حافظه
/hAfeze/
مترادف حافظه: حفظه، خاطر، ذهن، قوه ذاکره، یاد
برابر پارسی: یاد، یادآوری، ویر
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
- امثال :
دروغ گو کم حافظه است .
و خزانة مدرک المعنی هو القوة التی تسمی الحافظة و معدنها مؤخرالدماغ و لذلک اذا وقع هناک آفة وقع الفساد فیما یختص بحفظ هذه المعانی و هذه القوة تسمی ایضاً متذکرة. فیکون حافظة لصیانتها ما فیها و متذکرة لسرعة استعدادها لاستثباتها و التصور بها مستعیدة ایاه اذا فقدت و ذلک اذا اقبل الوهم بقوته المتخیلة فجعل یعرض واحداً واحداً من الصور الموجودة فی الخیال لیکون کأنه یشاهد الامور التی هذه صورها فاذا عرض له الصورة التی ادرک معها المعنی الذی بطل ، لاح له المعنی کما لاح من خارج و استثبته القوة الحافظة فی نفسها. ( شفاء ابن سینا چ مطبعه دارالفنون 1303 هَ. ق. جزو 2 ص 334 ).
استعداد ذهن برای نگاهداری گذشته و بازشناسی آن حافظه خوانده میشود. امور منسوب به حافظه دو دسته است : یک دسته آنها که معرفت بتاریخ زندگی هر کس را بخود او میدهد، یعنی از وقایع گذشته زندگی آگاهش میسازد، مانند شرح قضیه ای که روز پیش یا دو سال قبل یا در دوران کودکی برای شخص روی داده و مربوط به حافظه اوست. دسته دیگر اموری که آثار گذشته است بی آنکه خود گذشته باشد، مانند: الف - قطعه نظم یا نثر که درنتیجه تکرار حفظ شده است و شخص میتواند آنرا ازبر بخواند اما لحظات عمر خود را که قطعه مزبور در آن لحظات از بر شده است بیاد ندارد. ب - افکار و عقاید و احکام و براهینی که در اثر انتباه و تکرار ملکه ٔما شده و میتوانیم هنگام لزوم بکار بسته مورد استفاده قرار دهیم لیکن نمیدانیم آنها را کی و چگونه به ذهن خود سپرده ایم. ج - آنچه توسط حواس ظاهره ( خاصه باصره ) در گذشته ادراک شده بعد در نظر نفس مجسم میگردد،مانند فلان عمارت یا قیافه فلان شخص یا فلان آهنگ موسیقی... که چندی پیش دیده یا شنیده شده و اینک بتصور می آید.بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
۱- ( اسم ) مونث حافظ . ۲ - یکی از قوای باطنی که حوادث و مطالب مختلف را بیاد نگاه دارد ذاکره یاد . توضیح قوت حافظه قوتی است که مترتب در تجویف اول دماغ است و عبارت از خزان. وهم و نگهبان صور وهمیه است چنانکه خیال خزان. حس مشترک است . حافظه را ذاکره و متسرجعه هم نامیده اند از جهت قدت آن بر باز گردانیدن صوری که از خزان. مخصوص بیرون رفته باشد .
یکی از اصنام قوم عاد است
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
زبان و ادب'>{memory} [علوم تشریحی، روان شناسی] توانایی نگهداری اطلاعات در ذهن و بازیابی آن
فرهنگستان زبان و ادب
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] حافظه، از قوای باطنی نفس برای حفظ معانی جزئی می باشد. حافظه با ذکر و تذکر مرتبط است.
بحث از حافظه در اندیشه متفکران پیش از سقراط دیده نمی شود. نخستین بار در محاورات سقراطی ـ افلاطونی، حافظه به عنوان وسیله ضبط حوادث گذشته مورد توجه قرار گرفت.
حافظه از نظر سقراط
به نظر سقراط، حافظه هدیه ای از جانب منوموسونه، مادر خدایان دانش و هنر، است و همچون لوحی از موم است که صورت آنچه به حس درمی یابیم یا می اندیشیم در آن نقش می بندد و ضبط می شود. مادام که نقوش در آن لوح باقی است، یادآوری آن ها امکان دارد، اما اگر نقش ها از لوح پاک شوند، فراموشی و جهل رخ می دهد. سقراط بزرگی و کوچکی و نرمی و سختی این لوح را در انسان ها مختلف دانسته و معتقد است کسانی که حافظه خوبی دارند صاحب لوحی صاف تر، نرم تر و عمیق تر هستند. این افراد، به دلیل وضوح تصاویر حک شده، کمتر در انطباق ادراک حسی با نقش های مربوط به آن ها خطا می کنند. تمثیل دیگر در بیان ارتباط ادراک حسی با حافظه، مرغدانی است. سقراط یادگیری را همچون پُرکردن مرغدانی از پرندگان، و یادآوری را همچون در دست گرفتن آن ها دانسته است. به نظر سقراط و افلاطون، نفس غیرمادّی و مرگ ناپذیر و صاحب حیاتی مستقل از بدن است و بارها زندگی را از سر می گیرد و در این جهان و جهان دیگر همه چیز را می بیند و می شناسد و آموختن، چیزی جز تذکر نیست.
حافظه از نظر افلاطون
به نظر افلاطون، حفظ کردن و به یاد آوردن با هم فرق دارند، زیرا حفظ و نگهداریِ صورِ حاصل شده از طریق ادراک حسی، کار حافظه است و فن نوشتن می تواند به آن کمک کند، اما یادآوری (تذکر)، بازیابی خاطره هایی از ادراک حسی و شناسایی های گذشته در روح است که نوشتنِ آن ها، نیروی یادآوری را سست و آدمی را به فراموشی مبتلا می کند، چون با امید به نوشته ها از رجوع به درون خود برای جستجوی بی واسطه دانش غافل می شود.
فلوطین، بر خلاف ارسطو، حافظه را فقط دوام ادراک حسّیِ نقش بسته شده در نفس نمی داند. چون نفس مجرد است نمی تواند از امور جسمانی منفعل شود و همچون آنان نقش بپذیرد. به عقیده او، ادراک حسی و حافظه قوایی هستند که نفس آن ها را در اختیار می گیرد و همچون دیگر قوا به تقویت و تمرین نیاز دارند. فلوطین معتقد است که یادآوری تنها نسبت به امور محسوس صورت نمی گیرد و چنان نیست که همیشه امور مکتسب در گذشته را به یادآورد، بلکه چون نفس از سنخ جهان معقول است، در ادراک امور عقلی با رجوع به ذات خود امور بالقوه را بالفعل می کند و در روشنایی به آن ها می نگرد. به این معناست که می توان شناسایی را یادآوری دانست. در ادراک حسی نیز نفس نسبت به صور حسی فعال است و آنان را به ساحت خود می آورد و در آن ها می نگرد. به میزانی که نفس در این فعالیت نیروی بیشتری صرف کند و بر آن صورت ها درنگ بیشتری داشته باشد، به یادآوردن آن ها ساده تر خواهد بود. گفتنی است که در این دیدگاه، یادآوری حاصل حرکتی است که نفس به خود می دهد و حافظه از این طریق بیدار می شود و یادآوری انجام می گیرد.
