جنین انعام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جنین انعام (قرآن). در دوران جاهلیت مشرکان برای جنین انعام احکام و بدعت هایی داشتند که خداوند به نمونه های آن در قرآن اشاره کرده است.
خوردن جنین مرده انعام برای مردان و زنان از سوی مشرکان عصر جاهلیت مجاز شمرد می شد:وقالوا ما فی بطون هـذه الانعـم خالصة لذکورنا ومحرم علی ازوجنا وان یکن میتة فهم فیه شرکآء سیجزیهم وصفهم انه حکیم علیم.و گفتند: «آنچه (از بچّه) در شکم این حیوانات است، مخصوص مردان ماست و بر همسران ما حرام است! امّا اگر مرده باشد (مرده متولّد شود)، همگی در آن شریکند.» بزودی (خدا) کیفر این توصیف (و احکام دروغین) آنها را می دهد او حکیم و داناست.
منع زنان از خوردن گوشت جنین زنده
خوردن زنان از گوشت جنین زنده از دیدگاه مشرکان عصر جاهلیت حرمت داشت:وقالوا ما فی بطون هـذه الانعـم خالصة لذکورنا ومحرم علی ازوجنا...و گفتند: «آنچه (از بچّه) در شکم این حیوانات است، مخصوص مردان ماست و بر همسران ما حرام است!
کیفر مشرکان
خداوند به مشرکان به جهت احکام بی مورد درباره جنین انعام هشدار به کیفر می دهد:وقالوا ما فی بطون هـذه الانعـم خالصة لذکورنا ومحرم علی ازوجنا وان یکن میتة فهم فیه شرکآء سیجزیهم وصفهم انه حکیم علیم. در این آیه به یکی دیگر از احکام خرافی مشرکان در مورد گوشت حیوانات اشاره کرده می فرماید: آنها گفتند جنین هایی که در شکم این حیوانات است مخصوص مردان ما است و بر همسران ما حرام است ولی اگر مرده متولد شود، همگی در آن شریکند(و قالوا ما فی بطون هذه الانعام خالصة لذکورنا و محرم علی ازواجنا و ان یکن میتة فهم فیه شرکاء).بعضی از مفسران احتمال داده اند که عبارت ما فی بطون هذه الانعام (آنچه در شکم این حیوانات است) شامل شیر این حیوانات نیز بشود، ولی با توجه به جمله و ان یکن میتة (اگر مرده بوده باشد) روشن می شود که آیه فقط از جنین بحث می کند که اگر زنده متولد شود، آن را مخصوص مردان می دانستند و اگر مرده متولد می شد، که زیاد مورد رغبت و میل آنها نبود، همه را در آن مساوی می دانستند!.این حکم اولا هیچگونه فلسفه و دلیلی نداشت و ثانیا در مورد جنینی که مرده متولد می شد، بسیار زشت و زننده بود، زیرا گوشت چنین حیوانی غالبا فاسد و زیانبخش است و ثالثا یک نوع تبعیض آشکار میان جنس مرد و زن بود زیرا آنچه خوب بود، مخصوص مردان، آنچه بد بود به زنان هم از آن سهمی داده می شد.قرآن به دنبال این حکم جاهلی، با این جمله مطلب را تمام کرده و می گوید: بزودی خداوند کیفر این گونه توصیفات آنها را می دهد (سیجزیهم وصفهم).تعبیر به وصف اشاره به توصیفی است که آنها از خدا می کردند و تحریم این گونه غذاها را به خدا نسبت می دادند اگر چه منظور از آن صفت و حالتی است که بر اثر تکرار گناه به شخص گناهکار دست می دهد و او را مستحق مجازات می کند و در پایان آیه می فرماید: او حکیم و دانا است (انه حکیم علیم.هم از اعمال و گفتار و تهمت های ناروای آنان با خبر است و هم روی حساب ، آنها را مجازات می کند.

پیشنهاد کاربران

بپرس