جنگ های کولا به رقابت طولانی مدتی که میان تولیدکنندگان نوشابه های غیرالکلی، شرکت کوکاکولا و پپسی کو جریان داشت گفته می شود. این درگیری ها شامل تبلیغات تطبیقی برای رقابت مستقیم میان شرکت ها، به خصوص پرچمداران تولید کولا، کوکاکولا و پپسی می شد. از اواخر دهه ۱۹۷۰ و تا دهه ۱۹۸۰ این رقابت افزایش یافت و باعث ایجاد پدیده فرهنگی جنگ های کولا شد. [ ۱] [ ۲]
کوکاکولا در طول تاریخ تبلیغاتش به موضوعات سلامتی و حس نوستالژی گری تکیه داشت. تبلیغات کوکاکولا اغلب آن را" نوشیدنی ای خانواده پسند" توصیف می کرد و شخصیت های کارتونی و دلپسند را برای تبلیغ معرفی می کرد. ( برای مثال، خرس قطبی کوکاکولا و یا بابانوئل در نزدیکی کریسمس ) . [ ۳]
در اوج جنگ های کولا، به مرور کوکاکولا مشاهده کرد که محصول اصلی اش سهم بازار خود را به پپسی و همچنین نوشابه ی رژیمی و محصولات رقبای خود می بازد. به همین دلیل نیز تصمیم گرفت با تغییر فرمول و طعم نوشیدنی خود بازار را متحول کند. در آوریل ۱۹۸۵، شرکت کوکاکولا فرمول جدیدش را معرفی کرد که در میان مردم به نیوکوک ( به انگلیسی: New Coke" ) " شهرت یافت. امّا این شرکت نتیجه ی مناسبی از این استراتژی نگرفت و با توجه به واکنشی که مردم به این نوشیدنی جدید داشتند، در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۵ تصمیم گرفت فرمول قبلی خود را با عنوان کوکاکولای کلاسیک به بازار بازگرداند. [ ۴] برخی از نظریه پردازان توطئه معتقدند که تصمیم جایگزینی عطر و طعم اصلی در واقع یک پیشرفت بزرگ استراتژیک برای تقویت فروش کوک پس از ورود به بازار بود، که انجام شد. با این حال، شرکت کوکاکولا این ادعا را به شدت رد می کند.
در سال ۱۹۷۵، پپسی شروع به نشان دادن تبلیغاتی با نام چالش پپسی کرد که در آن از افراد عادلی سؤال می شد که در تست طعم با چشمان بسته کدام محصول را ترجیح می دهند. [ ۲]
در اواسط دهه ی ۱۹۹۰، پپسی موفق ترین استراتژی طولانی مدتش را در جنگ های کولا، با عنوان پپسی چیزها آغاز کرد. شعار این کمپین تبلیغاتی "پپسی بنوش، چیزی بگیر بود. در واقع مصرف کنندگان می توانستند امتیازهایی را که بر روی بسته ها و لیوان های پپسی بود را جمع کرده و از آن برای دریافت جایزه هایی استفاده کنند. آن ها برای این پروژه بیش از دو سال تحقیقات و آزمایش انجام داده بودند که این تبلیغ میان مصرف کنندگان طنین انداز شود که با موفقیتی سریع همراه شد. پس از این موفقیت، این برنامه برای پپسی و مانتین دیو در بازارهای بین المللی تکرار شد. همچنین شرکت این برنامه را برای سال های مداوم ادامه داد و هر ساله ویژگی های جدیدی به آن اضافه می کرد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکوکاکولا در طول تاریخ تبلیغاتش به موضوعات سلامتی و حس نوستالژی گری تکیه داشت. تبلیغات کوکاکولا اغلب آن را" نوشیدنی ای خانواده پسند" توصیف می کرد و شخصیت های کارتونی و دلپسند را برای تبلیغ معرفی می کرد. ( برای مثال، خرس قطبی کوکاکولا و یا بابانوئل در نزدیکی کریسمس ) . [ ۳]
در اوج جنگ های کولا، به مرور کوکاکولا مشاهده کرد که محصول اصلی اش سهم بازار خود را به پپسی و همچنین نوشابه ی رژیمی و محصولات رقبای خود می بازد. به همین دلیل نیز تصمیم گرفت با تغییر فرمول و طعم نوشیدنی خود بازار را متحول کند. در آوریل ۱۹۸۵، شرکت کوکاکولا فرمول جدیدش را معرفی کرد که در میان مردم به نیوکوک ( به انگلیسی: New Coke" ) " شهرت یافت. امّا این شرکت نتیجه ی مناسبی از این استراتژی نگرفت و با توجه به واکنشی که مردم به این نوشیدنی جدید داشتند، در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۵ تصمیم گرفت فرمول قبلی خود را با عنوان کوکاکولای کلاسیک به بازار بازگرداند. [ ۴] برخی از نظریه پردازان توطئه معتقدند که تصمیم جایگزینی عطر و طعم اصلی در واقع یک پیشرفت بزرگ استراتژیک برای تقویت فروش کوک پس از ورود به بازار بود، که انجام شد. با این حال، شرکت کوکاکولا این ادعا را به شدت رد می کند.
در سال ۱۹۷۵، پپسی شروع به نشان دادن تبلیغاتی با نام چالش پپسی کرد که در آن از افراد عادلی سؤال می شد که در تست طعم با چشمان بسته کدام محصول را ترجیح می دهند. [ ۲]
در اواسط دهه ی ۱۹۹۰، پپسی موفق ترین استراتژی طولانی مدتش را در جنگ های کولا، با عنوان پپسی چیزها آغاز کرد. شعار این کمپین تبلیغاتی "پپسی بنوش، چیزی بگیر بود. در واقع مصرف کنندگان می توانستند امتیازهایی را که بر روی بسته ها و لیوان های پپسی بود را جمع کرده و از آن برای دریافت جایزه هایی استفاده کنند. آن ها برای این پروژه بیش از دو سال تحقیقات و آزمایش انجام داده بودند که این تبلیغ میان مصرف کنندگان طنین انداز شود که با موفقیتی سریع همراه شد. پس از این موفقیت، این برنامه برای پپسی و مانتین دیو در بازارهای بین المللی تکرار شد. همچنین شرکت این برنامه را برای سال های مداوم ادامه داد و هر ساله ویژگی های جدیدی به آن اضافه می کرد. [ ۵]
wiki: جنگ های کولا