[ویکی اهل البیت] تفسیر« تیسیر الکریم الرحمان» معروف به« تفسیر السعدی» تفسیری مختصر با نثری روان به زبان عربی در یک مجلد بوده که شامل تمام قرآن می باشد. در آن به حل الفاظ لغوی و تبیین معنای مراد بسنده کرده به اقوال علمای سلف در حل الفاظ قرآنی و تفسیر آن اکتفا کرده است. روش وی بر مبنای علمای سلف اهل سنت و اصحاب ابن تیمیة، ابن قیم و محمد بن عبد الوهاب می باشد.
مؤلف در مقدمه آورده که هدف او از نگارش این تفسیر این بوده که برخی تفاسیر اطناب گرایی را پیش گرفته که به رغم ارزش علمی برای خواص، برای عموم ملال آور است، و برخی چنان مختصرند که فقط به حل مسائل لغوی پرداخته، از معنی غفلت کرده اند، بدون توجه به این نکته که لفظ وسیله ای است برای در نظر گرفتن و بررسی معنا و اصل همان معنای مقصود است، سعی من در این تفسیر بررسی معنا است و از اشتغال به الفاظ لغوی و حل معضل آنها دوری گزیدم زیرا مفسرین دیگر به آن پرداخته اند.
مفسر پیش از آغاز تفسیر سوره حمد، مقدمه ای در چند بخش ارائه داده اند، در بخش اول هدف از نگارش و شیوه خود را توضیح می دهد، در بخش دوم اصول و کلیاتی درباره تفسیر، فضل قرآن و فوائد مهمی مربوط به تفسیر قرآن از کتاب« بدائع الفوائد» ابی قیم، مطرح نموده و در بخش سوم، به شرح اسماء حسنای الهی که به تکرار در قرآن آمده اند، پرداخته است.
روش کلی وی در ارائه مطالب این است که بدون هیچ مقدمه ای و حتی بدون اطلاعاتی کلی درباره سوره ها، از آیه شروع می کند، بخشی از آیه را برمی گزیند و پیرامون معنای آن توضیحاتی مفید و مختصر آورده است، لغات آن را بطور اجمال بیان می دارد، ترکیبات عبارات قرآنی را شرح می دهد، بحث نحوی، اعرابی، اختلاف قرائات و دیگر مباحث علمی در آن دیده نمی شود.- و زمینه را با عبارتی مناسب( نه طولانی و نه کاملا مختصر) و روشن- ادا می نماید. در نقل روایات و آثار مأثور و آرای تفسیری نیز اختصار را رعایت می نماید امّا به منابع هیچ یک از آنها اشاره ای نشده است، کما اینکه در مباحث تفسیری و لغوی نیز مصادر را متعرض نمی شود.
در مباحث کلامی، به تناسب آیه، وارد می شود، و مخالفان را نیز رد می نماید. و در این موارد بر مذهب سلفی اهل سنت رفتار نموده است. در اختلافات فقهی تعصبی از خود نشان نمی دهد و به تفصیل به مسائل فقهی نمی پردازد و هیچ نظری را مستدل نمی سازد. بلکه بر اساس مذهب اهل سنت و جماعت تا آنجا که برای فهم آیات لازم بوده به آنها پرداخته است.
این تفسیر تاکنون چندین نوع چاپ به خود دیده است.
1- سال 1365 ق دمشق از طرف چاپخانه ترقی، که توسط مؤلف رایگان توزیع گشت.
2- قاهره، چاپخانه سلفیه 1374- 1377 ق، 8 جلد در 5 مجلد.
مؤلف در مقدمه آورده که هدف او از نگارش این تفسیر این بوده که برخی تفاسیر اطناب گرایی را پیش گرفته که به رغم ارزش علمی برای خواص، برای عموم ملال آور است، و برخی چنان مختصرند که فقط به حل مسائل لغوی پرداخته، از معنی غفلت کرده اند، بدون توجه به این نکته که لفظ وسیله ای است برای در نظر گرفتن و بررسی معنا و اصل همان معنای مقصود است، سعی من در این تفسیر بررسی معنا است و از اشتغال به الفاظ لغوی و حل معضل آنها دوری گزیدم زیرا مفسرین دیگر به آن پرداخته اند.
