[ویکی نور] تکمیل مشارق الشموس فی شرح الدروس تألیف آقا رضی الدین محمد بن محقق آقا حسین بن جمال الدین خوانساری (م حدود 1125 ق).
این کتاب شرح مزجی قسمت صوم و اعتکاف از کتاب الدروس الشرعیة شهید اول است. از آنجایی که محقق خوانساری (م 1099 ق) موفق به تکمیل شرحش بر کتاب الدروس نشده و فقط قسمت طهارت آن را شرح نموده است مؤلف به تکمیل آن پرداخته است و چون مسائل صوم و اعتکاف را بیشتر مورد نیاز می دانسته است به تألیف این کتاب گرانقدر پرداخته است.
وی در مورد علت شرح این قسمت از کتاب الدروس می نویسد: قد وفقت بمنّه و طوله لإتمام هذا المجلد المشتمل علی مسائل الصوم و الاعتکاف فی زمان أهله عن ذکر ما یلهیهم بالصمت صاموا و فی زوایا الطاعات علی فرش الأمن و الأمان اعتکفوا و ناموا عمرت المدارس بدروس المسائل الشرعیّة و زینت المحافل بذکری العلوم الدینیة.
سبک نگارش آن فقه استدلالی است و مؤلف به پیروی از پدر بزرگوارش محقق خوانساری با استقراء تام نظریات فقهای عظام، به بررسی و تحلیل نظریات آنان پرداخته و سعی نموده به دقیق ترین وجه مطالب کتاب الدروس را توضیح داده و حقیقت و روح نظریات شهید اول را بیان نماید.
وی در صفحۀ 339 کتاب در معرفی جایگاه والای کتاب مشارق الشموس و پیروی از سبک پدر بزرگوارش می نویسد:
این کتاب شرح مزجی قسمت صوم و اعتکاف از کتاب الدروس الشرعیة شهید اول است. از آنجایی که محقق خوانساری (م 1099 ق) موفق به تکمیل شرحش بر کتاب الدروس نشده و فقط قسمت طهارت آن را شرح نموده است مؤلف به تکمیل آن پرداخته است و چون مسائل صوم و اعتکاف را بیشتر مورد نیاز می دانسته است به تألیف این کتاب گرانقدر پرداخته است.
وی در مورد علت شرح این قسمت از کتاب الدروس می نویسد: قد وفقت بمنّه و طوله لإتمام هذا المجلد المشتمل علی مسائل الصوم و الاعتکاف فی زمان أهله عن ذکر ما یلهیهم بالصمت صاموا و فی زوایا الطاعات علی فرش الأمن و الأمان اعتکفوا و ناموا عمرت المدارس بدروس المسائل الشرعیّة و زینت المحافل بذکری العلوم الدینیة.
سبک نگارش آن فقه استدلالی است و مؤلف به پیروی از پدر بزرگوارش محقق خوانساری با استقراء تام نظریات فقهای عظام، به بررسی و تحلیل نظریات آنان پرداخته و سعی نموده به دقیق ترین وجه مطالب کتاب الدروس را توضیح داده و حقیقت و روح نظریات شهید اول را بیان نماید.
وی در صفحۀ 339 کتاب در معرفی جایگاه والای کتاب مشارق الشموس و پیروی از سبک پدر بزرگوارش می نویسد:
wikinoor: تکمیل_مشارق_الشموس_فی_شرح_الدروس
[ویکی فقه] تکمیل مشارق الشموس فی شرح الدروس (کتاب). تکمیل مشارق الشموس فی شرح الدروس تالیف آقا رضی الدین محمد بن محقق آقا حسین بن جمال الدین خوانساری (م حدود ۱۱۲۵ ق) است.
