[ویکی فقه] تیسیر علم التجوید (کتاب). «تیسیر علم التجوید للمبتدئین» تالیف ابی عبد الرحمن مصطفی حسین به زبان عربی جهت آشنایی مبتدیان با علم تجوید و روخوانی قرآن میباشد.
شامل مقدمه مولف و هفده درس می باشد، عبارات و اصطلاحات آسان، روشی ساده بدون پیچیدگی در کلام و عدم اخلال به مواد علمی کتاب با استدلال به احادیث صحیح و عدم تعرض به اختلافات و اقتصار بر اقوال راجح. جهت فهم بیشتر در هر درس مثالها و سئوالهایی مطرح و جواب داده شده و در آخر تمرینهایی ذکر و به ابوابی که برای مبتدیها مناسب نمی باشد مانند مقطوع و موصول اشاره ای نشده است.
گزارش محتوا
پس از تعریف معنای لغوی و اصطلاحی علم تجوید، فایده ی آن تلفظ بهتر و صیانت زبان از خطای در تلاوت قرآن دانسته و در فرض کفایت، بقیه مردم تکلیف ندارند و الا همه مسئول هستند زیرا با استناد به کتاب، سنت و اجماع، تعلیم و تعلمش را بر همگان واجب است. مقصود از تلاوت قرآن فهم معانی و عملی به آن است بدین جهت خواندن کم قرآن همراه تدبر را افضل از خواندن زیاد بدون تدبر دانسته، چند آیه و روایت در فضیلت تلاوت، تعلیم، تلاوت و آداب قرائت قرآن بیان میشود. نگارنده لحن را خطای در تلاوت قرآن و بر دو قسم جلی و خفی تقسیم کرده اند، استعاذه را با استناد به قول جمهور مستحب و درخاتمه همین بحث با استفاده از آیه ۹۸ سور توبه میفرمایند: ابتدای سوره ی توبه شامل امر به کشتن، حصر کردن و... بوده که با بسمله که امان و رحمتی ازسوی خداوند است نمیسازد. ایشان قبل از سخن از نون ساکنه و تنوین، از غنه که اصل در این باب است را موردبررسی قرار داده و مخرج و مقدار آن را بیان میکند، سپس انواع اظهار، ادغام، اقلاب، اخفات و استثنائاتشان را بررسی میکند. جهت سهولت حفظیات از رموزی که توسط برخی علماء در این زمینه وضع شده استفاده و در حکم لام الفعل ساکن اگر بعد آن حرف هجاء بجز لام و راء باشد، اظهار و در لام و راء ادغام را اختیار کرده اند. او معتقد است که بحث مخارج حروف از اهم ابواب تجوید است بدین جهت فراگیری آنرا برای هرکسی که قصد خواندن قرآن دارد را واجب دانسته و جهت شناخت مخارج حروف مینویسد: ابتدا حروف را چه ساکن یا مشدد بعد همزه قطع قرار داده، سپس به آن حرکتی داده و تلفظ میکنیم مثل اب اب. درتعداد صفات حروف متذکر اختلاف علماء شده و قول به هفده صفت را که قول جمهور و ابن الجزری میباشد را ترجیح داده اند. علی رغم اینکه حروف واو از دو لب خارج میشود آن را در حروف اصوات آورده زیرا یا ملحق به حروف جوفیه میشود یا با باز شدن لبها تلفظ میشود. مولف پس از یادآوری لزوم تدبر به هنگام تلاوت، بر اهمیت وقف و ابتدا که از مهمترین ابواب تحوید است، تاکید و میفرماید: به هنگام وقف و ابتدا باید مراعات معنی آیات بشود و معنای وقف را توقف از قرائت برای زمانی کوتاه که قاری در آن تنفس کرده و قصد ادامه دارد، میداند. در آخر به اموری که هنگام قرائت حفص از عاصم واجب است، اشاره کرده و معتقدند در قرائت باید استاد باشد و کتاب تجوید و شرایط دیگر را وسیله ای در یادگیری میدانند.
