حبل المتین

/hablolmatin/

لغت نامه دهخدا

حبل المتین. [ ح َ لُل ْ م َ ] ( ع اِ مرکب ) رسن استوار. رشته محکم. عروةالوثقی. || شریعت اسلام. || قرآن. ( دهار ) ( دستور اللغه ادیب نطنزی ). و در شواهد ذیل گاه معنی شریعت و گاه قرآن و گاه شاید معنی اصلی آن مراد باشد :
مگر خدمت تست حبل المتین
که نوعی است از طاعت ذوالمنن.
فرخی.
این جهان و آن جهان از خدمتش حاصل شود
خدمت محمود او را ساخته حبل المتین.
فرخی.
برترین جای مرا پایگه خدمت اوست
پایه خدمت او نیست مگرحبل متین.
فرخی.
یکی ماء معین آمد، دگر عین الیقین آمد
سیم حبل المتین آمد، چهارم عروةالوثقی.
منوچهری.
خاک پایت چرخ را بهر امان
بوده چون دین الهدی حبل المتین.
خاقانی.
شبرو که دید ساخته نور مبین چراغ ؟
بختی که دید یافته حبل المتین زمام ؟
خاقانی.
بمغان آی تا مرابینی
دور حبل المتین کنم زنار.
خاقانی.
ز بوی خلقش حبل الورید یافت حیات
ز فر لطفش حبل المتین گرفت بها.
خاقانی.
و رجوع به حبل متین شود.

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- ریسمان استوار رشته محکم عروه الوثقی : (( شب رو که دید ساخته نورمبین چراغ ? بختی که دید بافته حبل المتین زمام ? ) ) ( خاقانی . سج . ۲ ) ۳٠٠ - شریعت ۳ - قر آن مجید .
رسن استوار

فرهنگ عمید

۱. رسن محکم، رشتۀ محکم.
۲. شریعت اسلام.
۳. قرآن.

دانشنامه آزاد فارسی

حَبلُ المَتین
(نام کامل: الحبل المتین فی احکام احکامِ الدّین) کتابی به عربی، در فقه و حدیث امامیه، تألیف شیخ بهایی. اثری مشتمل بر عبادات، عقود، ایقاعات و احکام، که تنها بخش طهارت، صلات و میراث آن در دست است. مؤلف احادیث هر باب را در این کتاب با شرح و حل تعارض میان آن ها بیان کرده است. او الوجیز فی علم الدّرایة را به جای مقدمه بر این کتاب نوشته است. الحبل المتین به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۲۱ق).

حبل المتین (تهران). حَبْلُ الْمَتین (تهران)
روزنامۀ سیاسی، اجتماعی، علمی، خبری، انتقادی، چاپ تهران. صاحب امتیاز آن مؤیدالاسلام (سید جلال الدین حسینی کاشانی) و مدیر آن سیدحسن کاشانی، برادر مهتر مؤیدالاسلام، بود. نخستین شمارۀ حبل المتین تهران با چاپ سربی در ربیع الاول ۱۳۲۵ق/اردیبهشت ۱۲۸۶ش منتشر شد. انتشار حبل المتین تهران با کودتای محمدعلی شاه قاجار و به توپ بستن مجلس شورای ملی متوقف شد و میرزا سید حسن کاشانی به قفقاز تبعید شد. وی پس از خروج از تهران مدتی در رشت ماند و در آن جا چند شماره از روزنامه را با نام حبل المتین رشت منتشر کرد. بعد از استقرار مشروطیت به تهران بازگشت (۱۳۲۷ق) و چندین شماره نیز در تهران منتشر کرد. اما به علت نشر مقاله های ضد مذهبی دربارۀ اعدام شیخ فضل الله نوری مجدداً توقیف شد. سید حسن علاوه بر جریمۀ نقدی، محاکمه و به جرم انتشار آن مقاله به دو سال زندان محکوم شد. گرچه بعداً حکمِ حبسِ او لغو شد، اما دیگر به سبب بیماری ای که داشت روزنامه را منتشر نکرد. حبل المتین تهران مهم ترین روزنامۀ دورۀ مشروطیت بود، به ویژه مقاله های سیاسی آن که در انتقاد از دُوَل روسیه و انگلستان بود. بیشتر نویسندگان حبل المتین تهران ناشناس بودند یا امضای مستعار داشتند. آنچه مسلّم است سیدحسن کاشانی و شیخ یحیی کاشانی ـ دست کم در سال نخست ـ سهم مهمی برعهده داشته اند. چون رسیدن حبل المتین کلکته به تهران بیش از یک ماه طول می کشیده و در این مدت اخبار تازگی خود را از دست می داده است، حبل المتین تهران روزانه منتشر می شد تا هم اخبار داخله و هم اخبار خارجه (که بیشتر آن از حبل المتین کلکته از طریق تلگراف می رسید) را دربر بگیرد. از شمارۀ ۲۰ سال اول، زیر اسم نایب مدیر میرزا سیدحسن کاشانی، دبیر (آقا شیخ یحیی کاشانی) اضافه شده است. شمارۀ ۳۶ سال دوم در ۲۹ ربیع الثانی ۱۳۲۸ منتشر شد. این شماره گرچه آخرین شماره نیست ولی، تا هنگام به توپ بستن مجلس، بیش از یک ماه و نیم انتشار نیافت.