حافظه از نظر ارسطو
...
بحث از حافظه در اندیشه متفکران پیش از سقراط دیده نمی شود. نخستین بار در محاورات سقراطی ـ افلاطونی، حافظه به عنوان وسیله ضبط حوادث گذشته مورد توجه قرار گرفت.
حافظه از نظر سقراط
به نظر سقراط، حافظه هدیه ای از جانب منوموسونه، مادر خدایان دانش و هنر، است و همچون لوحی از موم است که صورت آنچه به حس درمی یابیم یا می اندیشیم در آن نقش می بندد و ضبط می شود. مادام که نقوش در آن لوح باقی است، یادآوری آن ها امکان دارد، اما اگر نقش ها از لوح پاک شوند، فراموشی و جهل رخ می دهد. سقراط بزرگی و کوچکی و نرمی و سختی این لوح را در انسان ها مختلف دانسته و معتقد است کسانی که حافظه خوبی دارند صاحب لوحی صاف تر، نرم تر و عمیق تر هستند. این افراد، به دلیل وضوح تصاویر حک شده، کمتر در انطباق ادراک حسی با نقش های مربوط به آن ها خطا می کنند. تمثیل دیگر در بیان ارتباط ادراک حسی با حافظه، مرغدانی است. سقراط یادگیری را همچون پُرکردن مرغدانی از پرندگان، و یادآوری را همچون در دست گرفتن آن ها دانسته است. به نظر سقراط و افلاطون، نفس غیرمادّی و مرگ ناپذیر و صاحب حیاتی مستقل از بدن است و بارها زندگی را از سر می گیرد و در این جهان و جهان دیگر همه چیز را می بیند و می شناسد و آموختن، چیزی جز تذکر نیست.
حافظه از نظر افلاطون
به نظر افلاطون، حفظ کردن و به یاد آوردن با هم فرق دارند، زیرا حفظ و نگهداریِ صورِ حاصل شده از طریق ادراک حسی، کار حافظه است و فن نوشتن می تواند به آن کمک کند، اما یادآوری (تذکر)، بازیابی خاطره هایی از ادراک حسی و شناسایی های گذشته در روح است که نوشتنِ آن ها، نیروی یادآوری را سست و آدمی را به فراموشی مبتلا می کند، چون با امید به نوشته ها از رجوع به درون خود برای جستجوی بی واسطه دانش غافل می شود.
فلوطین، بر خلاف ارسطو، حافظه را فقط دوام ادراک حسّیِ نقش بسته شده در نفس نمی داند. چون نفس مجرد است نمی تواند از امور جسمانی منفعل شود و همچون آنان نقش بپذیرد. به عقیده او، ادراک حسی و حافظه قوایی هستند که نفس آن ها را در اختیار می گیرد و همچون دیگر قوا به تقویت و تمرین نیاز دارند. فلوطین معتقد است که یادآوری تنها نسبت به امور محسوس صورت نمی گیرد و چنان نیست که همیشه امور مکتسب در گذشته را به یادآورد، بلکه چون نفس از سنخ جهان معقول است، در ادراک امور عقلی با رجوع به ذات خود امور بالقوه را بالفعل می کند و در روشنایی به آن ها می نگرد. به این معناست که می توان شناسایی را یادآوری دانست. در ادراک حسی نیز نفس نسبت به صور حسی فعال است و آنان را به ساحت خود می آورد و در آن ها می نگرد. به میزانی که نفس در این فعالیت نیروی بیشتری صرف کند و بر آن صورت ها درنگ بیشتری داشته باشد، به یادآوردن آن ها ساده تر خواهد بود. گفتنی است که در این دیدگاه، یادآوری حاصل حرکتی است که نفس به خود می دهد و حافظه از این طریق بیدار می شود و یادآوری انجام می گیرد.
حافظه از نظر ارسطو
...
wikifeqh: حافظه
[ویکی فقه] حافظه (ابهام زدایی). واژه حافظه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • حافظه (فلسفه)، از مسائل مطرح در فلسفه، از قوای باطنی نفس برای حفظ معانی جزئی• حافظه (روان شناسی)، از مسائل مطرح در روان شناسی، عبارت از توانایی یادگیری، یادداری، یادآوری مطالب و رویدادهای فراگرفته شده
...
...
wikifeqh: حافظه
[ویکی فقه] حافظه (روان شناسی). حافظه عبارت از توانایی یادگیری، یادداری، یادآوری مطالب و رویدادهای فراگرفته شده می باشد. در واقع حافظه نیروی پیوند دهنده ما به اندیشه ها و ادراکات ماست.اولین تحقیقات درباره حافظه به صورت منظم و مدون توسط هرمان ابینگهاوس (Herman Ebbinghaus) انجام گرفت.
اولین فردی که به صورت منظم و مدون به مطالعه حافظه پرداخت، هرمان ابینگهاوس (Herman Ebbinghaus) بود. او فهرستی از هجاهای بی معنی سه حرفی را که در آن یک حرف صدادار بین دو حرف بدون صدا قرار گرفته بود را تهیه نمود و تلاش کرد آن ها را ازبر کند.او نتیجه گرفت هر چه تعداد هجاها افزایش می یابد یادگیری آن ها به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین او دریافت، هجاهای اول و آخر فهرست سریع تر از هجاهای وسط فهرست یادآوری می شوند و مدت زمان بین یادگیری اولیه و یادآوری بر میزان اطلاعات یادآوری شده تاثیر می گذارد.او منحنی فراموشی را ابداع و بیان کرد مطالب فراگرفته شده در ساعات اولیه بعد از یادگیری، سریع فراموش می شوند ولی با گذشت زمان سرعت فراموشی کمتر می شود.
ریتال، اتکینسون و دیگران، زمینه روان شناسی هیلگارد، محمدنقی براهنی و همکاران، تهران، رشد، ۱۳۸۱، چاپ شانزدهم، ص۴۹۱ تا ۴۹۷.
حافظه عبارت از توانایی یادگیری، یادداری، یادآوری مطالب و رویدادهای فراگرفته شده می باشد. در واقع حافظه نیروی پیوند دهنده ما به اندیشه ها و ادراکات ماست. اگر حافظه وجود نداشت هوشیاری ما به تعداد لحظه های زندگی مان تجزیه می شد.
انتصارفومنی، غلامحسین وهمکاران، روان شناسی عمومی، کرج، سرافراز، ۱۳۸۴، چاپ اول، ص۲۳۳ و۲۳۴.