مفسر پیش از آغاز تفسیر سوره حمد، مقدمه ای در چند بخش ارائه داده اند، در بخش اول هدف از نگارش و شیوه خود را توضیح می دهد، در بخش دوم اصول و کلیاتی درباره تفسیر، فضل قرآن و فوائد مهمی مربوط به تفسیر قرآن از کتاب« بدائع الفوائد» ابی قیم، مطرح نموده و در بخش سوم، به شرح اسماء حسنای الهی که به تکرار در قرآن آمده اند، پرداخته است.
روش کلی وی در ارائه مطالب این است که بدون هیچ مقدمه ای و حتی بدون اطلاعاتی کلی درباره سوره ها، از آیه شروع می کند، بخشی از آیه را برمی گزیند و پیرامون معنای آن توضیحاتی مفید و مختصر آورده است، لغات آن را بطور اجمال بیان می دارد، ترکیبات عبارات قرآنی را شرح می دهد، بحث نحوی، اعرابی، اختلاف قرائات و دیگر مباحث علمی در آن دیده نمی شود.- و زمینه را با عبارتی مناسب( نه طولانی و نه کاملا مختصر) و روشن- ادا می نماید. در نقل روایات و آثار مأثور و آرای تفسیری نیز اختصار را رعایت می نماید امّا به منابع هیچ یک از آنها اشاره ای نشده است، کما اینکه در مباحث تفسیری و لغوی نیز مصادر را متعرض نمی شود.
در مباحث کلامی، به تناسب آیه، وارد می شود، و مخالفان را نیز رد می نماید. و در این موارد بر مذهب سلفی اهل سنت رفتار نموده است. در اختلافات فقهی تعصبی از خود نشان نمی دهد و به تفصیل به مسائل فقهی نمی پردازد و هیچ نظری را مستدل نمی سازد. بلکه بر اساس مذهب اهل سنت و جماعت تا آنجا که برای فهم آیات لازم بوده به آنها پرداخته است.
این تفسیر تاکنون چندین نوع چاپ به خود دیده است.
1- سال 1365 ق دمشق از طرف چاپخانه ترقی، که توسط مؤلف رایگان توزیع گشت.
2- قاهره، چاپخانه سلفیه 1374- 1377 ق، 8 جلد در 5 مجلد.
wikiahlb: تیسیر_الکریم_الرحمن
[ویکی فقه] تیسیر الکریم الرحمن (کتاب). تفسیر «تیسیر الکریم الرحمان» معروف به «تفسیر السعدی» تفسیری مختصر با نثری روان به زبان عربی در یک مجلد بوده که شامل تمام قرآن می باشد. در آن به حل الفاظ لغوی و تبیین معنای مراد بسنده کرده به اقوال علمای سلف در حل الفاظ قرآنی و تفسیر آن اکتفا کرده است. روش وی بر مبنای علمای سلف اهل سنت و اصحاب ابن تیمیة، ابن قیم و محمد بن عبد الوهاب می باشد.
مؤلف در مقدمه آورده که هدف او از نگارش این تفسیر این بوده که برخی تفاسیر اطناب گرایی را پیش گرفته که به رغم ارزش علمی برای خواص، برای عموم ملال آور است، و برخی چنان مختصرند که فقط به حل مسائل لغوی پرداخته، از معنی غفلت کرده اند، بدون توجه به این نکته که لفظ وسیله ای است برای در نظر گرفتن و بررسی معنا و اصل همان معنای مقصود است، سعی من در این تفسیر بررسی معنا است و از اشتغال به الفاظ لغوی و حل معضل آنها دوری گزیدم زیرا مفسرین دیگر به آن پرداخته اند.