حبل المتین (کلکته). حَبْلُ الْمَتین (کلکته)
روزنامۀ سیاسی، اجتماعی، خبری، چاپ کلکته. به صاحب امتیازی مؤیدالاسلام (سیدجلال الدین حسینی کاشانی متخلص به ادیب)، نخستین شماره در ۱۰ جمادی الثانی ۱۳۱۱ق/۱۲۷۲ش به زبان فارسی در کلکته منتشر شد. گرچه انتشار آن سه سال پیش از قتل ناصرالدین شاه آغاز شد، نقش اصلی اش را در دورۀ مشروطیت ایفا کرد. سرلوحۀ حبل المتین عبارت بود از نام روزنامه که به شکل دایره نوشته می شد و در دو طرف آن مشخصات نشریه به چاپ می رسید. گرچه در هند منتشر می شد و آزادی نسبتاً بیشتر بود، گاهی انتقادهایی اشاره وار به دولت ایران داشت. نثر فارسی آن بیشتر شبیه فارسیِ هندیان بود تا روزنامه های داخل ایران. حبل المتین نامش را از آیۀ «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» گرفته بود و به مذهب شیعه توجه بسیاری نشان می داد. دولت (مظفری) برای چاپ جراید خارج از کشور که مشکلی با دربار و دیوان نداشتند مقرری تعیین می کرد، ازجمله برای حبل المتین و حکمت قاهره. اما، پس از مدتی، این مقرری در پی انتقاد حبل المتین از وامی که دولت ایران از روسیه گرفت قطع شد و حتی در ذیقعدۀ همان سال (۱۳۱۸ق)، میرزا علی اصغر خان امین السلطان (اتابک) ورود همۀ جراید فارسی برون مرزی را ممنوع اعلام کرد. اما در ۱۳۲۰، با صدراعظمی شاهزاده عبدالمجید میرزا عین الدوله، ورود نشریات فارسیِ برون مرزی آزاد شد. پس از سال پنجم انتشار، رفته رفته جای خود را باز کرد و از سال هفتم (۱۳۱۷ق)، که همچنان به شیوۀ چاپ سنگی منتشر می شد، به عنوانِ حبل المتین «روزنامۀ مقدس» نیز افزوده شد. حبل المتین از اسلام بسیار می نوشت و بر حقوق مسلمانان هند تأکید داشت، حتی مؤیدالاسلام دو بار جریدۀ خود را «ادارۀ اسلامی» نامید. ترجمۀ مطالب روزنامه های خارجی دربارۀ مسائل ایران نیز در آن به چاپ می رساند. آن را نشریه ای میانه رو، وطن خواه و دین خواه می خوانند. البته برخی دیدگاه هایش در جهت تأیید سیاست های بریتانیا چهرۀ تاریخی آن را آلوده کرده است. حبل المتین ۳۷ سال منتشر شد و یکی از نشریات پرتیراژ برون مرزی بود که خبرهای سیاسی، اقتصادی، علمی درخور توجهی داشت. پس از این که ادارۀ نشریۀ حبل المتین به مؤسسه تبدیل شد، دو نشریۀ دیگر به نام های مفتاح الظفر و آزاد، به مدیریت میرزا سیدحسن کاشانی، برادر مؤیدالاسلام، نیز چاپ شدند. هم چنین مؤسسه چندین کتاب ازجمله حاجی بابای اصفهانی و احوال کریستوفر کلمبوس (کریستف کلمب) با ترجمۀ میرزا محمد منشی را به چاپ رساند. مؤسسۀ حبل المتین شماره ای از روزنامۀ تبعیدی تمدن را نیز چاپ کرد.