روان شناسان به وجود سه مرحله در فرایند حافظه اشاره می کنند. این مراحل به صورت سلسله مراتب می باشد و فراموشی می تواند ناشی از خطا در یکی از این سه مرحله باشد.
← رمزگردانی
...
اولین فردی که به صورت منظم و مدون به مطالعه حافظه پرداخت، هرمان ابینگهاوس (Herman Ebbinghaus) بود. او فهرستی از هجاهای بی معنی سه حرفی را که در آن یک حرف صدادار بین دو حرف بدون صدا قرار گرفته بود را تهیه نمود و تلاش کرد آن ها را ازبر کند.او نتیجه گرفت هر چه تعداد هجاها افزایش می یابد یادگیری آن ها به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین او دریافت، هجاهای اول و آخر فهرست سریع تر از هجاهای وسط فهرست یادآوری می شوند و مدت زمان بین یادگیری اولیه و یادآوری بر میزان اطلاعات یادآوری شده تاثیر می گذارد.او منحنی فراموشی را ابداع و بیان کرد مطالب فراگرفته شده در ساعات اولیه بعد از یادگیری، سریع فراموش می شوند ولی با گذشت زمان سرعت فراموشی کمتر می شود.
ریتال، اتکینسون و دیگران، زمینه روان شناسی هیلگارد، محمدنقی براهنی و همکاران، تهران، رشد، ۱۳۸۱، چاپ شانزدهم، ص۴۹۱ تا ۴۹۷.
حافظه عبارت از توانایی یادگیری، یادداری، یادآوری مطالب و رویدادهای فراگرفته شده می باشد. در واقع حافظه نیروی پیوند دهنده ما به اندیشه ها و ادراکات ماست. اگر حافظه وجود نداشت هوشیاری ما به تعداد لحظه های زندگی مان تجزیه می شد.
انتصارفومنی، غلامحسین وهمکاران، روان شناسی عمومی، کرج، سرافراز، ۱۳۸۴، چاپ اول، ص۲۳۳ و۲۳۴.
روان شناسان به وجود سه مرحله در فرایند حافظه اشاره می کنند. این مراحل به صورت سلسله مراتب می باشد و فراموشی می تواند ناشی از خطا در یکی از این سه مرحله باشد.
← رمزگردانی
...
wikifeqh: حافظه_(روان شناسی)
[ویکی فقه] حافظه (فلسفه). حافظه، از قوای باطنی نفس برای حفظ معانی جزئی می باشد. حافظه با ذکر و تذکر مرتبط است.
بحث از حافظه در اندیشه متفکران پیش از سقراط دیده نمی شود. نخستین بار در محاورات سقراطی ـ افلاطونی، حافظه به عنوان وسیله ضبط حوادث گذشته مورد توجه قرار گرفت.
حافظه از نظر سقراط
به نظر سقراط،
افلاطون، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی،ص۱۹۱، تهران ۱۳۸۰ش.
به نظر افلاطون، حفظ کردن و به یاد آوردن با هم فرق دارند، زیرا حفظ و نگهداریِ صورِ حاصل شده از طریق ادراک حسی، کار حافظه است و فن نوشتن می تواند به آن کمک کند، اما یادآوری (تذکر)، بازیابی خاطره هایی از ادراک حسی و شناسایی های گذشته در روح است که نوشتنِ آن ها، نیروی یادآوری را سست و آدمی را به فراموشی مبتلا می کند، چون با امید به نوشته ها از رجوع به درون خود برای جستجوی بی واسطه دانش غافل می شود.
فلوطین،
فلوطین، دوره آثار فلوطین، ج۱، ص۶۰۷ـ۶۱۱، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران ۱۳۶۶ش.
...
بحث از حافظه در اندیشه متفکران پیش از سقراط دیده نمی شود. نخستین بار در محاورات سقراطی ـ افلاطونی، حافظه به عنوان وسیله ضبط حوادث گذشته مورد توجه قرار گرفت.
حافظه از نظر سقراط
به نظر سقراط،
افلاطون، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی،ص۱۹۱، تهران ۱۳۸۰ش.
به نظر افلاطون، حفظ کردن و به یاد آوردن با هم فرق دارند، زیرا حفظ و نگهداریِ صورِ حاصل شده از طریق ادراک حسی، کار حافظه است و فن نوشتن می تواند به آن کمک کند، اما یادآوری (تذکر)، بازیابی خاطره هایی از ادراک حسی و شناسایی های گذشته در روح است که نوشتنِ آن ها، نیروی یادآوری را سست و آدمی را به فراموشی مبتلا می کند، چون با امید به نوشته ها از رجوع به درون خود برای جستجوی بی واسطه دانش غافل می شود.
فلوطین،
فلوطین، دوره آثار فلوطین، ج۱، ص۶۰۷ـ۶۱۱، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران ۱۳۶۶ش.
...
wikifeqh: حافظه
دانشنامه عمومی
حافظه (فیلم ۲۰۰۶). حافظه ( به انگلیسی: Memory ) نام فیلمی محصول ۲۰۰۶ به کارگردانی و تهیه کنندگی بنت جاشوا داولین است که فیلم نامه فیلم را نیز خودش نوشته است. در این فیلم ترسناک بازیگرانی همچون بیلی زین، دنیس هوپر، ان مارگارت، ترفکا هلفر و تری چان نقش آفرینی کردند.
این فیلم در مورد دکتر جوانی است که با مصرف کمی از یک پودر ناشناخته صحنه های عجیبی از گذشته می بیند. صحنه هایی از قبل از تولد خویش که در آنها شخصی که ماسک بر چهره می زند دحتر بچه ها را به شکل عجیبی می رباید.
این فیلم در مورد دکتر جوانی است که با مصرف کمی از یک پودر ناشناخته صحنه های عجیبی از گذشته می بیند. صحنه هایی از قبل از تولد خویش که در آنها شخصی که ماسک بر چهره می زند دحتر بچه ها را به شکل عجیبی می رباید.
wiki: حافظه (فیلم ۲۰۰۶)
حافظه (فیلم ۲۰۲۲). حافظه ( به انگلیسی: Memory ) یک فیلم اکشن و دلهره آور آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی داریو اسکارداپان و کارگردانی مارتین کمبل با بازی لیام نیسون است که بر اساس یک فیلم بلژیکی به نام پرونده آلزایمر ( ۲۰۰۳ ) ساخته شده است.