مقدمه تفسیر
مفسر پیش از آغاز تفسیر سوره حمد، مقدمه ای در چند بخش ارائه داده اند، در بخش اول هدف از نگارش و شیوه خود را توضیح می دهد، در بخش دوم اصول و کلیاتی درباره تفسیر، فضل قرآن و فوائد مهمی مربوط به تفسیر قرآن از کتاب «بدائع الفوائد» ابی قیم، مطرح نموده و در بخش سوم، به شرح اسماء حسنای الهی که به تکرار در قرآن آمده اند، پرداخته است.
روش تفسیر و پردازش مطالب
روش کلی وی در ارائه مطالب این است که بدون هیچ مقدمه ای و حتی بدون اطلاعاتی کلی درباره سوره ها، از آیه شروع می کند، بخشی از آیه را برمی گزیند و پیرامون معنای آن توضیحاتی مفید و مختصر آورده است، لغات آن را بطور اجمال بیان می دارد، ترکیبات عبارات قرآنی را شرح می دهد، بحث نحوی، اعرابی، اختلاف قرائات و دیگر مباحث علمی در آن دیده نمی شود. - و زمینه را با عبارتی مناسب (نه طولانی و نه کاملا مختصر) و روشن- ادا می نماید. در نقل روایات و آثار ماثور و آرای تفسیری نیز اختصار را رعایت می نماید اما به منابع هیچ یک از آنها اشاره ای نشده است، کما اینکه در مباحث تفسیری و لغوی نیز مصادر را متعرض نمی شود.
ورود در مباحث کلامی و فقهی
...
مؤلف در مقدمه آورده که هدف او از نگارش این تفسیر این بوده که برخی تفاسیر اطناب گرایی را پیش گرفته که به رغم ارزش علمی برای خواص، برای عموم ملال آور است، و برخی چنان مختصرند که فقط به حل مسائل لغوی پرداخته، از معنی غفلت کرده اند، بدون توجه به این نکته که لفظ وسیله ای است برای در نظر گرفتن و بررسی معنا و اصل همان معنای مقصود است، سعی من در این تفسیر بررسی معنا است و از اشتغال به الفاظ لغوی و حل معضل آنها دوری گزیدم زیرا مفسرین دیگر به آن پرداخته اند.
مقدمه تفسیر
مفسر پیش از آغاز تفسیر سوره حمد، مقدمه ای در چند بخش ارائه داده اند، در بخش اول هدف از نگارش و شیوه خود را توضیح می دهد، در بخش دوم اصول و کلیاتی درباره تفسیر، فضل قرآن و فوائد مهمی مربوط به تفسیر قرآن از کتاب «بدائع الفوائد» ابی قیم، مطرح نموده و در بخش سوم، به شرح اسماء حسنای الهی که به تکرار در قرآن آمده اند، پرداخته است.
روش تفسیر و پردازش مطالب
روش کلی وی در ارائه مطالب این است که بدون هیچ مقدمه ای و حتی بدون اطلاعاتی کلی درباره سوره ها، از آیه شروع می کند، بخشی از آیه را برمی گزیند و پیرامون معنای آن توضیحاتی مفید و مختصر آورده است، لغات آن را بطور اجمال بیان می دارد، ترکیبات عبارات قرآنی را شرح می دهد، بحث نحوی، اعرابی، اختلاف قرائات و دیگر مباحث علمی در آن دیده نمی شود. - و زمینه را با عبارتی مناسب (نه طولانی و نه کاملا مختصر) و روشن- ادا می نماید. در نقل روایات و آثار ماثور و آرای تفسیری نیز اختصار را رعایت می نماید اما به منابع هیچ یک از آنها اشاره ای نشده است، کما اینکه در مباحث تفسیری و لغوی نیز مصادر را متعرض نمی شود.
ورود در مباحث کلامی و فقهی
...
wikifeqh: تیسیر_الکریم_الرحمن_(کتاب)