پیشنهاد کاربران

حَبلُ المـَتین ( به معنی رشته و ریسمان استوار که اشاره ای به سوره آل عمران آیه ۱۰۳ دارد ) ، نام نشریه ای بود که در دوران قبل و بعد از جنبش مشروطه در کلکته و تهران منتشر می گردید. مقالات این نشریه به همراه ۵ نشریه دیگر دوران مشروطیت ( ندای وطن، صبح صادق، مجلس، مساوات، صوراسرافیل ) نقش مهمی در بیداری افکار مردم و ترویج اندیشه آزادی خواهی و مشروطه طلبی داشت. مدیریت آن برعهدهٔ سیدجلال الدین کاشانی، متخلص به «ادیب» و ملقب به «مؤیدالاسلام» بود.
...
[مشاهده متن کامل]

هفته نامهٔ حبل المتین از ۱۹ دسامبر ۱۸۹۳ تا ۹ دسامبر ۱۹۳۰ ( ۲۸ آذر ۱۲۷۲ تا ۱۸ آذر ۱۳۰۹ شمسی ) ، با چندین نوبت وقفه، در کلکته توسط سیدجلال الدین مؤیدالاسلام کاشانی منتشر می شد. از هفتمین سال انتشار، عبارت «مقدس» به عنوان حبل المتین اضافه شد. مؤیدالاسلام در آخرین دههٔ زندگی خود نابینا شد و به همین خاطر مدیریت نشریه را به دخترش فخرالسلطان سپرد که با امضای ف. س. مؤیدزاده و عنوان «دبیرثانی» نشریه را اداره می کرد. فخرالسلطان مدتی بعد از سمت خود کناره گیری کرد و نام مؤیدالاسلام را دوباره در سرلوحهٔ نشریه آوردند. نخستین «منتظم اداره» ( مدیر داخلی ) و «دبیر ثانی» پیش از فخرالسلطان، آقامحمدجواد شیرازی بود. در اوایل انتشار حبل المتین، سیدحسن ( برادر مؤیدالاسلام ) و در سال های پایانی، علی اصغر رحیم زاده صفوی از دست اندرکاران اصلی نشریه بودند. حبل المتین به بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران، اروپا، عراق ( نجف ) ، عثمانی، افغانستان، مصر، چین، برمه، روسیه، و ترکستان فرستاده می شد. توزیع گستردهٔ حبل المتین با کمک مالی زین العابدین تقی یف ( بازرگان ایرانی مقیم باکو ) ممکن می شد. حبل المتین ده سال به رایگان میان روحانیان نجف و ایران و روشنفکران توزیع می شد. برخی از مراجع تقلید مانند حاج محمدحسن ممقانی، مقلدان خود را به خواندن حبل المتین تشویق می کردند.
دوران طولانی انتشار حبل المتین را می توان بر اساس سیاستی که نشریه پیش می گرفت، به ۵ دوره تقسیم کرد.
در دورهٔ اول، طی سال های اول تا پنجم ( ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۹ میلادی ) ، حبل المتین از نظر شیوهٔ نگارش و صفحه آرایی به روزنامه های فارسی که در هند منتشر می شدند شباهت داشت، و از سوی دیگر مانند روزنامه های ایران دچار خودسانسوری بود. در سال ۱۸۹۷ میلادی، سیدجلال الدین کاشانی به عنوان ناشر حبل المتین، مشمول مستمری سالانه از سوی مظفرالدین شاه شد و سال بعد لقب مؤیدالاسلام را از طرف دولت ایران دریافت کرد.

حبل المتینحبل المتین
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/حبل‌المتین_(نشریه)
شال حضرت علی ( ع )
توصیف قرآن کریم به �حبل المتین� به چه معنا است؟
پاسخ اجمالی
�حَبْل� در لغت، به معنای ریسمانی طولانی و محکم است که با آن چیزی را می بندند. [۱] در نگاهی دیگر، �حبل� عبارت است از چیزی کشیده طویل که برای رسیدن به مقصود به آن چنگ می اندازند. و این وسیله ای است که هم در مادیات و هم معنویات کاربرد دارد. [۲]
...
[مشاهده متن کامل]