حافظه در ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ توسط اوپن رود فیلمز در ایالات متحده اکران شد و عموماً نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. [ ۲]
یک قاتل حرفه ای به نام الکس لوئیس به علت سن بالا به شدت با مشکل حافظه خود دست و پنجه نرم می کند. الکس به دنبال انتقام از یک شبکه تبهکاری است. پس از اینکه او می فهمد برای به قتل رساندن یک کودک بی گناه استخدام شده است؛ به دنبال کارفرمایان خود می رود تا آن ها را از بین ببرد. آن ها افراد قدرتمندی هستند که پلیس از پس آن ها بر نمی آید…
• لیام نیسون در نقش الکس لوئیس
• گای پیرس در نقش وینسنت سرا
• مونیکا بلوچی در نقش داوانا سلمان
• هارولد تورس در نقش هوگو مارکز
• تاج اتوال در نقش لیندا آمیستد
• ری فیرون[ ۳]
• ناتالی اندرسون در نقش مارین بوردن
• لی بوردمن در نقش مائورسیو
در آوریل ۲۰۲۱، فیلم برداری اصلی با پیوستن گای پیرس، مونیکا بلوچی، هارولد تورس، تاج اتوال و ری فیرون در بلغارستان آغاز شد. [ ۴]
حافظه در ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ توسط اوپن رود فیلمز در ایالات متحده اکران شد و عموماً نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. [ ۲]
یک قاتل حرفه ای به نام الکس لوئیس به علت سن بالا به شدت با مشکل حافظه خود دست و پنجه نرم می کند. الکس به دنبال انتقام از یک شبکه تبهکاری است. پس از اینکه او می فهمد برای به قتل رساندن یک کودک بی گناه استخدام شده است؛ به دنبال کارفرمایان خود می رود تا آن ها را از بین ببرد. آن ها افراد قدرتمندی هستند که پلیس از پس آن ها بر نمی آید…
• لیام نیسون در نقش الکس لوئیس
• گای پیرس در نقش وینسنت سرا
• مونیکا بلوچی در نقش داوانا سلمان
• هارولد تورس در نقش هوگو مارکز
• تاج اتوال در نقش لیندا آمیستد
• ری فیرون[ ۳]
• ناتالی اندرسون در نقش مارین بوردن
• لی بوردمن در نقش مائورسیو
در آوریل ۲۰۲۱، فیلم برداری اصلی با پیوستن گای پیرس، مونیکا بلوچی، هارولد تورس، تاج اتوال و ری فیرون در بلغارستان آغاز شد. [ ۴]
wiki: حافظه (فیلم ۲۰۲۲)
حافظه (فیلم ۲۰۲۳). حافظه ( انگلیسی: Memory ) فیلمی درام محصول ۲۰۲۳ به نویسندگی و کارگردانی میشل فرانکو است. جسیکا چستین، پیتر سارسگارد، مریت ویور، جسیکا هارپر، السی فیشر، بروک تیمبر و جاش چارلز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم محصولی از مکزیک و آمریکا است. [ ۳]
حافظه برای رقابت در کسب شیر طلایی هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب شد و در ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در این جشنواره به نمایش درآمد. سارسگارد برای اجرایش برندهٔ جام ولپی بهترین بازیگر مرد شد. این فیلم در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ در سینماهای ایالات متحده به صورت محدود اکران شد و انتشار گسترده اش را در ۵ ژانویهٔ ۲۰۲۴ آغاز کرد.
• جسیکا چستین در نقش سیلویا
• پیتر سارسگارد در نقش سائول
• مریت ویور
• جسیکا هارپر
• السی فیشر
• بروک تایمبر
• جاش چارلز
• جکسون دورفمن در نقش مارک
فیلم برداری در مهٔ ۲۰۲۲ در نیویورک به پایان رسید. [ ۱]
حاظفه در هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز در ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. [ ۳] [ ۴] [ ۵] اولین نمایش آن در آمریکای شمالی در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۳ بود که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد. [ ۶] [ ۲] این فیلم در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ در سینماهای ایالات متحده به صورت محدود اکران شد و انتشار گسترده اش را در ۵ ژانویهٔ ۲۰۲۴ آغاز کرد. [ ۷] [ ۸]
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۸۹ از ۴۶ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۱/۱۰ را در اختیار دارد. [ ۹] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر اساس نظر ۹ منتقد امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفحافظه برای رقابت در کسب شیر طلایی هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انتخاب شد و در ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در این جشنواره به نمایش درآمد. سارسگارد برای اجرایش برندهٔ جام ولپی بهترین بازیگر مرد شد. این فیلم در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ در سینماهای ایالات متحده به صورت محدود اکران شد و انتشار گسترده اش را در ۵ ژانویهٔ ۲۰۲۴ آغاز کرد.
• جسیکا چستین در نقش سیلویا
• پیتر سارسگارد در نقش سائول
• مریت ویور
• جسیکا هارپر
• السی فیشر
• بروک تایمبر
• جاش چارلز
• جکسون دورفمن در نقش مارک
فیلم برداری در مهٔ ۲۰۲۲ در نیویورک به پایان رسید. [ ۱]
حاظفه در هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز در ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. [ ۳] [ ۴] [ ۵] اولین نمایش آن در آمریکای شمالی در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۳ بود که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد. [ ۶] [ ۲] این فیلم در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ در سینماهای ایالات متحده به صورت محدود اکران شد و انتشار گسترده اش را در ۵ ژانویهٔ ۲۰۲۴ آغاز کرد. [ ۷] [ ۸]
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۸۹ از ۴۶ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۱/۱۰ را در اختیار دارد. [ ۹] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر اساس نظر ۹ منتقد امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. [ ۱۰]
wiki: حافظه (فیلم ۲۰۲۳)
دانشنامه آزاد فارسی
حافظه (memory)
در روان شناسی، توانایی انباشت و فراخوانی مشاهدات و احساس ها. به نظر می رسد حافظه در مکان خاصی از مغز قرار ندارد و به تغییر مسیر حرکت تکانه های عصبی در مغز وابسته است. استفادۀ منظم از حافظه سبب تقویت آن می شود، زیرا پیوند بین سلول های عصبی (یاخته های عصبی) در مغز به مسیرهای ماندگار تبدیل می شود. رخدادهای ذخیره شده در حافظۀ کوتاه مدت به سرعت فراموش می شوند، در حالی که رخدادها در حافظۀ بلندمدت سال ها دوام می یابد و فراخوانی اطلاعات و شناخت اشخاص و مکان ها در دوره های طولانی را امکان پذیر می کند. حافظۀ کوتاه مدت ممکن است تحت تأثیر بیماری و دارو مختل شود، اما حافظۀ بلندمدت دربرابر چنین تغییراتی مقاوم است. حافظه با افزایش سن تغییر می کند و اشخاص سالم ممکن است پس از ۴۰سالگی به طور طبیعی دچار کاهش حافظه شوند. امروزه، تحقیقاتی برای کشف شالوده های زیستی شیمیایی و الکتریکی حافظۀ انسان آغاز شده است. سالمندانی که تحصیلات عالی دارند، کمتر دچار کاهش حافظه و مشکلات مربوط به فکرکردن می شوند.
