[ویکی فقه] جاسوسی همسر نوح (قرآن). جاسوسی همسر نوح، با گزارش اخبار محرمانه آن حضرت و مؤمنان، به دشمنان و کافران انجام می گرفت.
ضرب الله مثلا للذین کفروا امرات نوح وامرات لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صــلحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهما من الله شیــا وقیل ادخلا النار مع الدخلین.( خداوند برای کسانی که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند!») (برداشتهای یاد شده با توجه به شان نزول آیه است. )
تفسیر آیه
در این آیه به دو همسر پیامبر اسلام ص که در ماجرای افشای اسرار و آزار آن حضرت ص دخالت داشتند هشدار می دهد که گمان نکنند همسری پیامبر ص به تنهایی می تواند مانع کیفر آنها باشد، همانگونه که رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خیانت، از خاندان نبوت و وحی قطع شد، و گرفتار عذاب الهی شدند.و در ضمن هشداری است به همه مؤمنان در تمام قشرها که پیوندهای خود را با اولیاء الله در صورت گناه و عصیان مانع عذاب الهی نپندارند.در بعضی از کلمات مفسران آمده است که اسم همسر حضرت نوح " والهة" و اسم همسر حضرت لوط" والعة" بوده است و بعضی عکس این را نوشته اند، یعنی نام همسر نوح را" والعه" و همسر لوط را" والهه" یا" واهله" گفته اند. به هر حال این دو زن به این دو پیامبر بزرگ خیانت کردند، البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود، زیرا هرگز همسر هیچ پیامبری آلوده به بی عفتی نشده است، چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم ص صریحا آمده است، " ما بغت امراة نبی قط": " همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفت نشد".
خیانت همسر حضرت نوح
خیانت همسر لوط این بود که با دشمنان آن پیامبر ع همکاری می کرد، و اسرار خانه او را به دشمن می سپرد، و همسر نوح نیز چنین بود." راغب" در" مفردات" می گوید: " خیانت" و"نفاق" یک حقیقت است، جز اینکه" خیانت" در مقابل" عهد و امانت" گفته می شود، و نفاق در مسائل دینی. تناسب این داستان با داستان افشای اسرار خانه پیامبر صنیز ایجاب می کند که منظور از خیانت همین باشد. به هر حال آیه فوق امیدهای کاذب افرادی را که گمان می کنند تنها ارتباط با شخص بزرگی همچون پیامبر صمی تواند مایه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند) قطع می کند، تا هیچکس از این نظر برای خود مصونیتی قائل نشود، لذا در پایان آیه می گوید: " به آنها گفته می شود با سایر دوزخیان وارد جهنم شوید" یعنی میان شما و دیگران از این نظر هیچ امتیازی نیست!.
ضرب الله مثلا للذین کفروا امرات نوح وامرات لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صــلحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهما من الله شیــا وقیل ادخلا النار مع الدخلین.( خداوند برای کسانی که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند!») (برداشتهای یاد شده با توجه به شان نزول آیه است. )
تفسیر آیه
در این آیه به دو همسر پیامبر اسلام ص که در ماجرای افشای اسرار و آزار آن حضرت ص دخالت داشتند هشدار می دهد که گمان نکنند همسری پیامبر ص به تنهایی می تواند مانع کیفر آنها باشد، همانگونه که رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خیانت، از خاندان نبوت و وحی قطع شد، و گرفتار عذاب الهی شدند.و در ضمن هشداری است به همه مؤمنان در تمام قشرها که پیوندهای خود را با اولیاء الله در صورت گناه و عصیان مانع عذاب الهی نپندارند.در بعضی از کلمات مفسران آمده است که اسم همسر حضرت نوح " والهة" و اسم همسر حضرت لوط" والعة" بوده است و بعضی عکس این را نوشته اند، یعنی نام همسر نوح را" والعه" و همسر لوط را" والهه" یا" واهله" گفته اند. به هر حال این دو زن به این دو پیامبر بزرگ خیانت کردند، البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود، زیرا هرگز همسر هیچ پیامبری آلوده به بی عفتی نشده است، چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم ص صریحا آمده است، " ما بغت امراة نبی قط": " همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفت نشد".
خیانت همسر حضرت نوح
خیانت همسر لوط این بود که با دشمنان آن پیامبر ع همکاری می کرد، و اسرار خانه او را به دشمن می سپرد، و همسر نوح نیز چنین بود." راغب" در" مفردات" می گوید: " خیانت" و"نفاق" یک حقیقت است، جز اینکه" خیانت" در مقابل" عهد و امانت" گفته می شود، و نفاق در مسائل دینی. تناسب این داستان با داستان افشای اسرار خانه پیامبر صنیز ایجاب می کند که منظور از خیانت همین باشد. به هر حال آیه فوق امیدهای کاذب افرادی را که گمان می کنند تنها ارتباط با شخص بزرگی همچون پیامبر صمی تواند مایه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند) قطع می کند، تا هیچکس از این نظر برای خود مصونیتی قائل نشود، لذا در پایان آیه می گوید: " به آنها گفته می شود با سایر دوزخیان وارد جهنم شوید" یعنی میان شما و دیگران از این نظر هیچ امتیازی نیست!.
wikifeqh: جاسوسی_همسر_نوح_(قرآن)