جک کرواک ( به انگلیسی: Jack Kerouac ) با نام اصلی ژان - لوئی کرواک ( به فرانسوی: Jean - Louis Kerouac ) [ ۲] ( زاده ۱۲ مارس ۱۹۲۲ در لوول، ماساچوست – درگذشته ۲۱ اکتبر ۱۹۶۹ در سن پترزبورگ، فلوریدا ) رمان نویس و شاعر آمریکایی فرانسوی تبار بود.
جک کرواک از خانواده ای کانادایی - فرانسوی در لوول، ماساچوست زاده[ ۱] و در همان جا بزرگ شد. سپس در دانشگاه کلمبیا در رشته فوتبال تحصیل کرد. در این دانشگاه او با آلن گینزبرگ و ویلیام اس. باروز آشنا شد. این سه تبدیل به اعضای مرکزی نویسندگان نسل بیت ( Beat ) شدند. او در کنار ویلیام باروز و آلن گینزبرگ، یک گروه بدعت گذار ادبی بودند. کرواک به خاطر فی البداهه نویسی، آوازه بسیاری یافت.
بیت در زبان عامیانه آمریکایی به معنی «خسته و کوفته» است. هربرت هانکه از واژه بیت برای توصیف مردم بی پول و بی آینده استفاده می کرد. واژه «بیت» یک نامگذاری کلیشه ای بود که رسانه های آن دوره آمریکا به آن گروه، داده بودند. اما گزاره «نسل بیت» را نخستین بار خود جک کرواک در سال ۱۹۴۸ به پیشنهاد هربرت هانکه برای نام گذاری گروه دوستان خود به کار برد که همگی در خانه جان کللون هولمز کنار هم می آمدند. [ ۱]
جک کرواک اصرار داشت که واژه «بیت» از «بئاتیفیه» ( Beatification ) آمده که در ادبیات کاتولیک به مرحله آمرزیدگی، ( یک مرحله پیش از تقدیس ) گفته می شود. کرواک با این کار می خواست بر خوشبختی بی اندازه نسل خود تأکید کند. [ ۱]
بیشتر آثار جک کرواک دربارهٔ موضوعاتی چون معنویت کاتولیک، بودیسم، مواد مخدر و مسائل اخلاقی و جنسی بود.
جک کرواک برای رویارویی با توحش ( ددمنشی ) دنیای مدرن، به ادبیات بداهه روی آورد. [ ۱] او در سال ۱۹۴۶ با نیل کسدی که الهام بخش دین موریاتی شخصیت اصلی رمان تأثیرگذار او به نام «در راه» یا در جاده ( ۱۹۵۷ ) بود آشنا شد. وی برخلاف نخستین رمانش «شهر و ولایت» ( ۱۹۵۰ ) که عامه فهم تر بود رمان «در راه» را با سبک فی البداهه گویی جاز نوشته است. اثری که کرواک بعدها آن را «عروض رقص فی البداهه» نامید. او در مقاله کوتاه خود با عنوان «اصول نگارش فی البداهه» نوشت:
نه «گزینش» بیان، بلکه تداعی آزاد ذهن در دریای بی کران تفکر، شنا کردن در دریای زبان، بی هیچ نظمی به جای پرداختن به عبارت های بیانگرانه و خطابی بلاغی، به مانند یک مشت که کوبیده می شود بر روی میز با بیانی کامل، بنگ !. . . هرگز نباید تصمیم به «بهبود» یا تاثیرگذارتر کردن شعر گرفت… بهترین نوشتار همیشه با بیرون کشیدن شخص از گهوارهٔ گرم و نرم ذهن محافظه کار حاصل می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفجک کرواک از خانواده ای کانادایی - فرانسوی در لوول، ماساچوست زاده[ ۱] و در همان جا بزرگ شد. سپس در دانشگاه کلمبیا در رشته فوتبال تحصیل کرد. در این دانشگاه او با آلن گینزبرگ و ویلیام اس. باروز آشنا شد. این سه تبدیل به اعضای مرکزی نویسندگان نسل بیت ( Beat ) شدند. او در کنار ویلیام باروز و آلن گینزبرگ، یک گروه بدعت گذار ادبی بودند. کرواک به خاطر فی البداهه نویسی، آوازه بسیاری یافت.
بیت در زبان عامیانه آمریکایی به معنی «خسته و کوفته» است. هربرت هانکه از واژه بیت برای توصیف مردم بی پول و بی آینده استفاده می کرد. واژه «بیت» یک نامگذاری کلیشه ای بود که رسانه های آن دوره آمریکا به آن گروه، داده بودند. اما گزاره «نسل بیت» را نخستین بار خود جک کرواک در سال ۱۹۴۸ به پیشنهاد هربرت هانکه برای نام گذاری گروه دوستان خود به کار برد که همگی در خانه جان کللون هولمز کنار هم می آمدند. [ ۱]
جک کرواک اصرار داشت که واژه «بیت» از «بئاتیفیه» ( Beatification ) آمده که در ادبیات کاتولیک به مرحله آمرزیدگی، ( یک مرحله پیش از تقدیس ) گفته می شود. کرواک با این کار می خواست بر خوشبختی بی اندازه نسل خود تأکید کند. [ ۱]
بیشتر آثار جک کرواک دربارهٔ موضوعاتی چون معنویت کاتولیک، بودیسم، مواد مخدر و مسائل اخلاقی و جنسی بود.
جک کرواک برای رویارویی با توحش ( ددمنشی ) دنیای مدرن، به ادبیات بداهه روی آورد. [ ۱] او در سال ۱۹۴۶ با نیل کسدی که الهام بخش دین موریاتی شخصیت اصلی رمان تأثیرگذار او به نام «در راه» یا در جاده ( ۱۹۵۷ ) بود آشنا شد. وی برخلاف نخستین رمانش «شهر و ولایت» ( ۱۹۵۰ ) که عامه فهم تر بود رمان «در راه» را با سبک فی البداهه گویی جاز نوشته است. اثری که کرواک بعدها آن را «عروض رقص فی البداهه» نامید. او در مقاله کوتاه خود با عنوان «اصول نگارش فی البداهه» نوشت:
نه «گزینش» بیان، بلکه تداعی آزاد ذهن در دریای بی کران تفکر، شنا کردن در دریای زبان، بی هیچ نظمی به جای پرداختن به عبارت های بیانگرانه و خطابی بلاغی، به مانند یک مشت که کوبیده می شود بر روی میز با بیانی کامل، بنگ !. . . هرگز نباید تصمیم به «بهبود» یا تاثیرگذارتر کردن شعر گرفت… بهترین نوشتار همیشه با بیرون کشیدن شخص از گهوارهٔ گرم و نرم ذهن محافظه کار حاصل می شود.
wiki: جک کرواک