در روان شناسی، توانایی انباشت و فراخوانی مشاهدات و احساس ها. به نظر می رسد حافظه در مکان خاصی از مغز قرار ندارد و به تغییر مسیر حرکت تکانه های عصبی در مغز وابسته است. استفادۀ منظم از حافظه سبب تقویت آن می شود، زیرا پیوند بین سلول های عصبی (یاخته های عصبی) در مغز به مسیرهای ماندگار تبدیل می شود. رخدادهای ذخیره شده در حافظۀ کوتاه مدت به سرعت فراموش می شوند، در حالی که رخدادها در حافظۀ بلندمدت سال ها دوام می یابد و فراخوانی اطلاعات و شناخت اشخاص و مکان ها در دوره های طولانی را امکان پذیر می کند. حافظۀ کوتاه مدت ممکن است تحت تأثیر بیماری و دارو مختل شود، اما حافظۀ بلندمدت دربرابر چنین تغییراتی مقاوم است. حافظه با افزایش سن تغییر می کند و اشخاص سالم ممکن است پس از ۴۰سالگی به طور طبیعی دچار کاهش حافظه شوند. امروزه، تحقیقاتی برای کشف شالوده های زیستی شیمیایی و الکتریکی حافظۀ انسان آغاز شده است. سالمندانی که تحصیلات عالی دارند، کمتر دچار کاهش حافظه و مشکلات مربوط به فکرکردن می شوند.
wikijoo: حافظه
جدول کلمات
مترادف ها
یادبود، یادگار، خاطر، خاطره، حافظه، یاد
نگهداری، نگاهداری، ابقاء، حافظه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
ویرا
در لری بختیاری
ویر:یاد، هوش، حافظه
چاشستن:یاد گرفتن، از لغات اصیل ایلامی
چاشنیدن:یاد دادن، از لغات اصیل ایلامی
مثال
نمت ز ویرم رهد
اسمت را فراموش کردم، اسمت را یادم رفت
مو ور جغله جواریل چی خو خو چاشنم
من به بچه ها چیزهای خوب یاد میدهم
ویر:یاد، هوش، حافظه
چاشستن:یاد گرفتن، از لغات اصیل ایلامی
چاشنیدن:یاد دادن، از لغات اصیل ایلامی
مثال
نمت ز ویرم رهد
اسمت را فراموش کردم، اسمت را یادم رفت
مو ور جغله جواریل چی خو خو چاشنم
من به بچه ها چیزهای خوب یاد میدهم
حافظه: اندامی در مغز که آگاهی های مربوط به شخص یا بیرون از او، تجربه ها و خاطرات دور و نزدیک را در خود نگه می دارد و به هنگام نیاز، جستجو و در کم ترین زمان بازیابی می کند. ( https://www. cnrtl. fr/definition/memoire )
... [مشاهده متن کامل]
همتای پارسی این واژه ی عربی، اینهاست:
یاد yād ( دری )
فراو frāv ( سغدی )
ویر vir ( پهلوی )
اشیا aŝyā ( سغدی )
اوشیا uŝyā ( پارسی باستان )
... [مشاهده متن کامل]
همتای پارسی این واژه ی عربی، اینهاست:
یاد yād ( دری )
فراو frāv ( سغدی )
ویر vir ( پهلوی )
اشیا aŝyā ( سغدی )
اوشیا uŝyā ( پارسی باستان )
در بخش مرکزی اسپهان ( وژگون، میمه و. . ) ما به زبان راگی یا راژی یا شکل معرب اون راجی صحبت میکنیم که ادامه از زبان مادهاست و واژگان بسیار زیادی از مادی و پارسی باستان در خودش جا داده مثل واژه هشگا که یه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
واژه پارسی به معنای خشگ ، ما به حاظه میگیم ویر وقتی میخواییم به کسی بگیم یادت نمیاد ( توی حفاظت نیست ) میگیم ویرت نَهَ
حافِظه: ١. یاد، ذهن، ویر، هوش ٢. یادسپاری ٣. یادآوری
حافظه چیزی مانند حافظ است که بر آهنگ فاعل می باشد و حافظ چیزی یا کسی است که به یاد می سپارد، یا به شیوه ساده تر، یادسپار.
حافظه=یادسپار
ولی حافطه جایی در سر انسان است که یاد ها در آن هستند.
... [مشاهده متن کامل]
برای واژه سازی برای واژه که شناسه آن به شیوه ( جایی است که. . . ) باشد، از پسوند های "دان" و "گاه" بهره می بریم.
شناسه ( تعریف ) حافطه می شود جایی که یاد ها در آن هستند.
این شناسه چیزی مانند ( جایی است که x در آن است ) که برای واژگان برای این گونه شناسه، برابر پارسی شان می شود x دان یا x�گاه
پس دو واژه زیر ساخته شدند:
۱ - یاددان
۲ - یادگاه
از نگاه من، واژه دوم کمی بهتر است.
حافظه
گویش:hafeze
پارسی یا عربی:عربی
برابر پارسی:یادگاه، یادسپار
حافظه=یادسپار
ولی حافطه جایی در سر انسان است که یاد ها در آن هستند.
... [مشاهده متن کامل]
برای واژه سازی برای واژه که شناسه آن به شیوه ( جایی است که. . . ) باشد، از پسوند های "دان" و "گاه" بهره می بریم.
شناسه ( تعریف ) حافطه می شود جایی که یاد ها در آن هستند.
این شناسه چیزی مانند ( جایی است که x در آن است ) که برای واژگان برای این گونه شناسه، برابر پارسی شان می شود x دان یا x�گاه
پس دو واژه زیر ساخته شدند:
۱ - یاددان
۲ - یادگاه
از نگاه من، واژه دوم کمی بهتر است.
