[ویکی فقه] جمال القراء و کمال الإقراء (کتاب). نویسنده کتاب علم الدین سخاوی است وی در سال ۵۵۸ هجری قمری متولد و در سال ۶۴۳ دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است. کتاب جمال القراء از مهمترین آثار او به شمار می رود. موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن. نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و درباره بعضی از آنها اظهار نظر نماید. از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند. از مباحث مطرح شده در کتاب (مخصوصا بحث ناسخ و منسوخ) به دست می آید که در زمان ایشان آنچه که بیشتر مورد نظر دانشمندان علوم قرآنی بوده و توجه خاصی به آن داشته اند- بحث آیات ناسخ و منسوخ در قرآن است لذا جناب سخاوی تلاش نموده آیات و سورهای قرآن را که ادعای نسخ شده مورد بررسی قرار دهد و موارد ادعائی را رد نماید.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است. کتاب جمال القراء از مهمترین آثار او به شمار می رود. موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن. نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و درباره بعضی از آنها اظهار نظر نماید. از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند. از مباحث مطرح شده در کتاب (مخصوصا بحث ناسخ و منسوخ) به دست می آید که در زمان ایشان آنچه که بیشتر مورد نظر دانشمندان علوم قرآنی بوده و توجه خاصی به آن داشته اند- بحث آیات ناسخ و منسوخ در قرآن است لذا جناب سخاوی تلاش نموده آیات و سورهای قرآن را که ادعای نسخ شده مورد بررسی قرار دهد و موارد ادعائی را رد نماید.
[ویکی نور] جمال القرّاء و کمال الإقراء تألیف علی بن محمد سخاوی نویسندۀ کتاب علم الدین
وی در سال 558 هجری قمری متولد و در سال 643 دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است.کتاب جمال القّراء از مهمترین آثار او به شمار می رود.
موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن.نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و دربارۀ بعضی از آنها اظهار نظر نماید.
از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند.
وی در سال 558 هجری قمری متولد و در سال 643 دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است.کتاب جمال القّراء از مهمترین آثار او به شمار می رود.
موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن.نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و دربارۀ بعضی از آنها اظهار نظر نماید.
از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند.
wikinoor: جمال_القرّاء_و_کمال_الإقراء
[ویکی فقه] جمال القراء و کمال الاقراء (کتاب). نویسنده کتاب علم الدین سخاوی است وی در سال ۵۵۸ هجری قمری متولد و در سال ۶۴۳ دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است. کتاب جمال القراء از مهمترین آثار او به شمار می رود. موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن. نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و درباره بعضی از آنها اظهار نظر نماید. از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند. از مباحث مطرح شده در کتاب (مخصوصا بحث ناسخ و منسوخ) به دست می آید که در زمان ایشان آنچه که بیشتر مورد نظر دانشمندان علوم قرآنی بوده و توجه خاصی به آن داشته اند- بحث آیات ناسخ و منسوخ در قرآن است لذا جناب سخاوی تلاش نموده آیات و سورهای قرآن را که ادعای نسخ شده مورد بررسی قرار دهد و موارد ادعائی را رد نماید.
ساختار کتاب
این کتاب مشتمل بر هفت فصل می باشد.فصل اول: نثر الدرر فی ذکر الایات و السور- در این فصل از اولین و آخرین آیاتی که نازل شده و نیز از نامهای قرآن بحث می نماید. فصل دوم: الافصاح الموجز فی ایضاح المعجز- که پیرامون اعجاز قرآن است. فصل سوم: منازل الاجلال و التعظیم فی فضائل القرآن العظیم احادیثی که در فضیلت قرآن و بعضی از سوره ها و آیات از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم وارد شده، در این فصل ذکر شده است. فصل چهارم: تجزئة القرآن- در این فصل نحوه تقسیم بندی قرآن به حزب و جزء بیان شده است. فصل پنجم: اقوی العدد فی معرفة العدد تقسیم بندی قرآن به سوره های مکی و مدنی و تعداد آیات آنها در این فصل بحث شده است. فصل ششم- ذکر الشواذ- در این فصل از بعضی از مسائل متفرقه بحث می نماید. فصل هفتم: الطود الراسخ فی المنسوخ و الناسخ. پیرامون آیات ناسخ و منسوخ بحث می نماید.
