[ویکی فقه] جهاد و سرور (قرآن). یکی از آثار مثبت جهاد در راه خدا که در قرآن نیز به آن اشاره شده است سرور و شادی است.
جهاد با کافران، موجب سرور و فروکشی خشم قلوب مؤمنان است.قـتلوهم یعذبهم الله بایدیکم ویخزهم وینصرکم علیهم ویشف صدور قوم مؤمنین• ویذهب غیظ قلوبهم ویتوب الله علی من یشاء والله علیم حکیم. با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات می کند و آنان را رسوا می سازد و سینه گروهی از مؤمنان را شفا می بخشد (و بر قلب آنها مرهم می نهد) • و خشم دلهای آنان را از میان می برد! و خدا توبه هر کس را بخواهد (و شایسته بداند)، می پذیرد و خداوند دانا و حکیم است
شان نزول
بعضی از مفسران گفته اند منظور از" قوم مؤمنین" گروه مؤمنان طائفه" بنی خزاعه" هستند که جمعی از بت پرستان از طایفه" بنی بکر" ناجوانمردانه بر آنها ریختند و غافلگیرشان ساختند و بعضی گفته اند اشاره به گروهی از مردم یمن است که اسلام را پذیرفتند ولی چون به مکه آمدند از طرف بت پرستان مورد آزار و شکنجه واقع شدند.ولی بعید نیست این عبارت همه کسانی را که به نوعی تحت فشار و شکنجه بت پرستان قرار گرفته بودند و دلهایشان از آنها پر خون بود شامل شود.در آیه بعد اضافه می کند که در پرتو پیروزی شما و شکست آنها" خشم دلهای مؤمنان را فرو می نشاند".(و یذهب غیظ قلوبهم). این جمله ممکن است تاکیدی برای جمله سابق (و یشف صدور قوم مؤمنین) بوده باشد و نیز ممکن است با آن متفاوت باشد و جمله گذشته اشاره به این باشد که در پرتو پیروزی اسلام دلهایی که سالها به خاطر اسلام و پیامبر ص می طپید و ناراحت و بیمار بود بهبودی یافت، و جمله دوم اشاره به این است که دلهایی که به خاطر از دست دادن عزیزان و بستگان و تحمل انواع آزارها و شکنجه ها پر از ناراحتی بود آرامش خود را با کشته شدن دشمنان سنگدل باز می یاب.
جهاد با کافران، موجب سرور و فروکشی خشم قلوب مؤمنان است.قـتلوهم یعذبهم الله بایدیکم ویخزهم وینصرکم علیهم ویشف صدور قوم مؤمنین• ویذهب غیظ قلوبهم ویتوب الله علی من یشاء والله علیم حکیم. با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات می کند و آنان را رسوا می سازد و سینه گروهی از مؤمنان را شفا می بخشد (و بر قلب آنها مرهم می نهد) • و خشم دلهای آنان را از میان می برد! و خدا توبه هر کس را بخواهد (و شایسته بداند)، می پذیرد و خداوند دانا و حکیم است
شان نزول
بعضی از مفسران گفته اند منظور از" قوم مؤمنین" گروه مؤمنان طائفه" بنی خزاعه" هستند که جمعی از بت پرستان از طایفه" بنی بکر" ناجوانمردانه بر آنها ریختند و غافلگیرشان ساختند و بعضی گفته اند اشاره به گروهی از مردم یمن است که اسلام را پذیرفتند ولی چون به مکه آمدند از طرف بت پرستان مورد آزار و شکنجه واقع شدند.ولی بعید نیست این عبارت همه کسانی را که به نوعی تحت فشار و شکنجه بت پرستان قرار گرفته بودند و دلهایشان از آنها پر خون بود شامل شود.در آیه بعد اضافه می کند که در پرتو پیروزی شما و شکست آنها" خشم دلهای مؤمنان را فرو می نشاند".(و یذهب غیظ قلوبهم). این جمله ممکن است تاکیدی برای جمله سابق (و یشف صدور قوم مؤمنین) بوده باشد و نیز ممکن است با آن متفاوت باشد و جمله گذشته اشاره به این باشد که در پرتو پیروزی اسلام دلهایی که سالها به خاطر اسلام و پیامبر ص می طپید و ناراحت و بیمار بود بهبودی یافت، و جمله دوم اشاره به این است که دلهایی که به خاطر از دست دادن عزیزان و بستگان و تحمل انواع آزارها و شکنجه ها پر از ناراحتی بود آرامش خود را با کشته شدن دشمنان سنگدل باز می یاب.
wikifeqh: جهاد_و_سرور_(قرآن)