز می دانید.) در حالی که خداوند بخاطر اعمالشان، (افکار) آنها را کاملا وارونه کرده است! آیا شما می خواهید کسانی را که خداوند (بر اثر اعمال زشتشان) گمراه کرده، هدایت کنید؟! در حالی که هر کس را خداوند گمراه کند، راهی برای او نخواهی یافت. • آنان آرزو می کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید، و مساوی یکدیگر باشید. بنا بر این، از آنها دوستانی انتخاب نکنید، مگر اینکه (توبه کنند، و) در راه خدا هجرت نمایند. هر گاه از این کار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند،) هر جا آنها را یافتید، اسیر کنید! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانید! و از میان آنها، دوست و یار و یاوری اختیار نکنید.»
← نهی از دوستی منافقان
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۵۴.
...
wikifeqh: حسد_به_آل_ ابراهیم_(قرآن)