ویژگیها
این کتاب دارای ویژگیهایی است که در ذیل به اهم آنها اشاره می گردد. ۱- فصل هفتم کتاب که پیرامون ناسخ و منسوخ است مهمترین فصل این کتاب است چونکه تمام سورهای قرآن را ذکر و مواردی که ادعای نسخ شده را نام می برد و عدم نسخ در آنها را توضیح می دهد. ۲- در فصل چهارم کتاب- از چگونگی تقسیم بندی قرآن به حزب و جزء سخن گفته و در ادامه قرآن را به ۳۶۰ قسمت تقسیم کرده و می گوید: این تقسیم بندی برای کسی که می خواهد قرآن را در طول یک سال حفظ کند روش مناسبی است. ۳- در فصل سوم به نحوه جمع آوری قرآن و ترتیب سوره ها، بر حسب نزول می پردازد. ۴- در بحث از بسم الله اقوال پیرامون مساله را بیان می نماید که آیا بسم الله جزء سوره های قرآن هست یا خیر؟ ۵- از آنجا که مباحث علوم قرآنی متعدد و فراوان می باشد صاحب کتاب سعی نموده از میان آنها، مهمترین مباحث را که تا قرن هفتم مطرح بوده بحث نماید ۶- مؤلف کتاب فقط به جمع آوری آراء نپرداخته است بلکه در اکثر آنها بعد از ذکر آراء و اقوال، آنها را مورد بررسی قرار داده و اظهار نظر نموده است. ۷- افراد زیادی از دانشمندان علوم قرآنی، از این کتاب به عنوان منبع مهمی استفاده نموده اند که به برخی از آنها اشاره می شود ۱- ابو شامه در کتاب المرشد الوجیز الی علوم تتعلق بالکتاب العزیز ۲- ابن الجزری الدمشقی در کتاب: النشر فی القراءات العشر ۳- احمد بن محمد القسطلانی در کتاب لطائف الاشارات لفنون القراءات ۴- البدر العینی در کتاب بدء الوحی ۵- زرکشی در کتاب البرهان ۶- جلال الدین سیوطی در کتاب الاتقان ۷- شیخ احمد بن محمد الدمیاطی در کتاب اتحاف فضلاء البشر ۸- شیخ محمود بن عبدالله الآلوسی در کتاب روح المعانی ۸- در فصل سوم- از فضیلت بعضی از آیات قرآن بحث می نماید که به نظر میرسد آیات ذکر شده هیچ گونه نظمی ندارد- و بصورت متفرقه مطرح شده اند.
نسخه شناسی
...
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار علمی فراوانی است. کتاب جمال القراء از مهمترین آثار او به شمار می رود. موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن. نویسنده تلاش نموده مهمترین مباحث علوم قرآن را که در زمان خود مطرح بوده (با توجه به گستردگی آنها) جمع آوری و مورد بررسی قرار دهد و درباره بعضی از آنها اظهار نظر نماید. از آنجا که بعضی از آراء ایشان در مسائل علوم قرآنی دارای ارزش علمی است بعضی از دانشمندان علوم قرآنی همچون زرکشی در البرهان و جلال الدین سیوطی در الاتقان از نظرات وی استفاده نموده اند. از مباحث مطرح شده در کتاب (مخصوصا بحث ناسخ و منسوخ) به دست می آید که در زمان ایشان آنچه که بیشتر مورد نظر دانشمندان علوم قرآنی بوده و توجه خاصی به آن داشته اند- بحث آیات ناسخ و منسوخ در قرآن است لذا جناب سخاوی تلاش نموده آیات و سورهای قرآن را که ادعای نسخ شده مورد بررسی قرار دهد و موارد ادعائی را رد نماید.
