[ویکی فقه] یکی از روایاتی که اعلمیت و برتری مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) را بر دیگر اصحاب و خلفای سه گانه به اثبات می رساند، روایت مشهور «انا مدینة العلم وعلی بابها» است. متاسفانه برخی از مغرضان و منکران فضائل اهل البیت (علیهم السّلام) این روایت را ضعیف و جعلی و ساختگی دانسته اند. در این مقاله سند روایت در منابع اهل سنت بررسی می شود.
روایت «انامدینة العلم وعلی بابها» ثابت می کند که مسلمان وظیفه دارند سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را تنها از طریق امیرمؤمنان (علیه السّلام) دریافت کنند، راه هدایت تنها منحصر به این خانه است و تنها راه و طریق به سوی خانه منحصر به امیرمؤمنان (علیه السّلام).این روایت با تعبیر های گوناگون در حدود ده ها مصدر از مصادر اهل سنت از طریق امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، عبدالله بن عباس و جابر بن عبدالله الانصاری با تعبیرات «انا مدینة العلم وعلی بابها»؛ «انا مدینة الحکمة وعلی بابها» و «انا دار الحکمة وعلی بابها» نقل شده است که برخی از سند های آن صحیح، برخی حسن و تعدادی از آن ها ضعیف هستند.متاسفانه برخی از مغرضان و منکران فضائل اهل البیت (علیهم السّلام) وقتی می خواهند این روایت را بررسی کنند، تنها همان سندهای را ذکر می کنند که ضعیف هستند و بعد به طور کلی حکم می کنند که این روایت سند صحیح و یا حسن ندارد، جعلی و ساختگی است.به همین خاطر، بر آن شدیم که تعدادی از سند های آن را که روات آن همگی ثقه و مقبول هستند، بررسی نموده و سپس شهادت بزرگان اهل سنت را مبنی بر صحت روایت ذکر کنیم.
مصادر حدیث
در منابع اهل سنت این حدیث با سندهای گوناگون نقل شده است که در ادامه برخی از آنها ذکر می شود.
← ابوطاهر سلفی
حدیث انا مدینة العلم طبق مبانی اهل سنت حجت است و بر این ادعا می توان دلایلی چند اقامه کرد. در ادامه برخی از این دلایل ذکر می شود.
← تصحیح علمای اهل سنت
...
روایت «انامدینة العلم وعلی بابها» ثابت می کند که مسلمان وظیفه دارند سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را تنها از طریق امیرمؤمنان (علیه السّلام) دریافت کنند، راه هدایت تنها منحصر به این خانه است و تنها راه و طریق به سوی خانه منحصر به امیرمؤمنان (علیه السّلام).این روایت با تعبیر های گوناگون در حدود ده ها مصدر از مصادر اهل سنت از طریق امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، عبدالله بن عباس و جابر بن عبدالله الانصاری با تعبیرات «انا مدینة العلم وعلی بابها»؛ «انا مدینة الحکمة وعلی بابها» و «انا دار الحکمة وعلی بابها» نقل شده است که برخی از سند های آن صحیح، برخی حسن و تعدادی از آن ها ضعیف هستند.متاسفانه برخی از مغرضان و منکران فضائل اهل البیت (علیهم السّلام) وقتی می خواهند این روایت را بررسی کنند، تنها همان سندهای را ذکر می کنند که ضعیف هستند و بعد به طور کلی حکم می کنند که این روایت سند صحیح و یا حسن ندارد، جعلی و ساختگی است.به همین خاطر، بر آن شدیم که تعدادی از سند های آن را که روات آن همگی ثقه و مقبول هستند، بررسی نموده و سپس شهادت بزرگان اهل سنت را مبنی بر صحت روایت ذکر کنیم.
مصادر حدیث
در منابع اهل سنت این حدیث با سندهای گوناگون نقل شده است که در ادامه برخی از آنها ذکر می شود.
← ابوطاهر سلفی
حدیث انا مدینة العلم طبق مبانی اهل سنت حجت است و بر این ادعا می توان دلایلی چند اقامه کرد. در ادامه برخی از این دلایل ذکر می شود.
← تصحیح علمای اهل سنت
...
wikifeqh: حدیث_انا_مدینة_العلم