[ویکی فقه] حاشیة علی رسالة فی التقیة (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است.وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتقی یتقی، اوتقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است.وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتقی یتقی، اوتقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
[ویکی نور] حاشیه علی رساله فی التقیه (مامقانی). حاشیة علی رسالة فی التقیة تألیف عبدالله بن محمد حسن مامقانی. وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال 1351 هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است. وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتّقی یتّقی، او تقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مسأله تقیه و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
این کتاب در شش بخش آمده است. تحریر محل نزاع، اعتبار مندوحه، اخبار وارده در تقیه، تحقق تقیه با خوف شخص، اگر به تقیه عمل نشود آیا عبادت باطل است، ترتب آثار صحت بر عمل صادر از روی تقیه. این کتاب در 10 صفحه آمده است.
مؤلف در آغاز کتاب می فرماید: «إنی منذ فراغی من نهایة المقال تعلیق الخیارات حضرة الشیخ المحقق الأنصاری أنار الله برهانه و أعلی فی ریاض الخلد مقره و مقامه کانت تحدّثنی نفسی بالتعلیق علی الرسائل الست الملحقة بالکتاب المذکور فی الطبع و هی رسالة التقیة...». من بعد از فراغ از نگارش کتاب نهایة المقال تعلیقه بر کتاب خیارات شیخ محقق انصاری که خداوند برهان ایشان را نورانی و در بهشت جایگاه ایشان را عالی گرداند. پیوسته در این فکر بودم تا تعلیقاتی بر رساله های ششگانه دیگری که با کتاب خیارات به چاپ رسیده نیز به رشته تحریر درآورم مانند رسالة فی التقیة.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است. وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتّقی یتّقی، او تقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مسأله تقیه و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
این کتاب در شش بخش آمده است. تحریر محل نزاع، اعتبار مندوحه، اخبار وارده در تقیه، تحقق تقیه با خوف شخص، اگر به تقیه عمل نشود آیا عبادت باطل است، ترتب آثار صحت بر عمل صادر از روی تقیه. این کتاب در 10 صفحه آمده است.
مؤلف در آغاز کتاب می فرماید: «إنی منذ فراغی من نهایة المقال تعلیق الخیارات حضرة الشیخ المحقق الأنصاری أنار الله برهانه و أعلی فی ریاض الخلد مقره و مقامه کانت تحدّثنی نفسی بالتعلیق علی الرسائل الست الملحقة بالکتاب المذکور فی الطبع و هی رسالة التقیة...». من بعد از فراغ از نگارش کتاب نهایة المقال تعلیقه بر کتاب خیارات شیخ محقق انصاری که خداوند برهان ایشان را نورانی و در بهشت جایگاه ایشان را عالی گرداند. پیوسته در این فکر بودم تا تعلیقاتی بر رساله های ششگانه دیگری که با کتاب خیارات به چاپ رسیده نیز به رشته تحریر درآورم مانند رسالة فی التقیة.
wikinoor: حاشیة_علی_رسالة_فی_التقیة_(مامقانی)
[ویکی فقه] حاشیه علی رساله فی التقیه (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است.وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتقی یتقی، اوتقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
ارزش و اعتبار کتاب
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مساله تقیه و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
مباحث کتاب
این کتاب در شش بخش آمده است: تحریر محل نزاع، اعتبار مندوحه، اخبار وارده در تقیه، تحقق تقیه با خوف شخص، اگر به تقیه عمل نشود آیا عبادت باطل است، ترتب آثار صحت بر عمل صادر از روی تقیه.این کتاب در ۱۰ صفحه آمده است.
انگیزه نگارش
...
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی التقیة شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است.وی در آغاز کتاب می فرماید: تاج العروس از جوهری حکایت می کند که اصل اتقی یتقی، اوتقی یوتقی بر وزن افتعال بوده است. واو به یاء تبدیل شد به دلیل انکسار ما قبل و بعد قلب به تاء شد و سپس در تاء باب افتعال ادغام گردید.
ارزش و اعتبار کتاب
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مساله تقیه و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
مباحث کتاب
این کتاب در شش بخش آمده است: تحریر محل نزاع، اعتبار مندوحه، اخبار وارده در تقیه، تحقق تقیه با خوف شخص، اگر به تقیه عمل نشود آیا عبادت باطل است، ترتب آثار صحت بر عمل صادر از روی تقیه.این کتاب در ۱۰ صفحه آمده است.
انگیزه نگارش
...
wikifeqh: حاشیة_علی_رسالة_فی_التقیة_(کتاب)