[ویکی فقه] جنة المأوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجة(کتاب). جنة الماوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجة عجّل الله فرجه الشریف معروف به جنة الماوی به زبان عربی اثر شیخ میرزا حسین طبرسی نوری معروف به محدث نوری رحمة الله علیه (۱۲۵۴- ۱۳۲۰ ق) می باشد.
با توجه به این که مرحوم مجلسی رحمة الله علیه در باب بیست و سوم ترجمه جلد سیزدهم کتاب بحارالانوار ، داستان ملاقات بسیاری از علاقه مندان به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را نیاورده است، مؤلف بعد از زیارت ثامن الحجج علیه السّلام برای بار دوم هجرت خود را از این شهر به سامراء ، سرزمین پدر و جد بزرگوار و محل غیبت امام زمان علیه السّلام بعد از زیارت بیت الله الحرام آغاز می کند. وی بعد از اقامت، تصمیم می گیرد، هدیه ای به قدر وسع و میسور خود برای امام زمان علیه السّلام پیشکش نماید و این مسئله سال هایی (ده سال) خاطر او را مشغول می کند تا این که در ۱۳۰۲ ق به ذهن او می رسد تا کار علامه مجلسی علیه السّلام را ادامه داده و اثری که به معرفی و نقل داستان ملاقات آنان در غیبت کبری با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف که علامه مجلسی نیاورده، تالیف نماید. به همین خاطر اثر حاضر را که در حقیقت نوعی متمم و مستدرکی بر کتاب مجلسی است، فراهم می آورد. حکایات نقل شده یا به طور مستقیم از اشخاصی است که توفیق ملاقات برای آنان حاصل شده یا این که از افراد موثقی که از او شنیده اند، نقل شده است.
با توجه به این که مرحوم مجلسی رحمة الله علیه در باب بیست و سوم ترجمه جلد سیزدهم کتاب بحارالانوار ، داستان ملاقات بسیاری از علاقه مندان به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را نیاورده است، مؤلف بعد از زیارت ثامن الحجج علیه السّلام برای بار دوم هجرت خود را از این شهر به سامراء ، سرزمین پدر و جد بزرگوار و محل غیبت امام زمان علیه السّلام بعد از زیارت بیت الله الحرام آغاز می کند. وی بعد از اقامت، تصمیم می گیرد، هدیه ای به قدر وسع و میسور خود برای امام زمان علیه السّلام پیشکش نماید و این مسئله سال هایی (ده سال) خاطر او را مشغول می کند تا این که در ۱۳۰۲ ق به ذهن او می رسد تا کار علامه مجلسی علیه السّلام را ادامه داده و اثری که به معرفی و نقل داستان ملاقات آنان در غیبت کبری با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف که علامه مجلسی نیاورده، تالیف نماید. به همین خاطر اثر حاضر را که در حقیقت نوعی متمم و مستدرکی بر کتاب مجلسی است، فراهم می آورد. حکایات نقل شده یا به طور مستقیم از اشخاصی است که توفیق ملاقات برای آنان حاصل شده یا این که از افراد موثقی که از او شنیده اند، نقل شده است.
[ویکی فقه] جنه الماوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجه(کتاب). جنة الماوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجة عجّل الله فرجه الشریف معروف به جنة الماوی به زبان عربی اثر شیخ میرزا حسین طبرسی نوری معروف به محدث نوری رحمة الله علیه (۱۲۵۴- ۱۳۲۰ ق) می باشد.
با توجه به این که مرحوم مجلسی رحمة الله علیه در باب بیست و سوم ترجمه جلد سیزدهم کتاب بحارالانوار ، داستان ملاقات بسیاری از علاقه مندان به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را نیاورده است، مؤلف بعد از زیارت ثامن الحجج علیه السّلام برای بار دوم هجرت خود را از این شهر به سامراء ، سرزمین پدر و جد بزرگوار و محل غیبت امام زمان علیه السّلام بعد از زیارت بیت الله الحرام آغاز می کند. وی بعد از اقامت، تصمیم می گیرد، هدیه ای به قدر وسع و میسور خود برای امام زمان علیه السّلام پیشکش نماید و این مسئله سال هایی (ده سال) خاطر او را مشغول می کند تا این که در ۱۳۰۲ ق به ذهن او می رسد تا کار علامه مجلسی علیه السّلام را ادامه داده و اثری که به معرفی و نقل داستان ملاقات آنان در غیبت کبری با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف که علامه مجلسی نیاورده، تالیف نماید. به همین خاطر اثر حاضر را که در حقیقت نوعی متمم و مستدرکی بر کتاب مجلسی است، فراهم می آورد. حکایات نقل شده یا به طور مستقیم از اشخاصی است که توفیق ملاقات برای آنان حاصل شده یا این که از افراد موثقی که از او شنیده اند، نقل شده است.