حافظه
گویش:hafeze
پارسی یا عربی:عربی
برابر پارسی:یادگاه، یادسپار
میخواستم بدانم که به کسی که میخواهد چیزی را یادآوری کند چه میگفتند؟
کسی که چیزی را میخواهد یادآوری کند را در زبان پارسی پهلوی چه میگفتند؟
سلیم
حافظه: واژه ای اربی ست به معنای جایگاه اندیشه
حافظه: واژه ای اربی ست به معنای جایگاه اندیشه
انباره
از دیدن من، واژه ی �انباره� را می توان بخوبی بجای �حافظه� به همان آرش بکار گرفت
از دیدن من، واژه ی �انباره� را می توان بخوبی بجای �حافظه� به همان آرش بکار گرفت
ویر پارسی ان است
فرستاده باید یکی تیز ویر
سخن گوی و داننده و یادگیر
ز کشمیر وز دنبر و مرغ و مای
وزان تیزویران جوینده رای
ز دریا و از کنده و آبگیر
یکایک بگفتند با تیزویر
کسی کو ببیند ز پرتاب تیر
... [مشاهده متن کامل]
بماند شگفت اندرو تیز ویر
بپرسید نامش ز فرخ هجیر
بگفتا که نامش ندارم به ویر
ایا مرد فرزانه و تیز ویر
ز هر سو بخوانیم برنا و پیر
کجا نامداری بود تیزویر
ز شاهوی پیر این سخن یادگیر
دو مرد خردمند بسیارویر
به مردی و گردی چو درّنده شیر
فردوسی
فرستاده ای جست مردی دلیر
بدو گفت ای مرد با هوش و ویر
خردمند نام آور و تیز ویر
به پای خود اندر دم نره شیر
بیاورد پس مهتر تیز ویر
از آن پر و لختی به پیکان تیر
فرامرزنامه
نباشد به گیتی چو او یک دلیر
هشیوار و بیدار و بسیار ویر
نمایم تو را تیز چنگال شیر
که نام خودت را نیاری به ویر
بپرسید از گرد شاپور شیر
مرا مهر آید که هستی به ویر
جوان و خردمند و با رای و ویر
بپرسید پهلو ز شاپور شیر
چه کوه است این کوه باری به ویر
بفرمود کآمد به پیشش دبیر
دبیر خرمند بسیار ویر
سام نامه
در تربیت دماغ نامت
جلغوزه کردک تنک ویر
سرکش و تند و تنگ چون طبع طفل بی خرد
روشن و پاک و سبک چون رای مرد تیز ویر
اخسیکثی
چه افتاد ای عزیزان مر شما را
که شد یکبارتان یاد من از ویر؟
مجد همگر
فرستاده باید یکی تیز ویر
سخن گوی و داننده و یادگیر
ز کشمیر وز دنبر و مرغ و مای
وزان تیزویران جوینده رای
ز دریا و از کنده و آبگیر
یکایک بگفتند با تیزویر
کسی کو ببیند ز پرتاب تیر
... [مشاهده متن کامل]
بماند شگفت اندرو تیز ویر
بپرسید نامش ز فرخ هجیر
بگفتا که نامش ندارم به ویر
ایا مرد فرزانه و تیز ویر
ز هر سو بخوانیم برنا و پیر
کجا نامداری بود تیزویر
ز شاهوی پیر این سخن یادگیر
دو مرد خردمند بسیارویر
به مردی و گردی چو درّنده شیر
فردوسی
فرستاده ای جست مردی دلیر
بدو گفت ای مرد با هوش و ویر
خردمند نام آور و تیز ویر
به پای خود اندر دم نره شیر
بیاورد پس مهتر تیز ویر
از آن پر و لختی به پیکان تیر
فرامرزنامه
نباشد به گیتی چو او یک دلیر
هشیوار و بیدار و بسیار ویر
نمایم تو را تیز چنگال شیر
که نام خودت را نیاری به ویر
بپرسید از گرد شاپور شیر
مرا مهر آید که هستی به ویر
جوان و خردمند و با رای و ویر
بپرسید پهلو ز شاپور شیر
چه کوه است این کوه باری به ویر
بفرمود کآمد به پیشش دبیر
دبیر خرمند بسیار ویر
سام نامه
در تربیت دماغ نامت
جلغوزه کردک تنک ویر
سرکش و تند و تنگ چون طبع طفل بی خرد
روشن و پاک و سبک چون رای مرد تیز ویر
اخسیکثی
چه افتاد ای عزیزان مر شما را
که شد یکبارتان یاد من از ویر؟
مجد همگر
ویر ( حافظه ) گاه ( نشان دهنده ی جایگاه چیزی بودن )
ویرگاه
ویرگاه
ویر
ویرجا= حافظه
چرا راه دور و به تازیستان برویم بهترین برابر برای واژه ی حافظه واژه ی پهلوی ویر هست که اکنون در زبانهای لری و کردی نیز کاربرد دارند
کوردی:
بیره وه ری ( ویر آوری ) بمعنای یاد آوری
بیره وه ری ( ویر آوری ) بمعنای یاد آوری
یادواره
ذهن یا یاد
یادگاه
یادماند
پیشنهاد هومن دبیر برای واژه ی خاطره هست که با اجازه ی ایشان من آن را برای "حافظه" هم پیشنهاد می کنم. بنابراین:
خاطره = یادماند
حافظه = یادماند
پیشنهاد هومن دبیر برای واژه ی خاطره هست که با اجازه ی ایشان من آن را برای "حافظه" هم پیشنهاد می کنم. بنابراین:
خاطره = یادماند
حافظه = یادماند
حافظه – مموری = یادان ( یاددان همانند جامه دان, نمکدان )
حافظه انسان = یادان انسان – حافظه کامپیوتر = یادان رایانه
دانلود کردن = برداشتن ( بجای بارگیری یا بارگذاری! که برگردان مستقیم loadاست )
... [مشاهده متن کامل]
اپلود کردن = ریختن, کاشتن , سپردن
دانلودز ( جمع نام Downloads ) = برداشته ها
در حافظه دانلود کنید = به یادان بسپارید یا بریزید ( از به یاد سپردن )
حافظه انسان = یادان انسان – حافظه کامپیوتر = یادان رایانه
دانلود کردن = برداشتن ( بجای بارگیری یا بارگذاری! که برگردان مستقیم loadاست )
... [مشاهده متن کامل]
اپلود کردن = ریختن, کاشتن , سپردن
دانلودز ( جمع نام Downloads ) = برداشته ها
در حافظه دانلود کنید = به یادان بسپارید یا بریزید ( از به یاد سپردن )
حافظه. ( ا. ، ع. ) در روانشناسی، حافظه ) به انگلیس ( ( Memoryاستعدادی است ذهنی برای ذخیره، حفظ و به یاد آوردن اطلاعات و تجربیات . مبنای حافظه تشکیل ارتباطات موقتی قوی و کافی در قشر مغزی است. یونانیان قدیم به نموسین ( Mnemosy ) الهه حافظه اعتقاد داشتند و او را مادر و الهه علم و هنر میدانستند. حافظه دارای سه مرحله است:
... [مشاهده متن کامل]
1. رمزگردانی ( Encoding ) :سپردن به حافظه
3. ذخیره سازی ( Storage ) :نگهداری در حافظه
۳. بازیابی ( Retrieval ) :فراخوانی از حافظه
انواع حافظه
از نظر علمی حافظه را می توان به دو بخش «حافظه بلند مدت" ( Long - Term Memory ) و «حافظه کوتاه مدت" ( Short - Term Memory ) تقسیم کرد. در موقعیت هایی که نگهداری و ذخیره سازی مطالب برای چند ثانیه مطرح است ( اغلب کمتر از ۳۰ ثانیه ) در مقایسه با موقعیت هایی که مستلزم نگهداری مطالب برای مدت طولانی تری است ( از چند دقیقه تا چندین سال ) نوع حافظه تفاوت دارد. گفته می شود موقعیت های نخست با حافظه کوتاه مدت و موقعیت های دوم با حافظه بلند مدت مرتبط می شود. در مورد هر دو نوع حافظه، سه مرحله رمزگردانی، ذخیره سازی و بازیابی وجود دارد. لازم به ذکر است در بعضی از مطالعات و منابع از حافظه نوع سومی نیز با نام «حافظه حسی» ( Sensory Memory ) سخن به میان آمده است.
