[ویکی نور] جواهر الآداب و ذخائر الشعراء و الکتاب. جواهر الآداب و ذخائر الشعراء و الکتاب، تألیف محمد بن عبدالملک اندلسی معروف به ابن سراج(متوفی 536ق)، است. این اثر، به زبان عربی و مرجعی اساسی در نقد و بلاغت و نثر و شعر عربی تا عصر مؤلف و به ویژه شیوه ادبای اندلس در ادب عرب می باشد.
در ابتدای کتاب، مقدمه تحقیقی جامع و مفصلی در 387 صفحه و پنج باب، به قلم محقق کتاب دکتر محمد حسن قزقزان آمده است. مؤلف، مطالب کتاب را در چهار جزء و هر جزء را به صورت باب باب تنظیم کرده و تا باب 27 از جزء دوم در جلد اول و باقی ابواب آن، در جلد دوم آمده است. هر یک از ابواب نیز مشتمل بر فصولی است.
نویسنده، در اثر حاضر، مرجعی جامع و ممتاز و ضروری را برای دانش پژوهان علوم مختلف ادبیات عرب فراهم آورده است؛ به گونه ای که هیچ پژوهش گری در نظم و نثر عرب و یا لغت و بلاغت و سایر علوم از این کتاب بی نیاز نیست. علمای مسلمان، قرآن کریم را به عنوان والاترین کلام عرب محسوب داشته و در نحو و لغت و سایر علوم به آیات کلام الهی استشهاد کرده اند. در این اثر نیز به شواهد قرآنی اهمیت ویژه ای داده شده است. هم چنین بعضی از احادیث کتاب، از سنن ابن ماجه یا مسند احمد بن حنبل یا کتب صحاح دیگر گرفته شده است.
اکنون به اختصار به شرح مطالب کتاب می پردازیم:
این جزء، مشتمل بر 40 باب است که از این تعداد، هفت باب در نقد ادبی و سی و سه باب دیگر در بلاغت عربی و علوم مرتبط با آن می باشد. برخی از موضوعات مطرح شده در باب نقد، عبارت است از:
در ابتدای کتاب، مقدمه تحقیقی جامع و مفصلی در 387 صفحه و پنج باب، به قلم محقق کتاب دکتر محمد حسن قزقزان آمده است. مؤلف، مطالب کتاب را در چهار جزء و هر جزء را به صورت باب باب تنظیم کرده و تا باب 27 از جزء دوم در جلد اول و باقی ابواب آن، در جلد دوم آمده است. هر یک از ابواب نیز مشتمل بر فصولی است.
نویسنده، در اثر حاضر، مرجعی جامع و ممتاز و ضروری را برای دانش پژوهان علوم مختلف ادبیات عرب فراهم آورده است؛ به گونه ای که هیچ پژوهش گری در نظم و نثر عرب و یا لغت و بلاغت و سایر علوم از این کتاب بی نیاز نیست. علمای مسلمان، قرآن کریم را به عنوان والاترین کلام عرب محسوب داشته و در نحو و لغت و سایر علوم به آیات کلام الهی استشهاد کرده اند. در این اثر نیز به شواهد قرآنی اهمیت ویژه ای داده شده است. هم چنین بعضی از احادیث کتاب، از سنن ابن ماجه یا مسند احمد بن حنبل یا کتب صحاح دیگر گرفته شده است.
اکنون به اختصار به شرح مطالب کتاب می پردازیم:
این جزء، مشتمل بر 40 باب است که از این تعداد، هفت باب در نقد ادبی و سی و سه باب دیگر در بلاغت عربی و علوم مرتبط با آن می باشد. برخی از موضوعات مطرح شده در باب نقد، عبارت است از:
wikinoor: جواهر_الآداب_و_ذخائر_الشعراء_و_الکتاب
[ویکی فقه] جواهر الآداب و ذخائر الشعراء و الکتاب (کتاب). «جواهر الآداب و ذخائر الشعراء و الکتاب»، تالیف محمد بن عبد الملک اندلسی معروف به ابن سراج (متوفی ۵۳۶ ق)، است. این اثر، به زبان عربی و مرجعی اساسی در نقد و بلاغت و نثر و شعر عربی تا عصر مؤلف و به ویژه شیوه ادبای اندلس در ادب عرب می باشد.