گزارش محتوا
اثر محدث نوری رحمة الله علیه با مقدمه سید محمد قبانچی رئیس مرکز مطالعات تخصصی امام مهدی علیه السّلام همراه شده است. در مقدمه سید محمد قبانچی این نکته آمده است که اعتقاد به امام منتظر، مساله ای بنیادین در باور مسلمانان است، به گونه ای که عقیده به وی از ضروریات دین اسلام گشته است. و در روایات فراوانی که به مرز تواتر می رسد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم تاکید به ظهور مهدی علیه السّلام در آخرالزمان نموده اند، حتی اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد. و دیگر این که همه مسلمانان بر این نظر اتفاق دارند که مهدی منتظر علیه السّلام از اهل بیت علیهم السّلام و از فرزندان فاطمه سلام الله علیهم می باشد و شیعیان و بعضی از علمای اهل سنت باز بر این مسئله متفق القول هستند که امام زمان علیه السّلام فرزند امام حسن عسگری علیه السّلام می باشد و نام، خصوصیات و تمام ویژگی های او را به طور کامل ثبت نموده اند و در ادامه بازگو می کند که عقیده شیعه نسبت به مسئله مهدویت، عقیده ای است که بر پایه های محکمی از دلیل های عقلی علاوه بر ادله نقلی استوار است. و در آخر به انگیزه های این مرکز برای نشر آثار در رابطه با امام زمان علیه السّلام اشاراتی دارند. متن مؤلف از مقدمه، داستان تشرف پنجاه و نه ملاقات کننده با امام علیه السّلام که فیض وصال یار را چشیده اند و دو فایده که در پایان آمده است، تشکیل یافته است.در مقدمه، مولف گزارشی از سیر چگونگی و انگیزه و روش تالیف خود در اثر را بیان می کند که ما گوشه ای از آن را در معرفی اجمالی ذکر نمودیم.
← ملاقات کنندگان با حضرت
پاورقی ها در مواردی به شرح احوال اشخاصی که در متن نام آن ها آمده، می پردازد و در مواردی هم به ذکر منابعی که در متن از آن ها مطالب نقل شده، پرداخته است. در پایان اثر منابع و مصادر تحقیق و فهرست مطالب گنجانده شده است.
با توجه به این که مرحوم مجلسی رحمة الله علیه در باب بیست و سوم ترجمه جلد سیزدهم کتاب بحارالانوار ، داستان ملاقات بسیاری از علاقه مندان به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف را نیاورده است، مؤلف بعد از زیارت ثامن الحجج علیه السّلام برای بار دوم هجرت خود را از این شهر به سامراء ، سرزمین پدر و جد بزرگوار و محل غیبت امام زمان علیه السّلام بعد از زیارت بیت الله الحرام آغاز می کند. وی بعد از اقامت، تصمیم می گیرد، هدیه ای به قدر وسع و میسور خود برای امام زمان علیه السّلام پیشکش نماید و این مسئله سال هایی (ده سال) خاطر او را مشغول می کند تا این که در ۱۳۰۲ ق به ذهن او می رسد تا کار علامه مجلسی علیه السّلام را ادامه داده و اثری که به معرفی و نقل داستان ملاقات آنان در غیبت کبری با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف که علامه مجلسی نیاورده، تالیف نماید. به همین خاطر اثر حاضر را که در حقیقت نوعی متمم و مستدرکی بر کتاب مجلسی است، فراهم می آورد. حکایات نقل شده یا به طور مستقیم از اشخاصی است که توفیق ملاقات برای آنان حاصل شده یا این که از افراد موثقی که از او شنیده اند، نقل شده است.
گزارش محتوا
اثر محدث نوری رحمة الله علیه با مقدمه سید محمد قبانچی رئیس مرکز مطالعات تخصصی امام مهدی علیه السّلام همراه شده است. در مقدمه سید محمد قبانچی این نکته آمده است که اعتقاد به امام منتظر، مساله ای بنیادین در باور مسلمانان است، به گونه ای که عقیده به وی از ضروریات دین اسلام گشته است. و در روایات فراوانی که به مرز تواتر می رسد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم تاکید به ظهور مهدی علیه السّلام در آخرالزمان نموده اند، حتی اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد. و دیگر این که همه مسلمانان بر این نظر اتفاق دارند که مهدی منتظر علیه السّلام از اهل بیت علیهم السّلام و از فرزندان فاطمه سلام الله علیهم می باشد و شیعیان و بعضی از علمای اهل سنت باز بر این مسئله متفق القول هستند که امام زمان علیه السّلام فرزند امام حسن عسگری علیه السّلام می باشد و نام، خصوصیات و تمام ویژگی های او را به طور کامل ثبت نموده اند و در ادامه بازگو می کند که عقیده شیعه نسبت به مسئله مهدویت، عقیده ای است که بر پایه های محکمی از دلیل های عقلی علاوه بر ادله نقلی استوار است. و در آخر به انگیزه های این مرکز برای نشر آثار در رابطه با امام زمان علیه السّلام اشاراتی دارند. متن مؤلف از مقدمه، داستان تشرف پنجاه و نه ملاقات کننده با امام علیه السّلام که فیض وصال یار را چشیده اند و دو فایده که در پایان آمده است، تشکیل یافته است.در مقدمه، مولف گزارشی از سیر چگونگی و انگیزه و روش تالیف خود در اثر را بیان می کند که ما گوشه ای از آن را در معرفی اجمالی ذکر نمودیم.
← ملاقات کنندگان با حضرت
پاورقی ها در مواردی به شرح احوال اشخاصی که در متن نام آن ها آمده، می پردازد و در مواردی هم به ذکر منابعی که در متن از آن ها مطالب نقل شده، پرداخته است. در پایان اثر منابع و مصادر تحقیق و فهرست مطالب گنجانده شده است.