این کتاب شرح مزجی قسمت صوم و اعتکاف از کتاب الدروس الشرعیة شهید اول است. از آنجایی که محقق خوانساری (م ۱۰۹۹ ق) موفق به تکمیل شرحش بر کتاب الدروس نشده و فقط قسمت طهارت آن را شرح نموده است مؤلف به تکمیل آن پرداخته است و چون مسائل صوم و اعتکاف را بیشتر مورد نیاز می دانسته است به تالیف این کتاب گرانقدر پرداخته است. وی در مورد علت شرح این قسمت از کتاب الدروس می نویسد: قد وفقت بمنه و طوله لاتمام هذا المجلد المشتمل علی مسائل الصوم و الاعتکاف فی زمان اهله عن ذکر ما یلهیهم بالصمت صاموا و فی زوایا الطاعات علی فرش الامن و الامان اعتکفوا و ناموا عمرت المدارس بدروس المسائل الشرعیة و زینت المحافل بذکری العلوم الدینیة. سبک نگارش آن فقه استدلالی است و مؤلف به پیروی از پدر بزرگوارش محقق خوانساری با استقراء تام نظریات فقهای عظام، به بررسی و تحلیل نظریات آنان پرداخته و سعی نموده به دقیق ترین وجه مطالب کتاب الدروس را توضیح داده و حقیقت و روح نظریات شهید اول را بیان نماید.
جایگاه کتاب
وی در صفحۀ ۳۳۹ کتاب در معرفی جایگاه والای کتاب مشارق الشموس و پیروی از سبک پدر بزرگوارش می نویسد: و اقتدی فی شرح هذا الکتاب (الدروس) بسنته السنیة علما منی بان ما اشرحه و ان بلغ فی تنقیحه العلی فی جنب ذاک الشرح الاسنی الذی هو علی ما رآه مطالع نجوم الدلالة و الهدایة و هو کما سماه مشارق شموس الدرایة و الروایة الا کضوء نجم السهی فی معرض الشمس و الضحی. فقهای عظام همچون کتاب مشارق الشموس به این کتاب نیز توجه داشته و در کتب فقهی به آن استناد شده است. علاوه بر این کتاب، مؤلف دارای حاشیه ای بر مشارق الشموس نیز بوده است که در الذریعة به آن اشاره شده است.
تاریخ تالیف
در الذریعة و پایان کتاب، تاریخ پایان آن محرم الحرام سال ۱۱۱۲ ق ذکر شده است.
نسخه ها
...
این کتاب شرح مزجی قسمت صوم و اعتکاف از کتاب الدروس الشرعیة شهید اول است. از آنجایی که محقق خوانساری (م ۱۰۹۹ ق) موفق به تکمیل شرحش بر کتاب الدروس نشده و فقط قسمت طهارت آن را شرح نموده است مؤلف به تکمیل آن پرداخته است و چون مسائل صوم و اعتکاف را بیشتر مورد نیاز می دانسته است به تالیف این کتاب گرانقدر پرداخته است. وی در مورد علت شرح این قسمت از کتاب الدروس می نویسد: قد وفقت بمنه و طوله لاتمام هذا المجلد المشتمل علی مسائل الصوم و الاعتکاف فی زمان اهله عن ذکر ما یلهیهم بالصمت صاموا و فی زوایا الطاعات علی فرش الامن و الامان اعتکفوا و ناموا عمرت المدارس بدروس المسائل الشرعیة و زینت المحافل بذکری العلوم الدینیة. سبک نگارش آن فقه استدلالی است و مؤلف به پیروی از پدر بزرگوارش محقق خوانساری با استقراء تام نظریات فقهای عظام، به بررسی و تحلیل نظریات آنان پرداخته و سعی نموده به دقیق ترین وجه مطالب کتاب الدروس را توضیح داده و حقیقت و روح نظریات شهید اول را بیان نماید.
جایگاه کتاب
وی در صفحۀ ۳۳۹ کتاب در معرفی جایگاه والای کتاب مشارق الشموس و پیروی از سبک پدر بزرگوارش می نویسد: و اقتدی فی شرح هذا الکتاب (الدروس) بسنته السنیة علما منی بان ما اشرحه و ان بلغ فی تنقیحه العلی فی جنب ذاک الشرح الاسنی الذی هو علی ما رآه مطالع نجوم الدلالة و الهدایة و هو کما سماه مشارق شموس الدرایة و الروایة الا کضوء نجم السهی فی معرض الشمس و الضحی. فقهای عظام همچون کتاب مشارق الشموس به این کتاب نیز توجه داشته و در کتب فقهی به آن استناد شده است. علاوه بر این کتاب، مؤلف دارای حاشیه ای بر مشارق الشموس نیز بوده است که در الذریعة به آن اشاره شده است.
تاریخ تالیف
در الذریعة و پایان کتاب، تاریخ پایان آن محرم الحرام سال ۱۱۱۲ ق ذکر شده است.
نسخه ها
...
wikifeqh: تکمیل_مشارق_الشموس_فی_شرح_الدروس_(کتاب)