وضعیت کتاب
در آخر کتاب فهرست موضوعات آمده و در پاورقی به بعضی نکات به اختصار اشاره شده است.
شامل مقدمه مولف و هفده درس می باشد، عبارات و اصطلاحات آسان، روشی ساده بدون پیچیدگی در کلام و عدم اخلال به مواد علمی کتاب با استدلال به احادیث صحیح و عدم تعرض به اختلافات و اقتصار بر اقوال راجح. جهت فهم بیشتر در هر درس مثالها و سئوالهایی مطرح و جواب داده شده و در آخر تمرینهایی ذکر و به ابوابی که برای مبتدیها مناسب نمی باشد مانند مقطوع و موصول اشاره ای نشده است.
گزارش محتوا
پس از تعریف معنای لغوی و اصطلاحی علم تجوید، فایده ی آن تلفظ بهتر و صیانت زبان از خطای در تلاوت قرآن دانسته و در فرض کفایت، بقیه مردم تکلیف ندارند و الا همه مسئول هستند زیرا با استناد به کتاب، سنت و اجماع، تعلیم و تعلمش را بر همگان واجب است. مقصود از تلاوت قرآن فهم معانی و عملی به آن است بدین جهت خواندن کم قرآن همراه تدبر را افضل از خواندن زیاد بدون تدبر دانسته، چند آیه و روایت در فضیلت تلاوت، تعلیم، تلاوت و آداب قرائت قرآن بیان میشود. نگارنده لحن را خطای در تلاوت قرآن و بر دو قسم جلی و خفی تقسیم کرده اند، استعاذه را با استناد به قول جمهور مستحب و درخاتمه همین بحث با استفاده از آیه ۹۸ سور توبه میفرمایند: ابتدای سوره ی توبه شامل امر به کشتن، حصر کردن و... بوده که با بسمله که امان و رحمتی ازسوی خداوند است نمیسازد. ایشان قبل از سخن از نون ساکنه و تنوین، از غنه که اصل در این باب است را موردبررسی قرار داده و مخرج و مقدار آن را بیان میکند، سپس انواع اظهار، ادغام، اقلاب، اخفات و استثنائاتشان را بررسی میکند. جهت سهولت حفظیات از رموزی که توسط برخی علماء در این زمینه وضع شده استفاده و در حکم لام الفعل ساکن اگر بعد آن حرف هجاء بجز لام و راء باشد، اظهار و در لام و راء ادغام را اختیار کرده اند. او معتقد است که بحث مخارج حروف از اهم ابواب تجوید است بدین جهت فراگیری آنرا برای هرکسی که قصد خواندن قرآن دارد را واجب دانسته و جهت شناخت مخارج حروف مینویسد: ابتدا حروف را چه ساکن یا مشدد بعد همزه قطع قرار داده، سپس به آن حرکتی داده و تلفظ میکنیم مثل اب اب. درتعداد صفات حروف متذکر اختلاف علماء شده و قول به هفده صفت را که قول جمهور و ابن الجزری میباشد را ترجیح داده اند. علی رغم اینکه حروف واو از دو لب خارج میشود آن را در حروف اصوات آورده زیرا یا ملحق به حروف جوفیه میشود یا با باز شدن لبها تلفظ میشود. مولف پس از یادآوری لزوم تدبر به هنگام تلاوت، بر اهمیت وقف و ابتدا که از مهمترین ابواب تحوید است، تاکید و میفرماید: به هنگام وقف و ابتدا باید مراعات معنی آیات بشود و معنای وقف را توقف از قرائت برای زمانی کوتاه که قاری در آن تنفس کرده و قصد ادامه دارد، میداند. در آخر به اموری که هنگام قرائت حفص از عاصم واجب است، اشاره کرده و معتقدند در قرائت باید استاد باشد و کتاب تجوید و شرایط دیگر را وسیله ای در یادگیری میدانند.
وضعیت کتاب
در آخر کتاب فهرست موضوعات آمده و در پاورقی به بعضی نکات به اختصار اشاره شده است.
wikifeqh: تیسیر_علم_التجوید_(کتاب)