حافظه کوتاه مدت ( Short term memory )
حافظه کوتاه مدت اجازه می دهد به مدت چند ثانیه تا حداکثر یک دقیقه و اساسا بدون تمرین، مطالب نگهداری و ذخیره سازی شود. همچون چرکنویسی گذرا است که برای فراخوانی اطلاعات در دست پردازش عمل می کند. برای نمونه برای فهمیدن جمله ای لازم است که آغاز جمله را در حین خواندن بقیه جمله به ذهن بسپارید. یا اینکه عموما برای برقراری یک تماس تلفنی، ابتدا شماره را از دفترچه تلفن پیدا کرده، شماره گیری نموده و سپس فراموش می کنید. این حافظه کوتاه مدت شماست. در حالی که برای گرفتن شماره دوستتان به دفترچه تلفن مراجعه نمی کنید ( حافظه بلند مدت ) .
وقتی مطلبی را بلافاصله بعد از شنیدن به یاد می آوریم بازیابی ساده تر است زیرا مطلب فعلا در هوشیاری ما قرار دارد. اما زمانی که ساعت ها بعد از شنیدن می کوشیم آن را به یاد آوریم بازیابی اغلب دشوار تر است چون مطلب دیگر در هوشیاری ما نیست. برای رمزگردانی اطلاعات در حافظه کوتاه مدت فرد باید نخست بر روی موضوع مشخصی متمرکز شود ( مورد توجه قرار گرفتن موضوعات ) . بعد از اینکه اطلاعات بخصوصی مورد توجه قرار گرفتند در حافظه کوتاه مدت رمزگردانی می شوند.
در حافظه کوتاه مدت، اطلاعات معمولا به شکل صوتی رمزگردانی می شوند. هرچند ممکن است از رمزهایی دیگر مانند رمز تصویری نیز استفاده شود. مهم ترین خصوصیت حافظه کوتاه مدت، گنجایش محدود آن است با ظرفیتی برابر با «۲±۷» ، یعنی بین ۵ تا ۹ موضوع می تواند در حافظه کوتاه مدت نگهداری شود و زمانی که مطلب جدیدی اضافه شود، یکی از مطالب قبلی حذف می شود و اطلاعاتی که از قبل به حافظه راه یافته اند، جای خود را به اطلاعت تازه تری می دهند ( اصل جانشینی ) . باید توجه داشت تکرار کردن در یادسپاری مطالب نقش بسیار مهمی دارد. چرا که موضوعاتی که بیشتر تکرار شوند به آسانی جای خود را به موضوعات دیگر نمی دهد. پس با تکرار و مرور ذهنی می توان حافظه کوتاه مدت را تقویت نمود و مانع از فراموشی شد. بخش بندی اطلاعات می تواند منجر به افزایش گنجایش حافظه گذرا گردد. از این روی است که به خاطر سپردن شماره تلفن بخش بندی شده از یک شماره طولانی و یک تکه ساده تر است.
حافظه دراز مدت ( Long - term )
ذخیره سازی در حافظه کوتاه مدت به طور کلی از نظر ظرفیت و مدت زمان به شدت محدود می باشد. در حالی که حافظه دراز مدت، شامل اطلاعاتی است که به مدت زمان های مختلف، از چند دقیقه تا سراسر عمر ( خاطرات کودکی یک فرد بزرگسال ) در حافظه نگهداری می شوند. به عنوان مثال در حالی که یک شماره هفت رقمی تصادفی را فقط چند ثانیه قبل از فراموشی به خاطر می آورید، ممکن است شماره تلفنی خاص را سالیان سال در خاطر داشته باشید ( توجه و تکرار ) . در حافظه دراز مدت معمولا اطلاعات بر حسب معنا رمزگردانی می شوند. بنابراین، اگر موضوعاتی که باید یادآوری شوند، معنادار باشند، بهتر یادآوری می گردند. وقتی معنای مطلبی فهمیده نشود، بسیار سریع فراموش می گردد ( مثل سختی از بر کردن چیزی که درک نمی شود ) . هر چقدر ارتباطات معناداری بین مطالب وجود داشته باشد نیز بهتر یادآوری خواهند شد.
فراموشی اندوخته های حافظه دراز مدت معمولا ناشی از ناتوانی فرد در پیدا کردن موضوعات می باشد نه اینکه آن مطالب از حافظه پاک شده اند، بلکه مطالب وجود دارند ولی فرد نمی تواند مطالب را باز یابد. مثال این مورد شبیه این است که در کتابخانه بزرگی به دنبال کتابی بگردید که اصلا شماره ندارد. پیدا نکردن کتاب دلیل بر عدم وجود کتاب نیست، بلکه کتاب وجود دارد ولی درست طبقه بندی نشده است و در نتیجه قابل دستیابی نیست. مثال و دلیل این امر این است که در حالت هپنوتیزم افراد قادر به یادآوری تمام جزییات حوادث دوران کودکی خود هستند، در حالیکه، در شرایط عادی از عهده یادآوری این خاطرات برنمی آیند.
پژوهش ها نشان داده اند که در بازیابی موفقیت آمیز مطالب دو عامل اصلی وجود دارد:
۱– طبقه بندی صحیح مطالب.
۲– زمینه و شرایطی که مطلب در آن به یاد سپرده شده است.
هرچقدر اندوخته های خود را بهتر سازمان دهیم، بهتر می توانیم آنها را باز بیابیم. زیرا فرایند بازیابی، مستلزم فرایند پی گیری و جستجو است و سازمان بندی مرتبه ای و مرحله ای این جستجو را راحت تر و کارآمدتر می سازد.
نتیجه مطالعات نشان می دهند که حتی قرارگیری در شرایط مشابه شرایط یادگیری می تواند در بازیابی مطالب می تواند کمک کننده باشد.
حافظه حسی ( Sensory Memory ) [
حافظه حسی توانایی ضبط درک احساس از طریق حواس می باشد. خاطرات حسی به عنوان ذخیره گاهی از محرک های حسی عمل می کنند. یک یادبود حسی یک کپی براب . . .
