تویوتا موتور کورپوریشن ( به ژاپنی: トヨタ自動車株式会社 ) شرکت چندملیتی ژاپنی سازندهٔ خودرو، ماشین آلات، پیشرانه و قطعات خودرو مستقر در شهر تویوتا در استان آیچی کشور ژاپن است. این کورپوریشن دارندهٔ برندهای دینا، دایهاتسو، لکسوس و هینو موتورز نیز می باشد که هم اکنون به عنوان دومین خودروساز بزرگ جهان به شمار می رود. [ ۳]
نخستین خط تولید خودرو تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه ماشین سازی صنایع تویوتا، [ ۴] که متعلق به پدر وی ( ساکیشی تویودا ) بود، راه اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت تویوتا ای ای نام داشت. سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می شود. تویوتا ( トヨタ ) در زبان ژاپنی به معنی شالیزار است.
ریشه های تأسیس خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می نمود. [ ۵] ساکیشی تویودا، که سال ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.
ساکیشی در سال ۱۹۲۴ گونه تمام خودکار آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه خودکار ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد.
در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز ( مثل چین و آمریکا ) در قبال ۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می شد، که درپی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب خودروها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.
در سال ۱۹۳۰ کیشیرو پژوهش بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو نخست بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج شرکت بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می کرد و عقیده داشت که این تجارت برای شرکت سودمند خواهد بود و از همه مهم تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع خودرو در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان خودرو را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه اندازی نمود. هدف او تولید خودروهای مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی که نکات مثبت خودروهای خارجی را نیز در نظر داشت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنخستین خط تولید خودرو تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه ماشین سازی صنایع تویوتا، [ ۴] که متعلق به پدر وی ( ساکیشی تویودا ) بود، راه اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت تویوتا ای ای نام داشت. سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می شود. تویوتا ( トヨタ ) در زبان ژاپنی به معنی شالیزار است.
ریشه های تأسیس خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می نمود. [ ۵] ساکیشی تویودا، که سال ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.
ساکیشی در سال ۱۹۲۴ گونه تمام خودکار آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه خودکار ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد.
در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز ( مثل چین و آمریکا ) در قبال ۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می شد، که درپی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب خودروها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.
در سال ۱۹۳۰ کیشیرو پژوهش بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو نخست بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج شرکت بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می کرد و عقیده داشت که این تجارت برای شرکت سودمند خواهد بود و از همه مهم تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع خودرو در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان خودرو را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه اندازی نمود. هدف او تولید خودروهای مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی که نکات مثبت خودروهای خارجی را نیز در نظر داشت.
wiki: تویوتا