در حقیقت �حبل� استعاره است برای رسیدن، و هر چیزی که به وسیله آن به چیزی دیگر وصل می شود. [۳]
�متین� از أسمای حسناى الهی است، [۴] که معنایش سفت و سخت، محکم و نیرومند می باشد؛[۵] �حَبْلٌ متینٌ� نیز به معنای ریسمان محکم است.
اصطلاح �حبل المتین� در خود قرآن ذکر نشده، بلکه در قرآن تنها تعبیر �حبل الله�[۶] آمده که یکی از مصادیق بارز آن اولیای الهی و مصداق بارز دیگر آن نیز قرآن کریم است.
در احادیث اما تعبیر �الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ� و �حبل الله المتین� در توصیف قرآن آمده است. رسول خدا ( ص ) در ویژگی قرآن می فرماید: �إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ هُوَ النُّورُ الْمُبِینُ، وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏، وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَى، وَ الدَّرَجَهُ الْعُلْیَا، وَ الشِّفَاءُ الْأَشْفَى�؛[۷] قرآن نور آشکار، ریسمان محکم، دستگیره مطمئن، پایگاه بلند، و بهترین شفا دهنده است.
همچنین امام على ( ع ) در سفارش به قرآن می فرماید: �وَ عَلَیْکُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِین…�؛‏‏[۸] بر شما باد به کتاب خدا، که آن ریسمان محکم است.
در این که فلسفه تشبیه قرآن به حبل متین چیست، باید گفت؛ این تعبیر برای آن است که هر کسی که به ریسمان بچسبد از سقوط نجات پیدا می کند. در مورد قرآن نیز این گونه است؛ یعنی کسی که به قرآن تکیه کند، او را از گمراهی نجات می دهد. و قرآن متین است؛ یعنی قوی است؛ چرا که هرگز انقطاعی ندارد و این غایت متانت و قوت است. [۹]
در حقیقت واژه حبل به صورت استعاره براى این است که تمسّک به قرآن سبب نجات از تباهى و هلاکت است، همان طور که ریسمان سبب دور شدن از خطر است.
وقتی گفته می شود قرآن �حبل متین� است یعنی مانند طنابی محکم آویزان است و به جای محکم و مطمئنی بسته شده و سر آن به دست خداوند است.
بنابر این، �حبل المتین� بودن قرآن به این اعتبار است که هر کسی که تعالیم و آموزه های قرآن را دستور کار زندگی خویش قرار دهد و به آن عمل کند، از سقوط در گمراهی و هلاکت در امان است، و اهل نجات و رستگاری خواهد بود.
البته، در روایات و احادیث از امام علی ( ع ) نیز تعبیر به حبل المتین شده است، [۱۰] چنان که در زیارت آن حضرت می خوانیم: �… السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَهُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏�. [۱۱]
[۱]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۳، ص ۲۳۶، قم، هجرت، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۱۱، ص ۱۳۴، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.
[۲]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ‏۲، ص ۱۶۱، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش.
[۳]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص ۲۱۷، دمشق، بیروت، دارالقلم‏، الدار الشامیه، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
[۴]. ذاریات، ۵۸٫
[۵]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏۱۳، ص ۳۹۹، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.
[۶]. ر. ک: ۸۱۲۲۸٫
[۷]. عسکری، امام ابومحمد حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص ۴۴۹، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.
[۸]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص ۲۱۹، قم، هجرت، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.
[۹]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، محقق، مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ‏ ج ‏۱۰، ص ۳۲، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
[۱۰]. �عن ابن عبّاس قال: کنا عند رسول اللّه ( ص ) إذ جاء أعرابی فقال: یا رسول اللّه سمعتک تقول: �وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً�، فما حبل اللّه الذی نعتصم به؟ فضرب النبیّ ( ص ) یده فی ید علیّ ( ع ) و قال: تمسّکوا بهذا فهذا هو الحبل المتین�. کوفى، فرات بن ابراهیم‏، تفسیر فرات الکوفی، محقق، مصحح، کاظم، محمد، ص، ۹۰، تهران، مؤسسه الطبع و النشر فی وزاره الإرشاد الإسلامی‏، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.
[۱۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏۴، ص ۵۷۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
منبع

حبل المتین
اصطلاح �حبل المتین� در خود قرآن ذکر نشده، بلکه در قرآن تنها تعبیر �حبل الله� آمده که یکی از مصادیق بارز آن اولیای الهی و مصداق بارز دیگر آن نیز قرآن کریم است.
در حقیقت واژه حبل به صورت استعاره براى این است که تمسّک به قرآن سبب نجات از تباهی و هلاکت است، همان طور که ریسمان سبب دور شدن از خطر است.
...
[مشاهده متن کامل]

وقتی گفته می شود قرآن �حبل متین� است یعنی مانند طنابی محکم آویزان است و به جای محکم و مطمئنی بسته شده و سر آن به دست خداوند است.
بنابر این، �حبل المتین� بودن قرآن به این اعتبار است که هر کسی که تعالیم و آموزه های قرآن را دستور کار زندگی خویش قرار دهد و به آن عمل کند، از سقوط در گمراهی و هلاکت در امان است، و اهل نجات و رستگاری خواهد بود.
البته، در روایات و احادیث از امام علی ( ع ) نیز تعبیر به حبل المتین شده است، چنان که در زیارت آن حضرت می خوانیم: �… السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَهُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏�

بپرس