... [مشاهده متن کامل]
1. رمزگردانی ( Encoding ) :سپردن به حافظه
3. ذخیره سازی ( Storage ) :نگهداری در حافظه
۳. بازیابی ( Retrieval ) :فراخوانی از حافظه
انواع حافظه
از نظر علمی حافظه را می توان به دو بخش «حافظه بلند مدت" ( Long - Term Memory ) و «حافظه کوتاه مدت" ( Short - Term Memory ) تقسیم کرد. در موقعیت هایی که نگهداری و ذخیره سازی مطالب برای چند ثانیه مطرح است ( اغلب کمتر از ۳۰ ثانیه ) در مقایسه با موقعیت هایی که مستلزم نگهداری مطالب برای مدت طولانی تری است ( از چند دقیقه تا چندین سال ) نوع حافظه تفاوت دارد. گفته می شود موقعیت های نخست با حافظه کوتاه مدت و موقعیت های دوم با حافظه بلند مدت مرتبط می شود. در مورد هر دو نوع حافظه، سه مرحله رمزگردانی، ذخیره سازی و بازیابی وجود دارد. لازم به ذکر است در بعضی از مطالعات و منابع از حافظه نوع سومی نیز با نام «حافظه حسی» ( Sensory Memory ) سخن به میان آمده است.
حافظه کوتاه مدت ( Short term memory )
حافظه کوتاه مدت اجازه می دهد به مدت چند ثانیه تا حداکثر یک دقیقه و اساسا بدون تمرین، مطالب نگهداری و ذخیره سازی شود. همچون چرکنویسی گذرا است که برای فراخوانی اطلاعات در دست پردازش عمل می کند. برای نمونه برای فهمیدن جمله ای لازم است که آغاز جمله را در حین خواندن بقیه جمله به ذهن بسپارید. یا اینکه عموما برای برقراری یک تماس تلفنی، ابتدا شماره را از دفترچه تلفن پیدا کرده، شماره گیری نموده و سپس فراموش می کنید. این حافظه کوتاه مدت شماست. در حالی که برای گرفتن شماره دوستتان به دفترچه تلفن مراجعه نمی کنید ( حافظه بلند مدت ) .
وقتی مطلبی را بلافاصله بعد از شنیدن به یاد می آوریم بازیابی ساده تر است زیرا مطلب فعلا در هوشیاری ما قرار دارد. اما زمانی که ساعت ها بعد از شنیدن می کوشیم آن را به یاد آوریم بازیابی اغلب دشوار تر است چون مطلب دیگر در هوشیاری ما نیست. برای رمزگردانی اطلاعات در حافظه کوتاه مدت فرد باید نخست بر روی موضوع مشخصی متمرکز شود ( مورد توجه قرار گرفتن موضوعات ) . بعد از اینکه اطلاعات بخصوصی مورد توجه قرار گرفتند در حافظه کوتاه مدت رمزگردانی می شوند.
در حافظه کوتاه مدت، اطلاعات معمولا به شکل صوتی رمزگردانی می شوند. هرچند ممکن است از رمزهایی دیگر مانند رمز تصویری نیز استفاده شود. مهم ترین خصوصیت حافظه کوتاه مدت، گنجایش محدود آن است با ظرفیتی برابر با «۲±۷» ، یعنی بین ۵ تا ۹ موضوع می تواند در حافظه کوتاه مدت نگهداری شود و زمانی که مطلب جدیدی اضافه شود، یکی از مطالب قبلی حذف می شود و اطلاعاتی که از قبل به حافظه راه یافته اند، جای خود را به اطلاعت تازه تری می دهند ( اصل جانشینی ) . باید توجه داشت تکرار کردن در یادسپاری مطالب نقش بسیار مهمی دارد. چرا که موضوعاتی که بیشتر تکرار شوند به آسانی جای خود را به موضوعات دیگر نمی دهد. پس با تکرار و مرور ذهنی می توان حافظه کوتاه مدت را تقویت نمود و مانع از فراموشی شد. بخش بندی اطلاعات می تواند منجر به افزایش گنجایش حافظه گذرا گردد. از این روی است که به خاطر سپردن شماره تلفن بخش بندی شده از یک شماره طولانی و یک تکه ساده تر است.
حافظه دراز مدت ( Long - term )
ذخیره سازی در حافظه کوتاه مدت به طور کلی از نظر ظرفیت و مدت زمان به شدت محدود می باشد. در حالی که حافظه دراز مدت، شامل اطلاعاتی است که به مدت زمان های مختلف، از چند دقیقه تا سراسر عمر ( خاطرات کودکی یک فرد بزرگسال ) در حافظه نگهداری می شوند. به عنوان مثال در حالی که یک شماره هفت رقمی تصادفی را فقط چند ثانیه قبل از فراموشی به خاطر می آورید، ممکن است شماره تلفنی خاص را سالیان سال در خاطر داشته باشید ( توجه و تکرار ) . در حافظه دراز مدت معمولا اطلاعات بر حسب معنا رمزگردانی می شوند. بنابراین، اگر موضوعاتی که باید یادآوری شوند، معنادار باشند، بهتر یادآوری می گردند. وقتی معنای مطلبی فهمیده نشود، بسیار سریع فراموش می گردد ( مثل سختی از بر کردن چیزی که درک نمی شود ) . هر چقدر ارتباطات معناداری بین مطالب وجود داشته باشد نیز بهتر یادآوری خواهند شد.
فراموشی اندوخته های حافظه دراز مدت معمولا ناشی از ناتوانی فرد در پیدا کردن موضوعات می باشد نه اینکه آن مطالب از حافظه پاک شده اند، بلکه مطالب وجود دارند ولی فرد نمی تواند مطالب را باز یابد. مثال این مورد شبیه این است که در کتابخانه بزرگی به دنبال کتابی بگردید که اصلا شماره ندارد. پیدا نکردن کتاب دلیل بر عدم وجود کتاب نیست، بلکه کتاب وجود دارد ولی درست طبقه بندی نشده است و در نتیجه قابل دستیابی نیست. مثال و دلیل این امر این است که در حالت هپنوتیزم افراد قادر به یادآوری تمام جزییات حوادث دوران کودکی خود هستند، در حالیکه، در شرایط عادی از عهده یادآوری این خاطرات برنمی آیند.
پژوهش ها نشان داده اند که در بازیابی موفقیت آمیز مطالب دو عامل اصلی وجود دارد:
۱– طبقه بندی صحیح مطالب.
۲– زمینه و شرایطی که مطلب در آن به یاد سپرده شده است.
هرچقدر اندوخته های خود را بهتر سازمان دهیم، بهتر می توانیم آنها را باز بیابیم. زیرا فرایند بازیابی، مستلزم فرایند پی گیری و جستجو است و سازمان بندی مرتبه ای و مرحله ای این جستجو را راحت تر و کارآمدتر می سازد.
نتیجه مطالعات نشان می دهند که حتی قرارگیری در شرایط مشابه شرایط یادگیری می تواند در بازیابی مطالب می تواند کمک کننده باشد.
حافظه حسی ( Sensory Memory ) [
حافظه حسی توانایی ضبط درک احساس از طریق حواس می باشد. خاطرات حسی به عنوان ذخیره گاهی از محرک های حسی عمل می کنند. یک یادبود حسی یک کپی براب . . .
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٢)