در ابتدای کتاب، مقدمه تحقیقی جامع و مفصلی در ۳۸۷ صفحه و پنج باب، به قلم محقق کتاب دکتر محمد حسن قزقزان آمده است. مؤلف، مطالب کتاب را در چهار جزء و هر جزء را به صورت باب باب تنظیم کرده و تا باب ۲۷ از جزء دوم در جلد اول و باقی ابواب آن، در جلد دوم آمده است. هر یک از ابواب نیز مشتمل بر فصولی است.
گزارش محتوا
نویسنده، در اثر حاضر، مرجعی جامع و ممتاز و ضروری را برای دانش پژوهان علوم مختلف ادبیات عرب فراهم آورده است؛ به گونه ای که هیچ پژوهش گری در نظم و نثر عرب و یا لغت و بلاغت و سایر علوم از این کتاب بی نیاز نیست. علمای مسلمان ، قرآن کریم را به عنوان والاترین کلام عرب محسوب داشته و در نحو و لغت و سایر علوم به آیات کلام الهی استشهاد کرده اند. در این اثر نیز به شواهد قرآنی اهمیت ویژه ای داده شده است. هم چنین بعضی از احادیث کتاب، از سنن ابن ماجه یا مسند احمد بن حنبل یا کتب صحاح دیگر گرفته شده است. اکنون به اختصار به شرح مطالب کتاب می پردازیم:
جزء اول
این جزء، مشتمل بر ۴۰ باب است که از این تعداد، هفت باب در نقد ادبی و سی و سه باب دیگر در بلاغت عربی و علوم مرتبط با آن می باشد. برخی از موضوعات مطرح شده در باب نقد، عبارت است از: ۱. فضیلت شعر و منافع آن؛ ۲. معایب شعر و ضررهایش؛ ۳. طبقات شعراء و مراتب آنها؛ ۴. اختلاف اغراض شعراء و مذاهب آنها؛ ۵. انواع شعر و ضروب آن. در باب بلاغت نیز عناوینی مانند استعاره ، تمثیل ، تشبیه ، تجنیس ، تردید و تصدیر مورد بحث قرار گرفته است.
← جزء دوم
...
در ابتدای کتاب، مقدمه تحقیقی جامع و مفصلی در ۳۸۷ صفحه و پنج باب، به قلم محقق کتاب دکتر محمد حسن قزقزان آمده است. مؤلف، مطالب کتاب را در چهار جزء و هر جزء را به صورت باب باب تنظیم کرده و تا باب ۲۷ از جزء دوم در جلد اول و باقی ابواب آن، در جلد دوم آمده است. هر یک از ابواب نیز مشتمل بر فصولی است.
گزارش محتوا
نویسنده، در اثر حاضر، مرجعی جامع و ممتاز و ضروری را برای دانش پژوهان علوم مختلف ادبیات عرب فراهم آورده است؛ به گونه ای که هیچ پژوهش گری در نظم و نثر عرب و یا لغت و بلاغت و سایر علوم از این کتاب بی نیاز نیست. علمای مسلمان ، قرآن کریم را به عنوان والاترین کلام عرب محسوب داشته و در نحو و لغت و سایر علوم به آیات کلام الهی استشهاد کرده اند. در این اثر نیز به شواهد قرآنی اهمیت ویژه ای داده شده است. هم چنین بعضی از احادیث کتاب، از سنن ابن ماجه یا مسند احمد بن حنبل یا کتب صحاح دیگر گرفته شده است. اکنون به اختصار به شرح مطالب کتاب می پردازیم:
جزء اول
این جزء، مشتمل بر ۴۰ باب است که از این تعداد، هفت باب در نقد ادبی و سی و سه باب دیگر در بلاغت عربی و علوم مرتبط با آن می باشد. برخی از موضوعات مطرح شده در باب نقد، عبارت است از: ۱. فضیلت شعر و منافع آن؛ ۲. معایب شعر و ضررهایش؛ ۳. طبقات شعراء و مراتب آنها؛ ۴. اختلاف اغراض شعراء و مذاهب آنها؛ ۵. انواع شعر و ضروب آن. در باب بلاغت نیز عناوینی مانند استعاره ، تمثیل ، تشبیه ، تجنیس ، تردید و تصدیر مورد بحث قرار گرفته است.
← جزء دوم
...