تیلت روتور هواگردی است که نیروی بَرا و پیشران آن از طریق یک یا چند ملخ نصب شده بر روی یک بال ثابت تأمین می شود. چنین هواگردهایی هم قابلیت برخاست و فرود عمودی بالگردها را دارند و هم سرعت و برد پروازی آنها در سطح هواپیماهای متعارف است.
بخش گرداننده ملخ اصلی بالگرد است که باعث ایجاد نیروی بالابرنده یا پایین آورنده می شود.
این بخش، بخش متحرک و گردان موتورهای الکتریکی می باشد.
تاریخچه به وجود آمدن گردنده، همان تاریخچه به وجود آمدن موتور الکتریکی است.
اولین بار در ۱۸۳۰ ساخته شدند و نمونه نخست ان توسط توماس دیونپورت ( به انگلیسی:Thomas Davenport ) ساخته شد؛ و بعد از آن در طی زمان توسط افراد زیادی توسعه یافت. نخستین هواگرد با موتور درون سوز که دارای این فناوری بود، هیلر ایکس - ۱۸ نام داشت.
گرداننده ها شامل سه بخش اصلی می باشند:۱ - تیر ۲ - کاسه چرخ ۳ - پره ها ( ملخ ها ) .
• تیر ( به انگلیسی:mast ) :قسمتی توخالی که موقع اوج گرفتن یا فرود آمدن طول ان زیاد یا کم می شود و توسط جعبه دنده بالگرد کنترل می شود.
• کاسه چرخ ( به انگلیسی:hub ) :قسمتی کاسه مانند است که روی تیر قرار می گیرد و نقش متصل کردن پره ها به تیر را بر عهده دارد.
• پره ها ( به انگلیسی:rotor blades ) :نقش اصلی تأمین نیروی بالا/پایین آورنده را دارند و معمولاً تعداد آنها عددی زوج می باشد.
۱ - صلب ( به انگلیسی: rigid ) : این نوع گرداننده ها به ظاهر ساده اند اما نسبت به دو نوع دیگر ساختار پیچیده تری دارند.
این سیستم شباهت زیادی به نوع مفصل دار دارد و تنها تفاوت ان با سیستم مفصل دار، نقطه اتصال ان به کاسه چرخ ثابت است.
اگرچه در این سیستم پره ها نمی توانند جلو/عقب یا بالا/پایین بروند اما همچنان حول محور اصلی خود تغییر زاویه می دهند و همین
عمل تنظیم نیرو را انجام می دهد. این سیستم متداول تر است زیرا به دلیل اتصال بدون مفصل و در نتیجه ثابت پره ها به کاسه چرخ،
در اشفتگی های هوا و زمانی که ضربات شدید ( در اثر پدیده ای مانند طوفان ) به بالگرد وارد می شود، نیرو به طور یکنواخت تری پخش شده
و تعدل بهتر حفظ میشودو در نتیجه مقاومت بیشتری نشان داده و بهتر عمل می کند.
علاوه بر ان، طراحی و ساخت و نگهداری این سیستم نسبت به دو نوع دیگر اسانتر می باشد.
۲ - نیمه صلب ( به انگلیسی: semirigid ) : معمولاً از دو پره که به کاسه چرخ متصل می شوند ساخته می شود. کاسه چرخ نیز آزادانه با تیر می چرخد،
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبخش گرداننده ملخ اصلی بالگرد است که باعث ایجاد نیروی بالابرنده یا پایین آورنده می شود.
این بخش، بخش متحرک و گردان موتورهای الکتریکی می باشد.
تاریخچه به وجود آمدن گردنده، همان تاریخچه به وجود آمدن موتور الکتریکی است.
اولین بار در ۱۸۳۰ ساخته شدند و نمونه نخست ان توسط توماس دیونپورت ( به انگلیسی:Thomas Davenport ) ساخته شد؛ و بعد از آن در طی زمان توسط افراد زیادی توسعه یافت. نخستین هواگرد با موتور درون سوز که دارای این فناوری بود، هیلر ایکس - ۱۸ نام داشت.
گرداننده ها شامل سه بخش اصلی می باشند:۱ - تیر ۲ - کاسه چرخ ۳ - پره ها ( ملخ ها ) .
• تیر ( به انگلیسی:mast ) :قسمتی توخالی که موقع اوج گرفتن یا فرود آمدن طول ان زیاد یا کم می شود و توسط جعبه دنده بالگرد کنترل می شود.
• کاسه چرخ ( به انگلیسی:hub ) :قسمتی کاسه مانند است که روی تیر قرار می گیرد و نقش متصل کردن پره ها به تیر را بر عهده دارد.
• پره ها ( به انگلیسی:rotor blades ) :نقش اصلی تأمین نیروی بالا/پایین آورنده را دارند و معمولاً تعداد آنها عددی زوج می باشد.
۱ - صلب ( به انگلیسی: rigid ) : این نوع گرداننده ها به ظاهر ساده اند اما نسبت به دو نوع دیگر ساختار پیچیده تری دارند.
این سیستم شباهت زیادی به نوع مفصل دار دارد و تنها تفاوت ان با سیستم مفصل دار، نقطه اتصال ان به کاسه چرخ ثابت است.
اگرچه در این سیستم پره ها نمی توانند جلو/عقب یا بالا/پایین بروند اما همچنان حول محور اصلی خود تغییر زاویه می دهند و همین
عمل تنظیم نیرو را انجام می دهد. این سیستم متداول تر است زیرا به دلیل اتصال بدون مفصل و در نتیجه ثابت پره ها به کاسه چرخ،
در اشفتگی های هوا و زمانی که ضربات شدید ( در اثر پدیده ای مانند طوفان ) به بالگرد وارد می شود، نیرو به طور یکنواخت تری پخش شده
و تعدل بهتر حفظ میشودو در نتیجه مقاومت بیشتری نشان داده و بهتر عمل می کند.
علاوه بر ان، طراحی و ساخت و نگهداری این سیستم نسبت به دو نوع دیگر اسانتر می باشد.
۲ - نیمه صلب ( به انگلیسی: semirigid ) : معمولاً از دو پره که به کاسه چرخ متصل می شوند ساخته می شود. کاسه چرخ نیز آزادانه با تیر می چرخد،
wiki: تیلت روتور