ساختار کتاب
این کتاب مشتمل بر هفت فصل می باشد.فصل اول: نثر الدرر فی ذکر الایات و السور- در این فصل از اولین و آخرین آیاتی که نازل شده و نیز از نامهای قرآن بحث می نماید. فصل دوم: الافصاح الموجز فی ایضاح المعجز- که پیرامون اعجاز قرآن است. فصل سوم: منازل الاجلال و التعظیم فی فضائل القرآن العظیم احادیثی که در فضیلت قرآن و بعضی از سوره ها و آیات از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم وارد شده، در این فصل ذکر شده است. فصل چهارم: تجزئة القرآن- در این فصل نحوه تقسیم بندی قرآن به حزب و جزء بیان شده است. فصل پنجم: اقوی العدد فی معرفة العدد تقسیم بندی قرآن به سوره های مکی و مدنی و تعداد آیات آنها در این فصل بحث شده است. فصل ششم- ذکر الشواذ- در این فصل از بعضی از مسائل متفرقه بحث می نماید. فصل هفتم: الطود الراسخ فی المنسوخ و الناسخ. پیرامون آیات ناسخ و منسوخ بحث می نماید.
ویژگیها
این کتاب دارای ویژگیهایی است که در ذیل به اهم آنها اشاره می گردد. ۱- فصل هفتم کتاب که پیرامون ناسخ و منسوخ است مهمترین فصل این کتاب است چونکه تمام سورهای قرآن را ذکر و مواردی که ادعای نسخ شده را نام می برد و عدم نسخ در آنها را توضیح می دهد. ۲- در فصل چهارم کتاب- از چگونگی تقسیم بندی قرآن به حزب و جزء سخن گفته و در ادامه قرآن را به ۳۶۰ قسمت تقسیم کرده و می گوید: این تقسیم بندی برای کسی که می خواهد قرآن را در طول یک سال حفظ کند روش مناسبی است. ۳- در فصل سوم به نحوه جمع آوری قرآن و ترتیب سوره ها، بر حسب نزول می پردازد. ۴- در بحث از بسم الله اقوال پیرامون مساله را بیان می نماید که آیا بسم الله جزء سوره های قرآن هست یا خیر؟ ۵- از آنجا که مباحث علوم قرآنی متعدد و فراوان می باشد صاحب کتاب سعی نموده از میان آنها، مهمترین مباحث را که تا قرن هفتم مطرح بوده بحث نماید ۶- مؤلف کتاب فقط به جمع آوری آراء نپرداخته است بلکه در اکثر آنها بعد از ذکر آراء و اقوال، آنها را مورد بررسی قرار داده و اظهار نظر نموده است. ۷- افراد زیادی از دانشمندان علوم قرآنی، از این کتاب به عنوان منبع مهمی استفاده نموده اند که به برخی از آنها اشاره می شود ۱- ابو شامه در کتاب المرشد الوجیز الی علوم تتعلق بالکتاب العزیز ۲- ابن الجزری الدمشقی در کتاب: النشر فی القراءات العشر ۳- احمد بن محمد القسطلانی در کتاب لطائف الاشارات لفنون القراءات ۴- البدر العینی در کتاب بدء الوحی ۵- زرکشی در کتاب البرهان ۶- جلال الدین سیوطی در کتاب الاتقان ۷- شیخ احمد بن محمد الدمیاطی در کتاب اتحاف فضلاء البشر ۸- شیخ محمود بن عبدالله الآلوسی در کتاب روح المعانی ۸- در فصل سوم- از فضیلت بعضی از آیات قرآن بحث می نماید که به نظر میرسد آیات ذکر شده هیچ گونه نظمی ندارد- و بصورت متفرقه مطرح شده اند.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: جمال_القراء_و_کمال_الإقراء_(کتاب)
[ویکی نور] جمال القرّاء و کمال الاقراء. نویسندۀ کتاب علم الدین سخاوی است وی در سال 558 هجری قمری متولد
و در سال 643 دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار
علمی فراوانی است.کتاب جمال القّراء از مهمترین آثار او به شمار می رود.
موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن.نویسنده تلاش نموده
و در سال 643 دار فانی را وداع کرد.
نامبرده یکی از شخصیتهای علمی زمان خویش به حساب می آید که دارای آثار
علمی فراوانی است.کتاب جمال القّراء از مهمترین آثار او به شمار می رود.
موضوع کتاب مباحثی است پیرامون علوم قرآن.نویسنده تلاش نموده