[ویکی فقه] جوهر ذاتی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جوهرِ واقع شده در ذات ماهیت دیگر است.
منطق دانان، عَرَض را گاه در مقابل جوهر به کار می برند و گاه مقابل ذاتی، هر چند صحیح این است که بر قسم دوم (مقابل ذاتی)، عَرَضی اطلاق شود. عَرَض عام و عَرَض خاص (خاصه) در کلیات خمس، اقسام همین قسم دوم اند. وقتی جوهر و عَرَض به اعتبار ذاتی یا عَرَضی بودنشان نسبت به ذات و ماهیتی دیگر ملاحظه شوند، چهار قسم پدیدار می شود:۱. جوهر ذاتی؛۲. جوهر عرضی؛۳. عرض ذاتی؛۴. عَرَض عَرَضی.
تعریف اصطلاحات
۱. «جوهر ذاتی»، یعنی جوهری که نسبت به ماهیت دیگری، از ذاتیات آن باشد؛ مثل حیوان که جوهر می شود و ذاتی، یعنی جنس، برای انسان است. ۲. «جوهر عَرَضی»، یعنی جوهری که نسبت به ماهیت دیگری، از عرضیات آن باشد؛ مثل جسم که جوهر محسوب می شود و عَرَضیِ ابیض است. ۳. «عَرَض ذاتی»، یعنی عَرَضی که نسبت به ماهیت دیگری، از ذاتیات آن باشد؛ مثل لون (رنگ) که عَرَض می شود و ذاتی، یعنی جنس برای ابیض است. ۴. «عَرَض عَرَضی»، یعنی عَرَضی که نسبت به ماهیت دیگری از عَرَضیات آن باشد؛ مثل ضاحک که عَرَض به شمار می آید و عَرَضیِ انسان است.
نکته
«عرض ذاتی» معنای اصطلاحی دیگری هم دارد که در مقابل «عرض غریب» قرار دارد و عبارت است از: آن محمول عَرَضی که بدون واسطه ای عام تر یا خاص تر از موضوع، عارض بر موضوع می شود.
مستندات مقاله
...
منطق دانان، عَرَض را گاه در مقابل جوهر به کار می برند و گاه مقابل ذاتی، هر چند صحیح این است که بر قسم دوم (مقابل ذاتی)، عَرَضی اطلاق شود. عَرَض عام و عَرَض خاص (خاصه) در کلیات خمس، اقسام همین قسم دوم اند. وقتی جوهر و عَرَض به اعتبار ذاتی یا عَرَضی بودنشان نسبت به ذات و ماهیتی دیگر ملاحظه شوند، چهار قسم پدیدار می شود:۱. جوهر ذاتی؛۲. جوهر عرضی؛۳. عرض ذاتی؛۴. عَرَض عَرَضی.
تعریف اصطلاحات
۱. «جوهر ذاتی»، یعنی جوهری که نسبت به ماهیت دیگری، از ذاتیات آن باشد؛ مثل حیوان که جوهر می شود و ذاتی، یعنی جنس، برای انسان است. ۲. «جوهر عَرَضی»، یعنی جوهری که نسبت به ماهیت دیگری، از عرضیات آن باشد؛ مثل جسم که جوهر محسوب می شود و عَرَضیِ ابیض است. ۳. «عَرَض ذاتی»، یعنی عَرَضی که نسبت به ماهیت دیگری، از ذاتیات آن باشد؛ مثل لون (رنگ) که عَرَض می شود و ذاتی، یعنی جنس برای ابیض است. ۴. «عَرَض عَرَضی»، یعنی عَرَضی که نسبت به ماهیت دیگری از عَرَضیات آن باشد؛ مثل ضاحک که عَرَض به شمار می آید و عَرَضیِ انسان است.
نکته
«عرض ذاتی» معنای اصطلاحی دیگری هم دارد که در مقابل «عرض غریب» قرار دارد و عبارت است از: آن محمول عَرَضی که بدون واسطه ای عام تر یا خاص تر از موضوع، عارض بر موضوع می شود.
مستندات مقاله
...
wikifeqh: جوهر_ذاتی